تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 353 |
تعداد مقالات | 3,044 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,482,119 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,058,041 |
پیشبینی افسردگی بر اساس نشخوار فکری مشترک با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 75-63 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2420 | ||
نویسنده | ||
سمیرا حسینی راد* | ||
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی آیندگان، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی پیشبینی افسردگی بر اساس نشخوار فکری مشترک با نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی در نوجوانان انجام شده است. روشها: طرح پژوهش توصیفی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 400 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از بین نوجوانان دختر شهر تهران در سال 1401-1400 به روش آنلاین انجام شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از سیاهه تجدیدنظر شده افسردگی (BDI-II) بک و همکاران (1996)، پرسشنامه نشخوار فکری مشترک (CO-RQ) داویسون و همکاران (2014) و پرسشنامه شایستگی هیجانی اجتماعی (SECQ) زائو و ایی (2012) استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین نشخوار فکری مشترک و شایستگی هیجانی-اجتماعی با افسردگی رابطه معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج مدل ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنادار شدند و مسیر غیرمستقیم نشخوار فکری مشترک از طریق نقش میانجی شایستگی هیجانی-اجتماعی بر افسردگی معنادار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (067/0=RMSEA و 05/0>P-value). نتیجهگیری: بنابراین از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم افسردگی در جامعه نوجوانان استفاده کرد، به این صورت که با توجه به نقش معنادار نشخوار فکری مشترک و شایستگی هیجانی-اجتماعی، پیشنهاد میشود تا با آموزش تکنیکهای شایستگی هیجانی-اجتماعی و درمانهای مبتنی بر کاهش نشخوار فکری به نوجوانان، از بروز افسردگی در میان آنان کاسته شود | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ شایستگی هیجانی-اجتماعی؛ نشخوار فکری مشترک | ||
مراجع | ||
آقایوسفی، ع.، خاریو، ا.، و حاتمی، ح. (1394). نقش نشخوار فکری در بهزیستی روانی و اضطراب در همسران بیماران مبتلا به سرطان در استان قم. فصلنامه روانشناسی سلامت، 14 (4)، 98-79. https://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_1613.html امامقلی وند، ف.، کدیور، پ.، و پاشاشریفی، ح. (1397) شاخصهای روانسنجی پرسشنامه شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 9 (33)، 101-79. https://jem.atu.ac.ir/article_9660.html تنهای رشوانلو، ف.، ترکمنی، م.، میرشاهی، س.، حاجی بکلو، ن.، و کارشکی، ح. (1400). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نشخوار فکری مشترک. نشریه روانشناسی بالینی، 13 (1) 87-79. https://jcp.semnan.ac.ir/article_5107.html دابسون، ک.، و محمدخانی، پ. (1386). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی. توانبخشی، 8 (29)، 86-80. https://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=135&sid=1&slc_lang=fa شریفی ساکی، ش.، علی پور، ا.، آقایوسفی، ع.، محمدی، م.، غباری بناب، ب.، و انبیایی، ر. (1397). بررسی رابطه صبر و شفقت به خود با افسردگی در زنان مبتلا به سرطان پستان. فصلنامه بیماری های پستان ایران، 11 (2)، 45-36. https://ijbd.ir/browse.php?a_id=675&sid=1&slc_lang=fa شمس، س؛ حیدری، ش.، و حسنزاده، ر. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی و بهزیستی روانشناختی بر افسردگی و امید در مبتلایان به دیابت نوع دو. نشریه پژوهش پرستاری، 16 (1)، 49-39. https://ijnr.ir/article-1-2440-fa.html عابدینی، م.، و دلباخته ی. (1397). مقایسه شایستگی اجتماعی، کیفیت زندگی و آشفتگی هیجانی دانشآموزان متوسطه کم خواب و پرخواب شهر چابهار. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2 (6)، 96-82. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/68 عظیمی، ک.، شهنیییلاق، م.، و خوشناموند، م. (1400). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی و ارتباط آن با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه ایرانی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14 (54)، 83-59. https://journals.iau.ir/article_685654.html قمری، س.، کدیور، پ.، و قنبری پناه، ا. (1400). پیشبینی گرایشهای اجتماعی مطلوب و خودکنترلی بر اساس حمایت اجتماعی و ویژگیهای خلقی: نقش واسطهای خودکارآمدی در تنظیم هیجان و شایستگی هیجانی- اجتماعی. دوفصلنامه علمی و پژوهشی راهبردهای شناختی در یادگیری، 9 (16)، 56-35. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1790815 اللهیار، ا.، و زینالی، ع. (1399). مدل کاهش سوءمصرف مواد در نوجوانان دیابتی: نقش افسردگی و استرس با میانجیگری مهارتهای حل مسئله و تعارض. مجله علوم پزشکی اراک، 23 (2)، 137-126. http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-6182-fa.html American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press Arthur, A., Savva, G. M., Barnes, L. E., Borjian-Boroojeny, A., Dening, T., Jagger, C., & Brayne, C. (2020). Changing prevalence and treatment of depression among older people over two decades. The British Journal of Psychiatry, 216 (1), 49-54. [Doi:10.1192/bjp.2019.193] Bastin, M., Luyckx, K., Raes, F., & Bijttebier, P. (2021). Co-rumination and depressive symptoms in adolescence: prospective associations and the mediating role of brooding rumination. Journal of youth and adolescence, 50 (5), 1003-1016. [Doi:10.1007/s10964-021-01412-4] Beck, A. T., Steer, R. A. & Brown, G. K. (1996). Manual for Beck Depression Inventory-II. San Antonio, TX: Psychological Corporation [Doi:10.1207/s15327752jpa6703_13] Bender, A. E., McKinney, S. J., Schmidt-Sane, M. M., Cage, J., Holmes, M. R., Berg, K. A., & Voith, L. A. (2022). Childhood exposure to intimate partner violence and effects on social-emotional competence: A systematic review. Journal of Family Violence, 1 (2), 1-19. [Doi:10.1007/s10896-021-00315-z] Colburn, M. D., Harris, E., Lehmann, C., Widdice, L. E., & Klein, M. D. (2020). Adolescent depression curriculum impact on pediatric residents' knowledge and confidence to diagnose and manage depression. Journal of Adolescent Health, 66 (2), 240-246. [Doi:10.1016/j.jadohealth.2019.08.022] Davidson, C. L., Grant, D. M., Byrd-Craven, J., Mills, A. C., Judah, M. R., & Lechner, W. V. (2014). Psychometric properties of the co-rumination questionnaire. Personality and Individual Differences, 70, 171-175. [Doi:10.1016/j.paid.2014.07.002] Di Tella, M., Ghiggia, A., Testa, S., Castelli, L., & Adenzato, M. (2019). The Fear of Pain Questionnaire: Factor structure, validity and reliability of the Italian translation. PloS one, 14 (1), 1-10. [Doi:10.1371/journal.pone.0210757] Ettman, C. K., Cohen, G. H., Abdalla, S. M., Trinquart, L., Castrucci, B. C., Bork, R. H., & Galea, S. (2022). Assets, stressors, and symptoms of persistent depression over the first year of the COVID-19 pandemic. Science Advances, 8 (9), 12-21. [Doi:0.1126/sciadv.abm9737] Faro, A., & Pereira, C. R. (2020). Factor structure and gender invariance of the Beck Depression Inventory–second edition (BDI-II) in a community-dwelling sample of adults. Health Psychology and Behavioral Medicine, 8 (1), 16-31. [Doi:10.1080/21642850.2020.1715222] Flett, G. L., Burdo, R., & Nepon, T. (2020). Mattering, Insecure Attachment, Rumination, and Self-Criticism in Distress Among University Students. International Journal of Mental Health and Addiction, 1 (2), 111-114. [Doi:10.1007/s11469-020-00225-z] Fu, L., Wang, P., Zhao, M., Xie, X., Chen, Y., Nie, J., & Lei, L. (2020). Can emotion regulation difficulty lead to adolescent problematic smartphone use? A moderated mediation model of depression and perceived social support. Children and Youth Services Review, 108 (1), 1046-1060. [Doi:10.1016/j.childyouth.2019.104660] Gerbeth, S., Stamouli, E., & Mulder, R. H. (2022). The relationships between emotional competence and team learning behaviours. Educational Research Review, 1 (2), 1-10. [Doi:10.1016/j.edurev.2022.100439] Hamilton, M. A. X. (1967). Development of a rating scale for primary depressive illness. British journal of social and clinical psychology, 6 (4), 278-296. [Doi:10.1111/j.2044-8260.1967.tb00530.x] Hoffman, A. J., McGuire, L., Rutland, A., Hartstone-Rose, A., Irvin, M. J., Winterbottom, M., & Mulvey, K. L. (2021). The Relations and Role of Social Competencies and Belonging with Math and Science Interest and Efficacy for Adolescents in Informal STEM Programs. Journal of Youth and Adolescence, 50 (2), 314-323. [Doi:10.1007/s10964-020-01302-1] Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press. https://books.google.com/books?hl Meesters, Y., Sijbrandij, J. J., Visser, E., & de Beurs, E. (2021). Sensitivity to change of the Beck Depression Inventory versus the Inventory of Depressive Symptoms. Journal of Affective Disorders, 281 (2), 338-341. [Doi:10.1016/j.jad.2020.12.036] Meinitzer, S., Baranyi, A., Holasek, S., Schnedl, W. J., Zelzer, S., Mangge, H., & Enko, D. (2020). Sex-Specific Associations of Trimethylamine-N-Oxide and Zonulin with Signs of Depression in Carbohydrate Malabsorbers and Nonmalabsorbers. Disease Markers, 1 (2), 1-10. [Doi:10.1155/2020/7897240] Mewton, L., Shaw, B., Slade, T., Birrell, L., Newton, N. C., Chapman, C., & Teesson, M. (2020). The comorbidity between alcohol use and internalising psychopathology in early adolescence. Mental Health & Prevention, 17 (1), 1-10. [Doi:10.1016/j.mhp.2019.200176] Monroe, S. M., & Harkness, K. L. (2022). Major Depression and Its Recurrences: Life Course Matters. Annual Review of Clinical Psychology, 18 (1), 1-10. [Doi:10.1146/annurev-clinpsy-072220-021440] Nakamichi, K., Nakamichi, N., & Nakazawa, J. (2021). Preschool social-emotional competencies predict school adjustment in Grade 1. Early Child Development and Care, 191 (2), 159-172. [Doi:10.1080/03004430.2019.1608978] Nakano, S., Tanaka, S., Ikeda, M., & Yamauchi, Y. (2021). Evaluation on Improvement of Social Emotional Competencies in Summer Camp Focusing on Personal Characteristics: The Case of UWC ISAK Japan’s Summer School. Information and Technology in Education and Learning, 1 (1), 1-.10. [Doi:10.12937/itel.1.1.Trans.p004] Neff, K. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and identity, 2 (2), 85-101. https://self-compassion.org/wpcontent/uploads/publications/SCtheoryarticle.pdf Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61 (1), 115. [Doi:10.1037//0022-3514.61.1.115] Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers, 36 (4), 717-731. [Doi:10.3758/BF03206553] Rose, A. J. (2002). Co–rumination in the friendships of girls and boys. Child development, 73 (6), 1830-1843. [Doi:10.1111/1467-8624.00509] Rose, A. J. (2021). The costs and benefits of co‐rumination. Journal Child Development Perspectives, 15 (3), 176-181. [Doi:10.1111/cdep.12419] Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8 (2), 23-74. https://www.researchgate.net/publication Siconolfi, D., Edelen, M. O., McMullen, T. L., Martino, S., Ahluwalia, S. C., Chen, E. K., & Mota, T. (2022). Standardized assessment of depression symptoms in post‐acute care: A screening threshold approach. Journal of the American Geriatrics Society, 1 (20), 25-37. [Doi:10.1111/jgs.17646] Sneider, J., Cohen-Gilbert, J., Caine, C., Rieselbach, M., Oot, E., Seraikas, A., & Silveri, M. (2019). S82. Greater Depression Severity is Associated With Lower Frontal Brain Gaba in Women. Biological Psychiatry, 85 (10), S328-S329. [Doi:10.1016/j.biopsych.2019.03.833] Tusa, N., Koponen, H., Kautiainen, H., Korniloff, K., Raatikainen, I., Elfving, P.,& Mäntyselkä, P. (2019). The profiles of health care utilization among a non-depressed population and patients with depressive symptoms with and without clinical depression. Scandinavian journal of primary health care, 37 (3), 312-318. [Doi:10.1080/02813432.2019.1639904] Zhang, H., Watson-Singleton, N. N., Pollard, S. E., Pittman, D. M., Lamis, D. A., Fischer, N. L., & Kaslow, N. J. (2019). Self-criticism and depressive symptoms: mediating role of self-compassion. Omega-Journal of Death and Dying, 80 (2), 202-223. [Doi:10.1177/0030222817729] Zhou, M., & Ee, J. (2012). Development and validation of the social emotional competence questionnaire (SECQ). The International Journal of Emotional Education, 4 (2), 27-42. https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/6140/1/ENSECV4I2P2.pdf | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 538 |