تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,779 |
بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، بهمن 1402، صفحه 65-81 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.11325.1011 | ||
نویسندگان | ||
میکائیل احدپور* 1؛ فردین فروغی سوها2 | ||
1دبیر آموزش و پرورش | ||
2دبیر آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: مهمترین عامل توسعه نظام تعلیم و تربیت جامعه، وجود معلمان با انگیزه و اثربخش است. معلمان عامل اصلی فرایند آموزش و یادگیری هستند و میتوانند با داشتن سطح بالای انگیزه، روحیه و رضایت خاطر، تاثیرگذاری نظام آموزش و پرورش کشور را تضمین کنند. هدف از این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی با توانمند سازی معلمان میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی - همبستگی می باشد. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی معلمان زن و مرد دوره ابتدائی شهرستان خلخال به تعداد 350 نفر تشکیل میدهندکه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و بر اساس جدول مورگان 183 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند . جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد رهبری اخلاقی کالشوون و همکاران (2011)، توانمندسازی اسپریتزر و میشرا (1997) و اشتیاق شغلی شوفلی و سالانوا (2001) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS و Lisrel ( انجام تحلیل عاملی تأییدی در بخش هنجاریابی ابزارهای پژوهشی) استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که ضریب همبستگی بین رهبری اخلاقی و توانمندسازی 62/0 r= و اشتیاق شغلی و توانمندسازی 61/0 r = بوده و رابطه آنها معنادار است. همچنین ضریب رگرسیون استاندارد رهبری اخلاقی 45/0 و اشتیاق شغلی 40/0 میباشد و این دو متغیر51 درصد واریانس متغیر توانمندسازی را تبیین میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش چنین نتیجه گیری میشود که متغیرهای رهبری اخلاقی و اشتیاق شغلی میتواند توانمندسازی معلمان را پیشبینی کنند و با توسعه سبک رهبری اخلاقی مدیران در سازمانهای آموزشی، اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان افزایش پیدا میکند . بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران سبک رهبری اخلاقی را در مدارس به کار گیرند تا اشتیاق شغلی و توانمندسازی معلمان توسعه یابد و از این طریق عملکرد سازمانی بهبود یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق شغلی؛ توانمند سازی؛ رهبری اخلاقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |