تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,301 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,893,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,349,913 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 4، شهریور 1403، صفحه 59-71 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13562.2117 | ||
نویسندگان | ||
بهروز فولادی1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3؛ سمیه تکلوی4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و آگاهی واج شناختی و ترکیب این دو روش بر بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی همراه با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دارای اختلال نارساخوانی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 97-1396 بود (112=N). روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود و با استفاده از این روش تعداد 68 نفر انتخاب شد و به سه گروه 16 نفره آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش اول ده جلسه آموزش آگاهی واج شناختی و آزمایش دوم یازده جلسه آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه سوم بسیت جلسه ترکیب دو روش و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را داشتند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ماتریس های پیشرونده ریون و آزمون نارساخوانی استفاده شد. برای تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد و برای این منظور از نرم افزار آماری SPSS بهره گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان دادند آموزش مبتنی بر آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه و ترکیب دو روش موجب بهبود معنادار مهارت خواندن گروه های آزمایش شده است (0/05>P). همچنین نتایج نشان داد آموزش ترکیبی آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه تاثیر بیشتری بر میانگین نمرات مهارت خواندن نارساخوان داشت. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده به روانشناسان توصیه می شود از آموزش های مبتنی بر آگاهی واج شناختی و هوش چندگانه در راستای کمک به بهبود مهارت خواندن دانش آموزان مبتلا به نارسا خوانی استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش چند گانه؛ آگاهی واج شناختی؛ مهارت خواندن؛ نارساخوان | ||
مراجع | ||
آرمسترانگ، ت. (2001). هوش های چندگانه در کلاس درس. ترجمه: مهشید صفری. (1378). تهران: انتشارات مدرسه.
آناستازی، آ .(1970). روان آزمایی. ترجمه ی محمد نقی براهنی (1379). تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
دلاور ع. (1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: کلک آزاد.
دستجردی کاظمی، ر. (1385). آگاهی واج شناختی چیست؟، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6(4)، 954-931. http://joec.ir/article-1-396-fa.html
راقبیان، ر.، اخوان تفتی، م و حجازی، ا. (1391). بررسی اثربخشی برنامه طراحی شده بر اساس رویکردهای پرسش از نویسنده و درک خواندن سه وجهی بر افزایش درک خواندن دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 1(2)، 58-39. https://jsp.uma.ac.ir/article_41.html
رحیمی، س و فضیلتی، م. (1395). کاربست نظریه هوش های چندگانه گاردنر در آموزش و یادگیری، رویش روان شناسی، 5(3)، 30-25. https://frooyesh.ir/article-1-72-fa.html
زندی، ب. (1380). خودآموز روش تدریس زبان فارسی دوره کاردانی تربیت معلم. تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای ایران.
سلیمانی، ز.، سعید منش، م.، مهری، آ و جهانی، ی. (1388). بررسی ارتباط بین آگاهی واج شناختی، سرعت نامیدن خودکار با نمره خواندن در پایه اول ابتدایی شهر تهران. شنوایی شناسی، 18 (2)، 25-18. https://aud.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-116&sid=1&slc_lang=fa
عابدی، احمد و اقابابایی، سارا (1389).اثربخشی آموزش حافظه فعال بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله روانشناسی بالینی، 2(4).73-81. https://www.sid.ir/paper/359602/fa
کرمی نوری، ر.، مرادی، ع. (1388). آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). انتشارات جهاد دانشگاهی.
گنجی، م.، زاهد بابلان، ع و معینی کیا، م. (1391). فراتحلیل پژوهش های انجام یافته در خصوص نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 1(1)، 93-107. https://jsp.uma.ac.ir/article_23.html
فصیحانی فرد، س و میکائیلی منیع، ف. (1389). اثربخشی سه روش آموزشی- اصلاحی مبتنی بر مدل پردازش واج شناختی بر سرعت و صحت خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. مجله کودکان استثنایی، 10(3)، 269-288. http://joec.ir/article-1-266-fa.html
فیاضی، ل. (1388). اجرای آزمون آگاهی واج شناختی و آموزش مهارت آگاهی واج شناختی در دانش آموزان دبستانی دارای آسیب شنوایی باغچه بان 1 تهران. مجله تعلیم و تربیت استثنایی، 10(94)، 39-32. http://exceptionaleducation.ir/article-1-1584-fa.html
مهرمحمدی، م. (1385). نظریه هوش های چندگانه و دلالت های آن برای برنامه درسی و آموزش، فصلنامه تعلیم و تربیت، 8.
نریمانی، م.، رجبی، س.، افروز، گ.ع.، و صمدی خوشخو، ح. (1390). بررسی اثربخشی مراقبت از ناتوانیهای یادگیری استان اردبیل در بهبود اختلال یادگیری دانشآموزان. مجله ناتوانی های یادگیری، 1(1)، 128-109. https://jld.uma.ac.ir/article_93.html?lang=en
Reference American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-5, (5th ed). Arlington: American Psychiatric. Batdi, V. (2017). The effect of multiple intelligences on academic achievement: A meta–analytic and thematic study. Educational Sciences: Theory and Practice, 17, 2057–2092. [DOI.org/10.12738/estp.2017.6.0104] Byrge, C., & Tang, C. (2015). Embodied creativity training: Effects on creative self-efficacy and creative production. Thinking Skills and Creativity, 16, 51-61. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.tsc.2015.01.002 Chen, J. Q., Moran, S., & Gardner, H. (2009). Multiple intelligences theory around the world. San Francisco: Jossey–Bass. Dastjerdi, M., & Soleymani, Z. (2007). What is Phonological Awareness? JOEC, 6(4), 931-954. http://joec.ir/article-1-396-fa.html Dessemontet, R. S., & de Chambrier, A. F. (2015). The role of phonological awareness and letter-sound knowledge in the reading development of children with intellectual disabilities. Research in developmental disabilities, 41, 1-12. https://isiarticles.com/bundles/Article/pre/pdf/73861.pdf Delaware, A. (2006). Theoretical and practical foundations of research in humanities and social sciences. Tehran: kalak azad. Fasihiyani Fard, S., & Michaeli Monie, F., (2010). Effectiveness of three methods for model-based educational reform phonological processing speed and accuracy of reading in dyslexic students at elementary. Journal of exceptional children, 37, 269-288. (Persian). http://joec.ir/article-1-266-fa.html Ferrero, M., Vadillo, M. A., & León, S. P. (2021). A valid evaluation of the theory of multiple intelligences is not yet possible: Problems of methodological quality for intervention studies. Intelligence, 88, 101566. [DOI.org/10.1016/j.intell.2021.101566] Funder, D. C., & Ozer, D. J. (2019). Evaluating effect size in psychological research: Sense and nonsense. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 2(2), 156–168. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/2515245919847202 González-Treviño, I. M., Núñez-Rocha, G. M., Valencia-Hernández, J. M., & Arrona-Palacios, A. (2020). Assessment of multiple intelligences in elementary school students in Mexico: An exploratory study. Heliyon, 6(4), e03777. [DOI.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03777] Ganji, M., Zahed-Babelan, A., & MoeiniKia, M. (2012). Meta-analysis of studies carried out regarding the role of teaching models in students academic achievement. Journal of school psychology, 1(1), 93-107. https://jsp.uma.ac.ir/article_23.html Karami Noori, R., & Moradi, A. (2005). Reading and Dyslexia Test. Tehran: Jahad daneshgahi Sadeghi A, Rabiee M, Abedi M. (2011). Validation and Reliability of the Wechsler Intelligence Scale for Children- IV. Developmental Psychology, Iranian Psychologists, 7(28), 378-386. [persian]. Lortie-Forgues, H., & Inglis, M. (2019). Rigorous large–scale educational RCTs are often uninformative: Should we be concerned? Educational Researcher, 48, 158–166. [DOI.org/10.3102/0013189X19832850] Macmillan, J. (2004). Music and Dyslexia, piano professional, spring. Journal of Psychology, 4, 10-17. Marta Ferrero., Miguel A., Vadillo & Samuel P. Le´on. (2021). valid evaluation of the theory of multiple intelligences is not yet possible: Problems of methodological quality for intervention studies, Intelligence, 88; 101-116. [DOI.org/10.1016/j.intell.2021.101566] Narimani, M., Rajabi, S., Afroz, G. A., & Samadi khoshkhoo, H. (2011). Evaluate the effectiveness of learning disabilities care Ardebil province in improving student learning disorder. Learning disabilities Journal, 1(1), 128-109. (Persian). https://jld.uma.ac.ir/article_93.html?lang=en Pfost, M., Blatter, K., Artelt, C., Stanat, P., & Schneider, W. (2019). Effects of training phonological awareness on children's reading skills. Journal of Applied Developmental Psychology, 65, 101067. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.appdev.2019.101067 Rahimi, S. (2016). Pragmatics of multiple intelligence theory in learning and instruction. Rooyesh, 5 (3), 7-30. https://frooyesh.ir/article-1-72-fa.html Raghebian, R., Akhavan, M., & Hejazi, E. (2012). An examination of the effectiveness of a program based on combining questioning the author and triarchic reading comprehension approaches in improving the students’ reading comprehension, Journal of school psychology, 1(2), 39- 58. https://jsp.uma.ac.ir/article_41.html?lang=en Schlaggar, B. L., & McCandliss, B. D. (2016). Development of neural systems for reading. Annual Review of Neuroscience, 30, 475–503. [DOI.org/10.1146/annurev.neuro.28.061604.135645] Seifert, K., & Sutton, R. (2009). Educational Psychologry. Switzerland: Jacobs Foundation. Vidal, M. M., Lousada, M., & Vigário, M. (2020). Music effects on phonological awareness development in 3-year-old children. Applied Psycholinguistics, 41(2), 299-318. [DOI.org/10.1017/S0142716419000535] Wagner, J., Hoppmann, C., Ram, N., & Gerstorf, D. (2015). Self-esteem is relatively stable late in life: The role of resources in the health, self-regulation, and social domains. Developmental Psychology, 51(1), 136–149. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0038338 Yopp, H. K. & Yopp, R. H. (2009). Phonological awareness is child's play! YC Young Children, 64(1), 12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |