تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,587 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,632 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت آموزش مجازی در مراکز دانشگاهی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 106-122 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12415.1243 | ||
نویسنده | ||
راضیه محمدی* | ||
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی؛ دانشکده علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدلی برای مدیریت آموزش مجازی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، از نوع کاربردی میباشد و از نظرخانواده تحقیق، آمیخته اکتشافی میباشد. در قسمت کیفی با استفاده از روش پژوهش دادهبنیاد، بر اساس مصاحبه از متخصصان حوزه مدیریت آموزشی و آموزش مجازی، دادهها گردآوری شده و گویهها تعیین شد. سپس کدگذاری و مورد تحلیل قرار گرفتند. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید و متخصصان حوزه مدیریت آموزشی و آموزش مجازی دانشگاه تهران و دانشگاه محقق اردبیلی بودند. در مرحله کمی از پرسشنامه گردآوری شده بر اساس فاز کیفی استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کمی شامل 172 دانشجویان سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی هستند. دادهها از دانشجویان گردآوری شده و در قالب مدل ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبارسنجی مدل طراحی شده در قسمت کمی انجام شد. در مرحلۀ کمی تجزیه و تحلیل بر اساس نرم افزارهای SPSS و لیزرل انجام شد و شاخصهای برازش بررسی شد. نتایج بیانگر این بود که متغیرهای عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، عوامل راهبردی و گویههای تعیین شده میتوانند پیشبینهای معناداری برای مدیریت آموزش مجازی باشند. همچنین خروجی مدل به دست آمده از نرمافزار لیزرل بیانگر این بود که مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر طبق نتایج مطالعه، عوامل علی، عوامل زمینهای، عوامل مداخله گر، عوامل راهبردی بر طبق گویههای مؤثر آنها، اثر مستقیم و معناداری بر مدیریت آموزش مجازی دارند و میتوان آنها را به عنوان عوامل اثرگذار برای طراحی مدل مدیریت آموزش مجازی مطرح کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت آموزش؛ آموزش مجازی؛ مدلسازی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Wang, Y.S. (2003). Assessment of learner satisfaction with asynchronous electronic learning systems. Information and Management, 41(1): 75-86 Maroulis, S., Guimera, R., Petry, H., Stringer, M. J., Gomez, L. M., Amaral, L. A. N., & Wilensky, U (2010). Complex systems view of educational policy research. Science, 330, 38-39. Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching: A framework for the effective. use of educational technology (2nd ed.). London: Routledge. D.R. Bamford & P.L. Forrester (2003). Managing planned and emergent change within an operations management environment. International Journal of Operations & Production Management, 23(5), 546–564.
Maroulis, S., Guimera, R., Petry, H., Stringer, M. J., Gomez, L. M., Amaral, L. A. N., & Wilensky, U (2010). Complex systems view of educational policy research. Science, 330, 38-39. Ebrahimzadeh, E, (2006). Epistemological considerations in the preparation of e-learning materials, II the Congress on E-Learning, Tehran. Tarahomi, M, Tahaei SK, (2009). Presenting a model to develop a virtual education system in accordance with virtual education standards, II the International Congress on Electronic City, Tehran. Jamalzehi, E, Khajehali, Z, Jamalzehi, H, (2014). Educational management in universities, International industrial engineering and management Conference. Ebrahimi, S, (2015). Modeling the factors affecting the acceptance of e-learning by university professors in the teaching and learning process. M.A thesis. University of Mohaghegh Ardabili Javadi Bura, M,A, (2012). Designing an optimal costing model for effective open and distance higher education in Iran. Ph.D thesis. Allameh Tabatabaei University. Hezarjaribi, H,A, Koopaei, SH, (2017). Designing a remote educational management model. Bi-quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies, 8(15), 35-60. Safaei, Z, Emadi, A, Taheri, M (2012). Examining the level of satisfaction of the subjects of continuous education from the electronic education programs of Semnan University of Medical Sciences. Journal of Medical Education and Development. 7(2), 13-20. farajjollahi, M, Sarmadi, M, Hashemi, N (2009). A study of the educational needs assessment of the educational system from Payam Noor University in line with equal educational opportunities from the point of view of faculty members and students. Quarterly Journal of New thoughts on Education, 3-145-187. Coman, C.; Țîru, L.G.; Meseșan-Schmitz, L.; Stanciu, C.; Bularca, M.C. (2020). Online Teaching and Learning in Higher Education during the Coronavirus Pandemic: Students’ Perspective. Sustainability, 12, 10367. Puiu, Silvia, Samuel O. Idowu, Georgeta-Madalina Meghisan-Toma, Roxana Maria Bădîrcea, Nicoleta Mihaela Doran, and Alina Georgiana Manta. (2023). Online Education Management: A Multivariate Analysis of Students’ Perspectives and Challenges during Online Classes. Electronics 12)2(, 454. Firmansyah, R.; Putri, D.M.; Wicaksono, M.G.S.; Putri, S.F.; Widianto, A.A. The University students’ perspectives on the advantages and disadvantages of online learning due to COVID-19. In Proceedings of the 2nd Annual Management, Business and Economic Conference (AMBEC 2020), Virtual, 5 September 2020; pp. 120–124. Sharma, S.; Vyas, P. (2022). Enhancing non-verbal communication in online classes: A conceptual framework. J. Educ. Teach, 48, 135–137. Black, D.; Bissessar, C.; Boolaky, M. (2019) Online Education as an Opportunity Equalizer: The Changing Canvas of Online Education. Interchange, 50, 423–443. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 413 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |