| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 432 |
| تعداد مقالات | 3,786 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,940,871 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,131,618 |
بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان | ||
| رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 4، بهمن 1402، صفحه 65-81 اصل مقاله (1.58 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.11325.1011 | ||
| نویسندگان | ||
| میکائیل احدپور* 1؛ فردین فروغی سوها2 | ||
| 1دبیر آموزش و پرورش | ||
| 2دبیر آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: مهمترین عامل توسعه نظام تعلیم و تربیت جامعه، وجود معلمان با انگیزه و اثربخش است. معلمان عامل اصلی فرایند آموزش و یادگیری هستند و میتوانند با داشتن سطح بالای انگیزه، روحیه و رضایت خاطر، تاثیرگذاری نظام آموزش و پرورش کشور را تضمین کنند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی - همبستگی می باشد. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی معلمان زن و مرد دوره ابتدائی شهرستان خلخال به تعداد 350 نفر تشکیل میدهندکه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس جدول مورگان 183 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد رهبری اخلاقی کالشوون و همکاران (2011)، توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) و اشتیاق شغلی شوفلی و سالانوا (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS و Lisrel ( انجام تحلیل عاملی تأییدی در بخش هنجاریابی ابزارهای پژوهشی) استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ضریب همبستگی بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی 62/0 r= و اشتیاق شغلی و توانمندسازی 61/0 r = بوده و رابطه آنها معنادار است. همچنین ضریب رگرسیون استاندارد رهبری اخلاقی 45/0 و اشتیاق شغلی 40/0 میباشد و این دو متغیر51 درصد واریانس متغیر توانمندسازی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش چنین نتیجه گیری میشود که متغیرهای رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی میتواند توانمندسازی معلمان را پیشبینی کنند و با توسعه سبک رهبری اخلاقی مدیران در سازمانهای آموزشی، اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان افزایش پیدا میکند . بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران سبک رهبری اخلاقی را در مدارس به کار گیرند تا اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان توسعه یابد و از این طریق عملکرد سازمانی بهبود یابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اشتیاق شغلی؛ توانمند سازی؛ رهبری اخلاقی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,004 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 652 |
||