تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 355 |
تعداد مقالات | 3,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,567,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,119,014 |
اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفههای پرخاشگری دانش آموزان نوجوان شهر تبریز | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 2، 1402، صفحه 113-101 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.7657.4393 | ||
نویسندگان | ||
الناز علیقلیزاده جهانی* 1؛ منصور بیرامی2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد تمام دانشگاه تبریز، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی برکاهش میزان مؤلفههای پرخاشگری دانشآموزان انجام گرفت. روشها: پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک موردی با استفاده از طرح خطوط پایه چندگانه و با پیگیری یک ماهه به انجام رسید. در راستای هدف مذکور 4 نفر واجد شرایط نشانههای پرخاشگری به صورت نمونه گیری در دسترس از مدارس دولتی دخترانه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال 1397 انتخاب شدند؛ به مدت 10 جلسه آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی دریافت نمودند. همچنین به منظور بررسی ثبات آموزش، شرکتکنندگان، 1 ماه بعد مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها و برای بررسی الگوی تغییرات از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری استفاده شد. به منظور بررسی فرضیههای پژوهش از روش تحلیل چشمی نمودارها، درصد بهبودی و اندازه اثر استفاده شده است . یافتهها: یافتههای بعد از آموزش طرح و دورهی پیگیری، با توجه به درصد بهبودی و اندازه اثر نشان میدهد که روش مذکور در کاستن میزان پرخاشگری از تأثیر نسبتاً خوبی برخوردار بوده است. نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارت حل مسأله اجتماعی قادر است به طور قابل توجهی میزان پرخاشگری را در دانشآموزان کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسأله اجتماعی؛ پرخاشگری؛ نوجوان | ||
مراجع | ||
بیرامی، منصور. (1395). روانشناسی رفتارهای نابهنجار، تبریز، نشر یانار. https://db.ketab.ir/ bookid=2021251
بیرامی، منصور؛ هاشمی، تورج و اعلائی، پروانه. (1392). قلدری سنتی و سایبری در نوجوانان دختر مدارس راهنمایی: نقش کیفیت ارتباط معلم-دانش آموز. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(26). magiran.com/p1168820
تاجری, بیوک. (1395). اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر حساسیت بین فردی و پرخاشگری دانشآموزان. روان شناسی مدرسه، 5(3)، 39-55. http://jsp.uma.ac.ir/article_462_81.html
چانگ، دزورلا، سانا.(1394). حل مسأله اجتماعی مروری بر نظریه، پژوهش و آموزش. ترجمه نوری ، تهران، نشر ارجمند. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/10805-000
خاکپور، محبوبه، و افلاکیفرد، حسین. (1395). تأثیر آموزش مهارت حل مساله و تصمیمگیری بر کنترل خشم و اضطراب دانشآموزان دختر اول دبیرستان دوره دوم. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 7(2)، 156-174. http://noo.rs/2Cajk
دلاور, علی. (1385). مبانی نظری وعملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، انتشارات رشد. https://www.adinehbook.com/gp/product/9646115179
شکوهییکتا، محسن؛ زمانی، نیر و پورکریمی، جواد.(1393). اثربخشی آموزش مهارت حل مساله بین فردی بر افزایش مهارت های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان دیرآموز پایه اول دبستان. https://dx.doi.org/10.22051/psy.2015.1784
شیخالاسلامی، علی؛ اسدالهی، الهام و محمدی، نسیم.(1396). پیش بینی پرخاشگری نوجوانان بزهکار براساس راهبردهای حل مساله و مهارت های ارتباطی. مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، 3( 4) ، 209-219. https://www.sid.ir/en/journal/ id=549523
صدری دمیرچی، اسماعیل؛ اسدی شیشه گران، سارا ؛ و اسماعیلی قاضی، فریبا .(1396). اثربخشی آموزش برنامه مهارت های هیجانی-اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مساله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد. طب نظامی، 1، 67-76. http://ijwph.ir/article-1-595-en.html
عاشوری، احمد؛ ملایری، ترکمن و فدایی، زهرا. (1387). اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران, 14(4)، 389-393. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-608-en.html
گنجه, علیرضا؛ دهستانی، مهدی و محمدی، علی. (2013). مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله و هوش هیجانی در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(52)، 38-50. https://www.sid.ir/en/Journal/ ID=337506
هارون رشیدی، همایون و عبدهپور سبزقبایی، الهام. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای حلمسأله بر ابراز وجود و کمرویی دانشآموزان با اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 9(4)، 133-152. 10.22098/JLD.2020.958
Ashouri, A., Torkman Malayeri, M., & Fadaee, Z. (2009). The Effectiveness of assertive training group therapy in decreasing aggression and improving academic achievement in high school students. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(4), 389-393.)Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-608-en.html Barber, B. K., Stolz, H. E., Olsen, J. A., Collins, W. A., & Burchinal, M. (2005). Parental support, psychological control, and behavioral control: Assessing relevance across time, culture, and method. Monographs of the society for research in child development, i-147. https://www.jstor.org/stable/3701442 Bayrami. (2016). Psychology of Abnormal Behaviors. yanar.)Persian) https://db.ketab.ir/ bookid=2021251 Bayrami, M., Hashemi, T., & Alaei, P. (2014). Traditional and cyber bullying in middle school girls:The role of quality Teacher-student relationship. Journal of Educational Psychology, 8, 26.)Persian) magiran.com/p1168820 Chang, E. C., D'Zurilla, T. J., & Sanna, L. J. (2004). Social problem solving: Theory, research, and training. American Psychological Association. Nouri. R., & Nouri. M. Tehran, Arjmand. (Persian) https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/10805-000 Damirchi, S., & Asadi Shishegaran, S. (2016). Effectiveness of Social-Emotional Skills Program on Social Problem-Solving and Anger Control in Veterans’ Children. Iranian Journal of War and Public Health, 8(4), 209-215.)Persian) http://ijwph.ir/article-1-595-en.html Delavar, A. (2015). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran: Roshd Publication.)Persian) https://www.adinehbook.com/gp/product/9646115179 Dostál, J. (2015). Theory of problem solving. Procedia-social and behavioral sciences, 174, 2798-2805. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.970 Ganjeh, S. A. R., Dehestani, M., & Zadeh Mohammadi, A. (2013). Comparison of effectiveness of problem-solving skills and emotional intelligence training on decreasing aggression in male high school students. Knowlege Research Applied Psychology, 14(52), 38-50.)Persian) https://www.sid.ir/en/Journal/ ID=337506 Haroon Rashid, H., & Abdepour Sabzghabaei, E. (2020). Effectiveness of problem-solving skill training on assertive and shy students with learning disability. Journal of Learning Disabilities, 9(4), 133-152. (Persian) 10.22098/JLD.2020.958 Kaya, F., & Buzlu, S. (2016). Effects of aggression replacement training on problem solving, anger and aggressive behaviour among adolescents with criminal attempts in Turkey: A quasi-experimental study. Archives of Psychiatric Nursing, 30(6), 729-735. https://doi.org/10.1016/j.apnu.2016.07.001 Kazdin, A. E. (2001). Behavior modification in applied settings. https://psycnet.apa.org/record/2001-06932-000 Khakpoor, M., & AflakiFard, H. (2015). Investigating the effectiveness of teaching problem-solving skill and making-decision on controlling anger and anxiety among Female Students of first grade high school, second course. Journal of Psychology and Educational Sciences, 2(4), 156-174.)Persian) http://noo.rs/2Cajk Landenberger, N. A., & Lipsey, M. W. (2005). The positive effects of cognitive–behavioral programs for offenders: A meta-analysis of factors associated with effective treatment. Journal of experimental criminology, 1(4), 451-476. https://doi.org/10.1007/s11292-005-3541-7 Samani, S. (2008). Study of reliability and validity of the Buss and Perry's aggression questionnaire. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 13(4), 359-365.)Persian) http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-356-en.html Shahba, S., & Allahvirdiyani, K. (2013). Comparative study of problem-solving and emotional intelligence on decreasing of third grade girl students’ aggression of the rajaee guidance school of tehran. Procedia-social and behavioral sciences, 84, 778-780. DOI:10.1016/j.sbspro.2013.06.645 Sheykholeslami, A., Asadolahi, E., & Mohammadi, N. (2017). Prediction of aggressive of juvenile delinquents with problem solving strategies and communication skills.)Persian) https://www.sid.ir/en/journal/ id=549523 Shokoohi-Yekta, M., Zamani, N., & Pourkarimi, J. (2015). Effects of problem-solving instruction on improving social skills and decreasing behavioral problems: a single subject study on slow-learner students. Journal of Psychological Studies, 10(4), 7-32.)Persian) https://dx.doi.org/10.22051/psy.2015.1784 Tajeri, B. (2016). Effectiveness of problem solving training on interpersonal sensitivity & aggression in students. Journal of School Psychology, 5(3), 39-55.)Persian) http://jsp.uma.ac.ir/article_462_81.html Takahashi, F., Koseki, S., & Shimada, H. (2009). Developmental trends in children's aggression and social problem-solving. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 265-272. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2008.12.007 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 863 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 559 |