تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,991,800 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 شهریور 1402 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13562.2117 | ||
نویسندگان | ||
بهروز فولادی1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3؛ سمیه تکلوی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی همراه با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بود (112=N). روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 68 نفر انتخاب شد و به سه گروه 16 نفره آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش اول ده جلسه آموزش آگاهی واج شناختی و آزمایش دوم یازده جلسه آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه سوم بسیت جلسه ترکیب دو روش و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را داشتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ماتریس های پیشرونده ریون و آزمون نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد و برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند آموزش مبتنی بر آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه و ترکیب دو روش موجب بهبود معنادار مهارت خواندن گروه های آزمایش شده است (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد آموزش ترکیبی آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه تاثیر بیشتری بر میانگین نمرات مهارت خواندن نارساخوان داشت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به روانشناسان توصیه می شود از آموزش های مبتنی بر آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه در راستای کمک به بهبود مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارسا خوانی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش چند گانه؛ آگاهی واج شناختی؛ مهارت خواندن؛ نارساخوان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |