تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,619 |
مقایسه ویژگیهای صوتی و شخصیتی در نوجوانان مبتلا به اختلالهای صوت گفتار و ارتباط عملی اجتماعی | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 62-49 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2412 | ||
نویسندگان | ||
سروش پرهیزکار1؛ علی محمد موسوی* 2؛ موسی کافی3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه گیلان، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: امروزه گفتار و مهارتهای برقراری ارتباط به نسبت گذشته، از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین، هدف این مطالعه، مقایسه ویژگیهای صوتی و شخصیتی در نوجوانان مبتلا به اختلالهای صوت گفتار و ارتباط اجتماعی (عملی) بود. روشها: مطالعه حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی و از نوع علی- مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه نوجوانان دارای اختلال صدای گفتار و اختلال ارتباط (عملی) اجتماعی مراجعهکننده به کلینیک های گفتاردرمانی شهر قزوین در سال 1401 بود. از این جامعه آماری فوق تعداد 30 نفر (تعداد 15 آزمودنی برای هر یک از گروهها) از نوجوانان پسر دارای اختلالهای صدای گفتار و ارتباط (عملی) اجتماعی بهصورت نمونهگیری هدفمند، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت کودکان، مقیاس اختلال ارتباط اجتماعی و برای ارزیابی صوت با روش تحلیل آکوستیک و بهوسیله نرمافزار پرات انجام گرفت. دادههای حاصل از ارزیابیها بهوسیله تحلیل واریانس چند راهه مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای صوتی و ویژگیهای شخصیتی، در دو گروه تفاوت وجود دارد و شاخصهای مربوط به این مؤلفهها در گروه صوت گفتار بیشتر از گروه ارتباط اجتماعی است (001/0>P). نتیجهگیری:بنابراین تفاوتها میتواند به دلیل باور این افراد درباره بلند صحبت کردن، ترس از رو بهرویی یا مسخره شدن توسط دیگران و جستجوی راههای گوناگون به جهت حل مسائل، ایجاد شده باشد. و وجود نقص در این تواناییها آسیبزا بوده و لازم است مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگی صوتی؛ ویژگی شخصیتی؛ اختلال صوت گفتار؛ اختلال ارتباط اجتماعی؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
اسدزادیان، فرشته و اسدزادیان، قادر. (1398). تحلیل متعارفی از رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، نگرش، انگیزش و مهارت نوشتن زبانآموزان ایرانی زبان انگلیسی. زبان شناسی کاربردی و ادبیات کاربردی: پویش ها و پیشرفت ها, 7(2), 135-154. [Doi:10.22049/jalda.2019.26631.1140] حمیدی، رویا و جعفری، اصغر. (1396). مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15 ـ 6 سال). مجله اصول بهداشت روانی, 20(1), 31-38. [Doi:10.22038/jfmh.2017.10042] صالحیان بروجردی، حانیه؛ عشایری، حسن و مهریار، امیر هوشنگ. (1398). بررسی کارکردهای اجرایی در چهار حوزه توجه پایدار، حافظه فعال شنیداری، سرعت واکنش و کنترل پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال در روانی گفتار. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 8(4), 16-25. [Doi:10.22038/jpsr.2020.37518.1897] یاوری عبدالرضا، فاتحی فرهاد، دالوند حمید، ولی زاده اکرم، مرادزاده رحمت اله، میرحسینی فریده السادات. شیوع اختلالات گفتار در دانش آموزان مقطع دبستان شهر اراک، سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک. ۱۳۹۵; ۱۹ (۶) :۸۷-۹۴. http://jams.arakmu.ac.ir/article-۱-۴۲۴۵-fa.html یوسفی، رحیم و ملاعلیزاده، معصومه. (1393). انطباق و هنجاریابی پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نوجوانان (BFQ-C) در دانشآموزان مقطع متوسطه. اندیشه های نوین تربیتی, 10(3), 123-138. [Doi:10.22051/jontoe.2015.379] Andrews, moyal. (2019). Manual of voice treatment. 3th edition, Tomson. https://ses.library.usyd.edu.au/handle/2123/20188
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorder 5 edition (DSM-IV). Washington: American Psychiatric Association. [Doi:10.1093/acrefore/9780199975839.013.104] Asadzadian, F., Asadzadian, G. (2019). Canonical Analysis of the Relationship Between Personality Traits and Attitude with Motivation and EFL Learners’ Written Production Task. Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(2), 135-154. (Persian) [Doi:10.22049/jalda.2019.26631.1140] Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Rabasca, A., & Pastorelli, C. (2003). A questionnaire for measuring the Big Five in late childhood. Personality and individual differences, 34(4), 645-664. [Doi:10.1016/S0191-8869(02)00051-X] Bayanfar, F., & Mostafaei, A. (2018). A Comparison of the Memory and Attention Profiles in Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, Oppositional Defiant Disorder and Social (Pragmatic) Communication Disorder with Normal Students. Research in School and Virtual Learning, 5(3), 33-42. (Persian). https://etl.journals.pnu.ac.ir/article_4591.html Bhattacharyya N. (2017). The prevalence of pediatric voice and swallowing problems in the United States. The Laryngoscope. 125(3):746-50. [Doi:10.1007/s00455-016-9746-2] Bossen, C. B., & Kottasz, R. (2020). Uses and gratifications sought by pre-adolescent and adolescent TikTok consumers. Young consumers, 21(4), 463-478. [Doi:10.1108/YC-07-2020-1186] Cervone, D., & Pervin, L. A. (2022). Personality: Theory and research. John Wiley & Sons. https://books.google.com/books Dashtipour, K., Tafreshi, A., Lee, J., & Crawley, B. (2018). Speech disorders in Parkinson's disease: pathophysiology, medical management and surgical approaches. Neurodegenerative disease management, 8(5), 337-348. (Persian). https://scindeks.ceon.rs/Article.aspx?artid=1452-73672103203V Dearly, I. J; Wilson, J. A; Carding, P. N; Mackenzie, K. (2019). The dysphonic voice heard by me, you and it: differential associations with personality and psychological distress. Black Well Publishing Ltd clinical otolaryngology. [Doi:10.21203/rs.3.rs-1821544/v1] Freed, D. B. (2018). Motor speech disorders: diagnosis and treatment. plural publishing. https://books.google.com/books Hamidi, R., & Jafari, A. (2017). Comparing the family process-content, and personality traits between mothers with autistic children and the normal ones (6-15 years old). Journal of Fundamentals of Mental Health, 20(1), 31-38.. (Persian). [Doi:10.22038/jfmh.2017.10042] John, M. and Grohol, D. (2021). Social (pragmatic) communication Disorder. Psych central com. https://www.researchsquare.com/article/rs-452029/v1 Kallvik, E., Lindström, E., Holmqvist, S., Lindman, J., & Simberg, S. (2015). Prevalence of hoarseness in school-aged children. Journal of Voice, 29(2), 260-e1. [Doi:10.1016/j.jvoice.2013.08.019] Kansra, A. R., Lakkunarajah, S., & Jay, M. S. (2021). Childhood and adolescent obesity: A review. Frontiers in pediatrics, 8, 866. [Doi:10.3389/fped.2020.581461] Kim, Y. S., Fombonne, E., Koh, Y. J., Kim, S. J., Cheon, K. A., & Leventhal, B. L. (2017). A comparison of DSM-IV pervasive developmental disorder and DSM-5 autism spectrum disorder prevalence in an epidemiologic sample. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53(5), 500-508. [Doi:10.1007/s10803-016-2937-8] Khodami, Sayeda Maryam; Rabiei, Sepideh; Jahani, Yunus. (1387). Comparison of the perceptual characteristics of sound from the point of view of a speech and language pathologist and adults with voice disorders and those with normal voice. Journal of Audiology - Volume 18 - Number 2. (Persian).https://aud.tums.ac.ir/article-1-117-fa.html Montazeri, Masoumeh; Khodami, Sayeda Maryam; Zamani Rad, Motahara; Mazheri, Samira; Alizadeh, Maryam; Jalai, Shahreh. (2015). Acoustic and perceptual characteristics of sound in LP, report of two cases. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences - Volume 26 - Number 145. (Persian)https://jmums.mazums.ac.ir/search.php?slclang=fa&sid=1 Muris P, Meesters C, Diederen R. (2015). Psychometric properties of the big five questionnaire for children (BFQ-C) in a Dutch sample of young adolescents. Pers Individ Dif. [Doi:10.1027/1015-5759/a000273] Norbury, C. F. (2018). "Practitioner review: Social communication disorder conceptualization, evidence and clinical implications". Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 204–216. [Doi:10.1111/desc.12549] Omar, B., & Dequan, W. (2020). Watch, share or create: The influence of personality traits and user motivation on TikTok mobile video usage.https://www.learntechlib.org/p/216454/ Potter, N. L., Nievergelt, Y., & VanDam, M. (2019). Tongue strength in children with and without speech sound disorders. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(2), 612-622. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31136240/ Rutter, M. (2018). Addressing the issue of fractionation in autism spectrum disorder: A commentary on Brunsdon and Happe´, Frazier, Hobson, and Mandy et al. Autism, 18, 55–57. [Doi:10.1016/j.jacc.2018.07.079] auReiterer, S. M., Kogan, V., Seither-Preisler, A., & Pesek, G. (2020). Foreign language learning motivation: Phonetic chill or Latin lover effect? Does sound structure or social stereotyping drive FLL?. In Psychology of Learning and Motivation (Vol. 72, pp. 165-205). Academic Press. [Doi:10.1016/bs.plm.2020.02.003] Rosenbaum S, Simon P. (2018). Speech and Language Disorders in Children: Implications for the Social Security Administration's Supplemental Security Income Program: National Academies Press. [Doi:10.1542/peds.2019-2157] Roy, nelson; Bless, Diane; Heisey, pennies. (2017). Personality and voice disorder: a multi treat- multi disorder analysis. Jornal of voice, Vol. 14, no. 4. [Doi:10.1016/S0892-1997(00)80009-0] Salehian Boroujerdi, Haniyeh, Eshairi, Hassan, & Mehyar, Amir Houshang. (2018). Examination of executive functions in four areas of sustained attention, active auditory memory, reaction speed and response control in children with speech disorders. Scientific-Research Quarterly of Paramedical and Rehabilitation Sciences, 8(4), 16-25. (Persian) [Doi:10.22038/jpsr.2020.37518.1897] Samm N. House. (2016). Social Communication Disorder Scale (SCDS), Hawthorne Educational Services.https://uknowledge.uky.edu/cph_etds/130/ Shin, S. H. (2021). "Clinical Implications of Social Communication Disorder". Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28(4), 192-196. [Doi:10.3390/polym13081180] Shriberg, L. D., Strand, E. A., Jakielski, K. J., & Mabie, H. L. (2019). Estimates of the prevalence of speech and motor speech disorders in persons with complex neurodevelopmental disorders. Clinical Linguistics & Phonetics, 33(8), 707-736.https://www.nature.com/articles/s41579-020-00468-6 Simacek, J., Elmquist, M., Dimian, A. F., & Reichle, J. (2021). Current trends in telehealth applications to deliver social communication interventions for young children with or at risk for autism spectrum disorder. Current Developmental Disorders Reports, 8, 15-23. https://link.springer.com/article/10.1007/s40474-020-00214-w Timler, G. R. (2020). "Similar… ButvVery Different: Determining when a child has social communication disorder versus autism spectrum disorder can be tricky. Here are some key considerations". The ASHA Leader, 23(4), 56-61 [Doi:10.1016/j.biomaterials.2020.120282] Yavari, A., Fatehi, F., Dalvand, H., Valizadeh, A., Moradzadeh, R., & Mirhoseini, F. S. (2016). Prevalence of speech disorders in Arak primary school students, 2014-2015. Prevalence, 19(111), 87-94. (Persian). http://jams.arakmu.ac.ir/article-1-4245-fa.html Yousefi R, Molla Alizade M. (2015).The adaptation and standardization of Big Five Personality questionnaire for children (BFQ-C) in high school students. Journal of New Thoughts on Education. 10(3): 123-138. (Persian). https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_379.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |