تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,767 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,675 |
بررسی تجربه زیسته آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصان درباره برنامههای نهضت سوادآموزی با تاکید بر فرصتها و چالشها | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12837.1273 | ||
نویسندگان | ||
کمال نصرتی هشی* 1؛ حسین آقادخت2؛ سمیه سربازپور3 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران ایمیل: kamalnosrati1367@cfu.ac.ir | ||
2دانشجومعلم مقطع کارشناسی رشته مشاوره و راهنمایی» دانشگاه فرهنگیان | ||
3آموزگار ابتدایی، روانشناسی تربیتی، کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز. ایمیل: somayeh.sarbaz@gmail.com | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش بررسی وضعیت فعالیتهای نهضت سوادآموزی و چالشهای حاکم بر آن و دستیبایی به راهکارها با تکیه بر تجاربزیسته آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصین تعلیموتریبت بود . روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی میباشد. مصاحبهشوندگان، شامل همه آموزشیاران، سوادآموزان و متخصصان شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. برای انتخاب شرکتکنندگان؛ 18 آموزشیار، 17 سوادآموز و 16 متخصص، از شیوه نمونهگیری هدفمند و تا حد اشباع استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمعآوری گردید. برای تعیین روایی و پایایی مصاحبهها تکنیک تثلیث، تکنیک کنترل اعضاء، تکنیک کسب اطلاعات دقیق موازی و خودبازبینی محققان استفاده شد. در بخش یافتهها، ابتدا در مصاحبه با آموزشیارن، اکثریت بر وجود چالشها باور داشتند و برای غلبه بر چالشها، راهکارهایی ارائه دادند. درگام بعدی در مصاحبه با سوادآموزان، همچون آموزشیاران بر وجود مشکلات اساسی در فعالیتهای نهضت سوادآموزی تاکید، و جهت غلبه بر چالشها راهکارهایی ارائه گردید. در پایان، با متخصصان درباره چگونگی حمایت دولت از برنامههای سوادآموزی، نوع محتوای تدریس شده، شیوه اجرای مطلوب برنامههای نهضت سوادآموزی و پیشنهادات برای غلبه بر چالشها مصاحبهای انجام شد. در نتیجه، برای بهبود فعالیتهای نهضت سوادآموزی، راهحلهای مختلفی بدست آمد که برخی از آنها شامل؛ تامین مالی و تضمین شغلی آموزشیاران، بالا بردن ارزش اجتماعی فعالیتهای نهضت سوادآموزی و فرهنگسازی آن، تهیه و تدوین محتوای جدید متناسب با نیازها و سطح درک سوادآموزان، اختصاص فضای آموزشی مناسب، در نظر گرفتن مشوق مالی برای سوادآموز، آموزش مهارت کاربردی، حمایت رسانهها و ارائه مدرک معتبر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
چالشها و راهکارها؛ آموزشیار و سوادآموز؛ نهضت سوادآموزی؛ تجربه زیسته | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 380 |