تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,754,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,884 |
مقایسه اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی با فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب پریشانی روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلاء به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابلهای | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 36-21 اصل مقاله (904.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2406 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بابایی مطلق1؛ زهرا تنها* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی فرزندپروری بر اساس ذهنآگاهی با فرزندپروری نظریه انتخاب بر پریشانی روانشناختی در مادران دارای کودک مبتلاء به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابلهای بود. روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون چند گروهی با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک 7 تا 12 ساله مبتلاء به اختلال لجبازی- نافرمانی مقابلهای شهر تهران در سال 1402-1401 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 45 نفر مادر انتخاب و سپس، بهشیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. سپس، گروه آزمایش اول تحت 8 جلسه 90 دقیقهای فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی و گروه آزمایش دوم تحت 12 جلسه 90 دقیقهای فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. از مقیاس درجهبندی اختلال لجبازی و نافرمانی مقابلهای هومرسن و همکاران و مقیاس پریشانی روانشناختی کسلر و همکاران بهمنظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معنیداری بر پریشانی روانشناختی در مادران داشته است (05/0>P). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی اثربخشی بیشتری بر پریشانی روانشناختی مادران داشته است (05/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی در مقایسه با با فرزندپروری نظریه انتخاب اثربخشی بیشتری بر کاهش پریشانی روانشناختی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال لجبازی-نافرمانی داشته است و میتواند بهعنوان شیوه فرزندپروری مناسب در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی بهکار برده شود و این مسئله نیازمند انجام پژوهشهای بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی؛ فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب؛ پریشانی روانشناختی؛ اختلال لجبازی- نافرمانی مقابلهای | ||
مراجع | ||
اسماعیل پور، خلیل؛ میر، افروز و زارعی، احمد. رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک. ۱۳۹۵; ۳ (۳) :۷۳-۸۳ http://childmentalhealth.ir/article-۱-۱۳۶-fa.html اسمعیل زاده، زهره. (1398). اثربخشی آموزش فرزندپروری براساس تئوری انتخاب بر رابطه والد- کودک و نشانههای بالینی اختلال نافرمانی مقابلهای. توانمندسازی کودکان استثنایی, 10(3)، 97-108. [Doi:10.22034/ceciranj.2020.200510.1263] بهبهانی مندنیزاده، آناهید و همائی، رضوان. (1399). رابطه علی انگ ناباروری و پریشانی روانشناختی با کیفیت رابطه زناشویی از طریق میانجی گری فراهیجان در زنان نابارور. خانواده پژوهی, 16(1)، 55-76. ttps://jfr.sbu.ac.ir/article_97802.html?lang=fa American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). (2014). Washington, DC: American Psychiatric Press. [Doi:10.1108/RR-10-2013-0256] Behbahani Mandizadeh, A., & Homaei, R. (2020). The casual relationship Stigma infertility and psychological distress with quality of marital relationship through the mediation of meta-emotion in infertile women. Journal of Family Research, 16(1), 55-76. (Persian) https://jfr.sbu.ac.ir/article_97802.html?lang=en Behmanesh, Z., Kheramine, S., & Ramezani, K. (2021). The effect of choice theory-based group training on cognitive emotion regulation and parent-child relationship in male adolescents. Iranian Journal of Health Sciences. [Doi:10.18502/jhs.v9i1.5969] Bendiksen, B., Aase, H., Diep, L. M., Svensson, E., Friis, S., & Zeiner, P. (2020). The associations between pre-and postnatal maternal symptoms of distress and preschooler’s symptoms of ADHD, oppositional defiant disorder, conduct disorder, and anxiety. Journal of Attention Disorders, 24(7), 1057-1069. . [Doi:10.1177/1087054715616185] Bögels, S. M., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: Effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness, 5(5), 536-551. [Doi:10.1007/s12671-013-0209-7] Bögels, S., & Restifo, K. (2014). Mindful parenting: A guide for mental health practitioners. Springer Science & Business Media.[Doi:10.1007/s12671-013-0209-7] Brænden, A., Coldevin, M., Zeiner, P., Stubberud, J., & Melinder, A. (2023). Neuropsychological mechanisms of social difficulties in disruptive mood dysregulation disorder versus oppositional defiant disorder. Child Neuropsychology, 1-23. [Doi:10.1080/09297049.2023.2205632] Bruijniks, S. J., Sijbrandij, M., & Huibers, M. J. (2020). The effects of retrieval versus rehearsal of online problem-solving therapy sessions on recall, problem-solving skills and distress in distressed individuals: An experimental study. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry, 66, 101485. [Doi:10.1016/j.jbtep.2019.101485] Burke, J. D., Rowe, R., & Boylan, K. (2014). Functional outcomes of child and adolescent oppositional defiant disorder symptoms in young adult men. Journal of child psychology and psychiatry, 55(3), 264-272. [Doi:10.1111/jcpp.12150] Chaplin, T. M., Turpyn, C. C., Fischer, S., Martelli, A. M., Ross, C. E., Leichtweis, R. N., Miller, A. B., & Sinha, R. (2021). Parenting-focused mindfulness intervention reduces stress and improves parenting in highly stressed mothers of adolescents. Mindfulness, 12, 450-462. [Doi:10.1007/s12671-018-1026-]] Chen, H., He, T., Xu, M., Zhao, J., Li, L., & Lin, X. (2022). Children’s oppositional defiant disorder symptoms make parents difficult to be nice: Longitudinal association among parent emotion regulation, child emotion regulation and children’s oppositional defiant disorder symptoms in Chinese children with oppositional defiant disorder. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 27(4), 1155-1169. [Doi:10.1177/13591045211055822] Chrysosferidis, J. R., Burns, G. L., Becker, S. P., Beauchaine, T. P., & Servera, M. (2023). Oppositional Defiant Disorder in the DSM-5: Does the Limited Prosocial Emotions Specifier Portend a More Severe Clinical Presentation? Research on Child and Adolescent Psychopathology, 1-14. [Doi:10.1007/s10802-023-01052-1] Cochrane, K., Ronaghan, D., Cadieux, O., Ward, M. A., Henrikson, B., & Theule, J. (2023). Oppositional Defiant Disorder and ADHD Symptoms as Predictors of Parenting Stress in Mothers of Sons With Autism Spectrum Disorders. The Family Journal, 31(2), 322-329. [Doi:10.1177/10664807221131007] Ding, W., Lin, X., Hinshaw, S. P., Liu, X., Tan, Y., & Meza, J. I. (2022). Reciprocal influences between marital quality, parenting stress, and parental depression in Chinese families of children with oppositional defiant disorder symptoms. Children and Youth Services Review, 136, 106389. [Doi:10.1016/j.childyouth.2022.106389] Ding, W., Lin, X., Su, J., Jiang, Y., Wu, Q., & He, T. (2019). The mutual influence between marital quality and child oppositional defiant disorder symptoms in Chinese families: do child and parent’s gender matter? Journal of Child and Family Studies, 28, 2086-2097. [Doi: [Doi:10.1007/s10826-019-01408-6] Duncan, L. G., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2009). A model of mindful parenting: Implications for parent–child relationships and prevention research. Clinical child and family psychology review, 12, 255-270. [Doi:10.1007/s10567-009-0046-3] Emerson, L. M., Biesters, J., de Bruin, E., & Bögels, S. (2021). The distinguishing characteristics of parents seeking a mindful parenting intervention in child mental health care. Journal of Child and Family Studies, 30, 881-893. [Doi:10.1007/s10826-020-01890-3] Esmaeilpour, K., Mir, A., & Zareei, A. (2016). Relationship between Attachment Problems and Symptoms of Oppositional Defiant Disorder in Children [Research]. Quarterly Journal of Child Mental Health, 3(3), 73-83. (Persian) http://childmentalhealth.ir/article-1-136-en.html Esmailzadeh, Z. (2019). Effectiveness of parenting education based on Choice Theory on parent-child relationship and clinical symptoms of Oppositional Defiant Disorder. Empowering Exceptional Children, 10(3), 97-108. (Persian) [Doi:10.22034/ceciranj.2020.200510.1263] Flesia, L., Adeeb, M., Waseem, A., Helmy, M., & Monaro, M. (2023). Psychological distress related to the COVID-19 pandemic: The protective role of hope. European journal of investigation in health, psychology and education, 13(1), 67-80. [Doi:10.3390/ejihpe13010005] Foster, E. M., Jones, D. E., & Group, C. P. P. R. (2005). The high costs of aggression: Public expenditures resulting from conduct disorder. American journal of public health, 95(10), 1767-1772. [Doi:10.2105/AJPH.2004.061424] Geçer, E., & Yıldırım, M. (2023). Family communication and psychological distress in the era of COVID-19 pandemic: Mediating role of coping. Journal of Family Issues, 44(1), 203-219. [Doi:10.1177/0192513X211044489] Grande, L. A., Swales, D. A., Sandman, C. A., Glynn, L. M., & Davis, E. P. (2022). Maternal caregiving ameliorates the consequences of prenatal maternal psychological distress on child development. Development and psychopathology, 34(4), 1376-1385. [Doi:10.1017/S0954579421000286] Guha, M. (2014). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5. Reference Reviews, 28(3), 36-37. Hawes, D. J., Price, M. J., & Dadds, M. R. (2014). Callous-unemotional traits and the treatment of conduct problems in childhood and adolescence: A comprehensive review. Clinical child and family psychology review, 17, 248-267. [Doi:10.1007/s10567-014-0167-1] He, T., Su, J., Jiang, Y., Qin, S., Chi, P., & Lin, X. (2020). Parenting stress and depressive symptoms among Chinese parents of children with and without oppositional defiant disorder: A three-wave longitudinal study. Child Psychiatry & Human Development, 51, 855-867. [Doi:10.1007/s10578-020-00974-x] Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J. L., & Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: preliminary evidence of reliability and validity. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 14(2), 118-125. [Doi:10.1177/10634266060140020201] Ivanova, O., Sineke, T., Wenzel, R., Siyame, E., Lalashowi, J., Bakuli, A., Zekoll, F. C., Hoelscher, M., Rachow, A., & Evans, D. (2022). Health-related quality of life and psychological distress among adults in Tanzania: a cross-sectional study. Archives of Public Health, 80(1), 1-11. [Doi:10.1016/j.jbtep.2019.101485] Jiang, Y., Lin, X., Zhou, Q., Hou, X., Ding, W., & Zhou, N. (2020). Longitudinal dyadic analyses of emotion dysregulation and mother–child relationship quality in Chinese children with teacher‐reported oppositional defiant disorder. Social Development, 29(1), 217-231 [Doi: 10.1111/sode.12388] Kaminski, J. W., & Claussen, A. H. (2017). Evidence base update for psychosocial treatments for disruptive behaviors in children. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 46(4), 477-499. [Doi:10.1080/15374416.2017.1310044] Kessler, R. C., Barker, P. R., Colpe, L. J., Epstein, J. F., Gfroerer, J. C., Hiripi, E., Howes, M. J., Normand, S.-L. T., Manderscheid, R. W., & Walters, E. E. (2003). Screening for serious mental illness in the general population. Archives of general psychiatry, 60(2), 184-189.[Doi: 10.1001/archpsyc.60.2.184] Khayamfar, F., Madani, Y., Hejazi, E., & Poortaheri, K. (2019). The Effectiveness of Parenting Training Program Based on Choice Theory on Mother-Son Relationship Quality. Journal of Applied Psychological Research, 10(3), 67-83. (Persian) [Doi:10.22059/japr.2019.259011.642862] Khalili S, Barzegar Kahnamouei S, Sahebi A, Farahani H. Explore the impact of choice theory and reality therapy interventions on couples` marital satisfaction. Journal of Applied Psychological Research, 2016; 7(1): 1-23. https://ensani.ir/file/download/article/1628235797-10443-1400-10.pdf (Persian) Khazaei F, Shairi MR, Azadfalah P, Jalali MR. Evaluating the effectiveness of mindful parenting on reducing the externalizing problems of male primary school students and their mothers' parenting behaviors. Clinical Psychology and Personality, 2021; 19(1): 1-13. http://cpap.shahed.ac.ir/article_3057_e89ea1d13fb3421bbb682a39a8a45b01.pdf (Persian) Lee, E. S., Ryu, V., Choi, J., Oh, Y., Yoon, J. W., Han, H., Hong, H., Son, H. J., Lee, J. H., & Park, S. (2022). Reliability and Validity of the Korean Version of Disruptive Behavior Disorders Rating Scale, DSM-5 Version-Parent Form. Psychiatry Investigation, 19(11), 884. [Doi: 10.30773/pi.2022.0112] Manti, F., Giovannone, F., & Sogos, C. (2019). Parental stress of preschool children with generalized anxiety or oppositional defiant disorder. Frontiers in pediatrics, 7, 415. .[Doi:10.3389/fped.2019.00415] Nagata, J. M., Chu, J., Ganson, K. T., Murray, S. B., Iyer, P., Gabriel, K. P., Garber, A. K., Bibbins‐Domingo, K., & Baker, F. C. (2023). Contemporary screen time modalities and disruptive behavior disorders in children: a prospective cohort study. Journal of child psychology and psychiatry, 64(1), 125-135 [Doi:10.1111/jcpp.13673] Nili Ahmadabadi, Z., Bagheri, F., & Salimi Bajestani, H. (2019b). Effectiveness of instructional plan of child-rearing with emphasis on choice theory on improvement of parent-child relationship and life-satisfaction of mothers. Counseling Culture and Psycotherapy, 10(39), 99-122. (Persian) [Doi:10.22054/qccpc.2019.43869.2168] Nili Ahmadabadi, Z., Baqeri, F., & Salimi Bajestani, H. (2019a). Designing and Effectiveness of Parenting Curriculum with Emphasis on Selection Theory on Increasing Parental Self-Efficacy. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 8(30), 1-10. (Persian) https://journal-counselling.islamshahr.iau.ir/article_670657.html?lang=en Nock, M. K., Kazdin, A. E., Hiripi, E., & Kessler, R. C. (2007). Lifetime prevalence, correlates, and persistence of oppositional defiant disorder: results from the National Comorbidity Survey Replication. Journal of child psychology and psychiatry, 48(7), 703-713. [Doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01733.x] O'Loghlen, E., Grant, S., & Galligan, R. (2022). Shame and binge eating pathology: A systematic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 29(1), 147-163. [Doi:10.1002/cpp.2615] Osamika, B., & Ojasanya, T. (2019). Influence of socio-demographic factors, perceived happiness and psychological distress on life satisfaction among civil servants in Ibadan metropolis, Nigeria. Nigerian Journal of Psychological Research, 15. Pajouhinia, S., Eskandari, H., Borjali, A., Delavar, A., & Moatamedy, A. (2019). Formulation and Validation of Social Cognition Training Program and its Effectiveness on Symptoms of Oppositional Defiant in 7 to 9 Years Old Children [Research --- Open Access, CC-BY-NC]. The Neuroscience Journal of Shefaye Khatam, 8(1), 11-20. [Doi:10.29252/shefa.8.1.11] Rice, T., Prout, T. A., Walther, A., & Hoffman, L. (2022). Defense-oriented psychoanalytic psychotherapy as a tailored treatment for boys: neurobiological underpinnings to male-specific response tested in Regulation-Focused Psychotherapy for Children. Behavioral Sciences, 12(8), 248. [Doi:10.3390/bs12080248] Romero, M., Marín, E., Guzmán-Parra, J., Navas, P., Aguilar, J. M., Lara, J. P., & Barbancho, M. Á. (2021). Relationship between parental stress and psychological distress and emotional and behavioural problems in pre-school children with autistic spectrum disorder. Anales de Pediatría (English Edition), 94(2), 99-106 . [Doi:10.1016/j.anpede.2020.03.014] Ruth, C. E., & Green, K. T. (2020). Mindful Parenting. Mindfulness for Everyday Living: A Guide for Mental Health Practitioners, 69-84. S Elgendy, R., I El Malky, M., & M Ebrahem, S. (2021). Effect of Mindful Parenting Training for Parents with Children Having Attention Deficit Hyperactivity Disorder on Parenting Stress. Egyptian Journal of Health Care, 12(1), 16-29. https://ejhc.journals.ekb.eg/article_135119_399d9935236d5b0b4e6b80d915d65b2a.pdf Salehian, M. H., Mokari Saei, S., Dastani, S., & Qiumarsi, E. (2022). The impact of adverse childhood experiences, psychological distress and resilience on depression in amateur athletes [Research]. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 9(2), 106-116. [Doi:10.32598/shenakht.9.2.106] (Persian) Seyed Mahmoodian, Seyed Mohammad, ALIZADEH, HAMID, PEZESHK, SHAHLA, Barajali, Ahmad, & FARROKHI, NOORALI. (2018). Developing a maternal training program based on Adler-Glasser techniques and examining its effectiveness in improving motherchild relationships among children with Oppositional Defiant Disorder. FAMILY PSYCHOLOGY, 4(2 ), 19-28. SID. https://sid.ir/paper/250017/en Sharif Mohammadi, F., Chorami, M., Sharifi, T., & Ghazanfari, A. (2020). Comparing the effects of group training of mindful parenting skills and psychological capital on stress and psychological flexibility in mothers with blind girl students. International Journal of School Health, 7(3), 31-38. [Doi: 103047/INTJSH.2020.86895.1091] (Persian) Sohrabi, F., Asadzadeh, H., & Arabzadeh, Z. (2014). Effectiveness of Barkley’s parental education program in reducing the symptoms of oppositional defiant disorder on preschool children. Journal of School Psychology, 3(2), 82-103. [Doi:93-3-2-5] Szentiványi, D., & Balázs, J. (2018). Quality of life in children and adolescents with symptoms or diagnosis of conduct disorder or oppositional defiant disorder. Mental Health & Prevention, 10, 1-8. [Doi:10.1016/j.mhp.2018.02.001] Uytun, M. C., Yurumez, E., Babayigit, T. M., Efendi, G. Y., Kilic, B. G., & Oztop, D. B. (2023). Sluggish cognitive tempo symptoms cooccurring with attention deficit hyperactivity disorder. Middle East Current Psychiatry, 30(1), 1-8. [Doi:10.1186/s43045-023-00277-6] Varadharasu, S., & Nanda, P. (2023). Case Report on Oppositional Defiant Disorder. Journal of Coastal Life Medicine, 10, 24-26. https://www.jclmm.com/index.php/journal/article/view/177 Yaghobi, H. (2016). Psychometric properties of the 10 questions Version of the Kessler Psychological Distress Scale (K-10). Journal of Applied Psychological Research, 6(4), 45-57. [Doi: 10.22059/JAPR.2016.57963] (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 549 |