تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,516 |
اثربخشی برنامه آموزش با رویکرد خوشبینانه بر راهبردهای حل تعارض، ارزیابی شناختی و تعارض والدین – نوجوان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 12، شماره 2، 1402، صفحه 100-88 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7478.4333 | ||
نویسندگان | ||
زهرا خسروجردی* 1؛ حسین پورشهریار2؛ امید شکری3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزش با رویکرد خوشبینانه بر راهبردهای حل تعارض، ارزیابی شناختی و تعارض والدین – نوجوان بود. روشها: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و با گروه کنترل بود و یک ماه بعد از پایان جلسات مداخله، مرحلهی پیگیری انجام شد. در این پژوهش 32 مادر (16 نفر در گروه آزمایش، 16 نفر در گروه کنترل) از منطقه 4 تهران شرکت کردند که قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی به پرسشنامه سنجش تعارض والد- نوجوان (APCQ)، راهبردهای حل تعارض (CSRI) و ارزیابی شناختی استرس(SAM-R) پاسخ دادند. برنامه آموزش رویکرد خوشبینانه به شیوه گروهی برای مادران گروه آزمایش در 7 جلسه دو ساعته اجرا شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد برنامه مداخلهای در افزایش رویکرد خوشبینانه و راهبردهای حل تعارض مثبت و کاهش راهبردهای غیرانطباقی و ارزیابی شناختی منفی و شدت تعارض در سطح معناداری (001/0 ˂P) موثر است. نتیجهگیری: براساس پژوهش میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش خوشبینانه نه تنها در کاهش تعارض در روابط والدین و نوجوانان موثر است بلکه به آنان کمک میکند تا بر راهبردهای حل تعارض و ارزیابی مثبت متمرکز شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی شناختی؛ برنامه رویکرد خوشبینانه؛ تعارض والد- نوجوان؛ راهبردهای حل تعارض | ||
مراجع | ||
اسدییونسی، م. ر. (1390). مقایسه تأثیر آموزش بازسازی شناختی با آموزش ارتباط مبتنی بر حل مسأله، به والدین و نوجوانان در کاهش تعارض والد – نوجوان، رساله دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.
خدایی، ع.، زارع، ح.، علیپور، ا.، و شکری، ا. (1394)، اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی مبتنی بر مدل پردازش اطلاعات کرک وداج بر سبک حل تعارض، خوش بینی و کاهش تعارضات والد- نوجوان مادران، روانشناسی خانواده، (2)2، 38- 27.
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1387)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه.
شکری، ا.، تمیزی، ن.، عبدالهپور، م. آ.، و خدامی، م. ح. (1395)، تحلیل ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان، فصلنامههای تازه علوم شناختی، (2)18، 1- 11.
علیبیک، ف.، احمدی، س. ا.، فرحبحش، ک.، عابدی، ا.، و علیبیک، م. (1391)، تأثیر آموزش خوشبینی بر کیفیت زندگی دانشجویان دختر مقیم خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (2) 9. 702- 720.
قربانی، ز.، گلزاری، م. (1388). بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و سطح خوشبینی والدین با میزان خوشبینی فرزندان نوجوان آنها، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 113- 129. [https://doi.org/10.22054/jep.2008.6023]
میکائیلی، ن.، عینی، س. (1401). نقش میانجی خودکارآمدی در رابطۀ بین ارزیابی شناختی و بهزیستی معنوی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجلهی پژوهش در دین و سلامت، 8(3)، 21-37. https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i3.34470
نریمانی، م.، شاهمحمدزاده، ی.، امیدوار، ع.، امیدوار، خ. (1393). مقایسهی سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی در بین دانشآموزان پسر با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 100-118.
Alibake, F., Ahmadi, A. S., Farahbakhsh, K., Abedi, A., & Alibake, M. (2012). The effect of optimism training on quality of life among dormitory female students at Isfahan Medical University, Iranian Journal of Medical Education, 9 (2), 702- 720. (Persian). AsadiYounesi, M. R. (2011). Comparison of the effect of cognitive reconstruction training with problem-solving communication training on parents and adolescents in reducing parent-adolescent conflict, PhD thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University. (Persian). Branje. S. J.T., Doorn, M. V., Valk, I. V. D., & Meeus, W. (2009). Parent–adolescent conflicts, conflict resolution types, and adolescent adjustment. Journal of Applied Developmental Psychology, 30, 195–204. ]DOI: 10.1016/j.appdev.2008.12.004[ Castro-Schilo, L., Ferrer, Taylor, Z. E., Robins, R. W., Conger, R. D., & Widaman, K. F. (2013): Parents' optimism, positive parenting, and child peer competence in Mexican-origin families, parenting: Science and Practice, 13(2), 95-112. ]DOI: 10.1080/15295192.2012.709151[ Cavanaugh, A. M. (2012). The Role of parent–adolescent relationships in predicting Mexican American Adolescents’ Coping Strategies: Examining Variation across Parent and Adolescent Gender. [Unpublished thesis School of Social Science, University of North Carolina at Greensboro]. Retrieved from: https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Cavanaugh_uncg_0154M_10869.pdf Durak, M. (2007). The relationship between cognitive appraisal of stress, coping Strategies and psychological distress among correctional officers: personal and environment factors. [Unpublished dissertation philosophy in psychology, Science of Middle East Technical university]. Retrieved from: https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12608609/index.pdf Ellsworth, A. (2012). Relationship Between Observed Parental Optimism and Adolescent Optimism with Parental Involvement as a Mediating Variable: Two Wave Panel Study, [Unpublished thesis School of family life, the faculty of Brigham Young University]. Retrieved from: https://scholarsarchive.byu.edu/etd/3218. Fosco, G. M., & Grych, J. H. (2008). Emotional, Cognitive, and Family Systems Mediators of Children’s Adjustment to Interparental Conflict, Journal of Family Psychology, 22(6), 843- 854. ]DOI: 10.1037/a0013809[ Garcia-Ruiz, M., Rodrigo, M. J., Hernández-Cabrera, J. A., Máiquez, M. L., & Deković, M. (2012). Resolution of parent–child conflicts in the adolescence, European Journal of psychology of education, 28, 178-188. ]DOI 10.1007/s10212-012-0108-7[ Ghorbani, Z., & Golzari, M. (2009). The study of the relationship between personality traits and the level of optimism of parents with the level of optimism of their adolescent children, Quarterly of Educational Psychology, 113-129. (Persian). Gilman, R., Huebner, E. S., & Furlong, M. J. (2009). Handbook of Positive Psychology in Schools. First published by Routledge. Hamidi, F., Otaghi. M., & Paz, F. M (2020). Effectiveness of positive thinking training on self-assertiveness of teenage girls. Women’s Health Bulletin, 7(1), 11- 17. ]DOI.10.30476/WHB.2020.83879.1013[. Jackson, L. M., Pratt, M. W., Hunsberger, B., & Pancer, S. M. (2005). Optimism as a mediator of the relation between perceived parental authoritativeness and adjustment among adolescents: Finding the sunny side of the street. Social Development, 14(2), 273-304. ]Doi.org/10.1111/j.1467-9507.2005.00302. x [. Karabanova, O. A., & Poskrebysheva, N. N. (2013). Adolescent Autonomy in Parent-child Relations. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 86, 621 – 628. ]DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.08.624[ Khodaei, A., Zare. H., Alipour, A., & Shokri, O. (2016). The effectiveness of attributional retraining program based on Crick & Dodge' social information processing model on conflict solution style, optimism and reducing of parent-adolescent conflict among mothers, Family Psychology, 2 (2). 27- 38. (Persian). Kurdek, L. A. (1994). Conflict resolution styles in gay, lesbian, heterosexual nonparent, and heterosexual parent couples. Journal of Marriage and the Family, 56, 705-722. ]DOI.org/10.2307/352880[. Lorence, B., Hidalgo, V., Perez- Padilla, J., & Menendez, S. (2019). The role of parenting styles on behavior problem profiles of adolescence, Internal Journal Environmental Research and Public Health, 16(15). ]DOI. 10.3390/ijerph16152767[. Mikaeili, N., & Eyni, S. (2022). The mediating role of self-efficacy in the relationship between cognitive appraisal and spiritual well-being of veterans with post-traumatic stress disorder. Journal of Pizhūhish dar dīn va Salāmat, 8(3), 21-37. (Persian) https://doi.org/10.22037/jrrh.v8i3.34470 Missotten, L. C., Luyckx, K., Branje, S. J.T., Hale, W. W., & Meeus, W. H. (2017). Examining the longitudinal relations among adolescents' conflict management with parents and conflict frequency, Personality and Individual Differences, 117, 37–41. ]DOI.org/10.1016/j.paid.2017.05.037[. Narimani, M., Shahmohammadzadeh, Y., Omidvar, A., & Omidvar, Kh. (2014). A comparison of psychological capital and affective styles in students with learning disorder and normal students. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 100-118. (Persian) Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, A. (2008), Research Methods in Behavioral Sciences, Tehran: Agah. (Persian). Scheier, M. F., Carver, C. S. & Bridges, M. W. (2001). Optimism, pessimism, and psychological well-being. In E. C. Chang (Ed.), Optimism and pessimism: Implications for theory, research, and practice (pp. 189-216). Washington, DC: American Psychological Association. ]DOI.org/10.1037/10385-009[. Seligman, M. E. P. (2011). Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life, Vintage Publisher. Shelton, K. H., & Harold, G. T. (2008). Pathways between interparental conflict and adolescent psychological adjustment bridging links through children’s cognitive appraisals and coping Strategies, Journal of Early Adolescence, 28(4), 555-582. ]DOI.org/10.1177/0272431608317610[. Shokri, O., Tamizi, N., & Abdollahpour, M. A. (2016). Psychometric analysis of the stress appraisal measure revised among University students, Advances in Cognitive Sceince, 18 (2), 1-11. (Persian) Tucker, C. J., Mchale, S. C., & Crouter, A. C. (2003). Conflict resolution links with adolescents’ family relationships and individual well-being, Journal of Family Issues, 24(6), 715-736. ]DOI: 10.1177/0192513X03251181[ Wang, S., Zhao, Y., Cheng, B., Wang, X., Yang, X., Chen, T., Suo. X., & Gong, Q. (2018). The optimistic brain: Trait optimism mediates the influence of resting-state brain activity and connectivity on anxiety in late adolescence, Human Brain Mapping, 1-13. ]DOI: 10.1002/hbm.24222[. Westerberg, K. H., Wilhsson, M., Svedberg, P., Nygren, J. M., Morgan, A., & Nyholm, M. (2017). Exploring the role of optimism as a protective factor for adolescent quality of life. Journal of Psychology, 47, 777-780. Wied, M. d., Branje, S. J.T., & Meeus, W.H. J. (2007). Empathy and Conflict Resolution in Friendship Relations Among Adolescents, aggressive behavior, 33, 48–55. ]DOI: 10.1002/ab.20166[. Xin, Z., Chi, L., & Yu, G. (2009). The relationship between interparental conflict and adolescents’ affective well-being: Mediation of cognitive appraisals and moderation of peer status. International Journal of Behavioral Development. 33 (5), 421–429. ]DOI: 10.1177/0165025409338442[ Zanon, C., Bastianello, M. R., Pacico, J. C., & Hutz, C. S. (2014). The importance of personality and parental styles to optimism in adolescents Optimism, personality and parental styles, The Spanish Journal of Psychology, 17, 1-25. ]DOI.org/10.1017/sjp.2014.49[. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 500 |