تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,787 |
بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.13578.2120 | ||
نویسندگان | ||
متین سلطانی1؛ محمد نریمانی* 2؛ توکل موسی زاده3 | ||
1دانشجو دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری بود. روشها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی پژوهش را کلیه دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری در شهر تهران در سال 1401 -1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 30 نفرانتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل( 15 نفر)گماشته شدند.ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری سینها و سینگ (1993) و هماهنگی دیداری حرکتی (1950) بود. گروه آزمایش پروتکل راهبردهای خودتعلیمی را طی 6 جلسه 60 دقیقهای دریافت کرد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارSPSS نسخه 26 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد بین نمرات سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بالحاظ کردن گروههای مختلف آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. (P<0/05) نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت آموزش راهبردهای خودتعلیمی میتواند بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری مؤثر باشد و به عنوان روشی جهت بهبود سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش راهبردهای خود تعلیمی؛ سازگاری اجتماعی؛ هماهنگی دیداری-حرکتی؛ ناتوانی های یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |