تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 338 |
تعداد مقالات | 2,903 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,386,727 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,676 |
بررسی و ارزیابی دانشگاه به عنوان یک سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: کارمندان دانشگاه اردکان) | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 70-87 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12479.1244 | ||
نویسندگان | ||
علی نادی زاده اردکانی* 1؛ میترا موبد2؛ محسن بهرامی3 | ||
1دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
2استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
3کارشناسی مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی شاخصهای سازمان یادگیرنده در بین کارکنان غیر هیأت علمی دانشگاه اردکان، بر اساس پنج شاخص قابلیتهای فردی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی از مدل پیتر سنگه میپردازد. جامعه آماری این تحقیق 44 نفر از کارکنان دانشگاه اردکان هستند که همه آنها در این تحقیق مورد پرسش قرار گرفتهاند. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا پرسشنامهی سازمان یادگیرنده تهیه و پس از تأیید روایی آن توسط متخصصان، پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ اندازهگیری شد که عدد 95/0 بدست آمد. پس از تکمیل پرسشنامه توسط کارکنان، دادهها وارد نرمافزار SPSS 26.0 شدند. ابتدا نرمال بودن دادهها، با استفاده از آزمون چولگی و کشیدگی مشخص شد. سپس براساس آزمون پارامتریک تی تکنمونهای مشخص شد که دانشگاه اردکان از لحاظ تمام شاخصهای سازمان یادگیرنده در وضعیت مطلوبی بوده و مورد تأیید قرار گرفت؛ به بیان دیگر، دانشگاه اردکان یک سازمان یادگیرنده محسوب میشود. در ادامه نتایج آزمون فریدمن نیز نشان دادند که رتبه هر کدام از این شاخصها یکسان نبوده و شاخص تفکر سیستمی بهترین وضعیت و شاخص یادگیری تیمی بدترین وضعیت را دارد. نهایتاً با توجه به آزمون تی مستقل و ANOVA، مشخص گردید تنها متغیر جنسیت رابطه معناداری با سازمان یادگیرنده دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ دانشگاه اردکان؛ پرسشنامه پیتر سنگه؛ شاخص تفکر سیستمی؛ شاخص یادگیری تیمی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 267 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |