تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,891 |
تجارب زیسته معلمان از تبعیض در آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 3، مهر 1402، صفحه 46-66 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.13197.1029 | ||
نویسندگان | ||
حمید علیقلی زاده1؛ روح اله مهدیون* 2؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2انشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: وقتی افراد با نقش و موقعیت برابر از مزایای نابرابر برخوردار می شوند، تبعیض رخ داده که علاوه بر خود تبعیض احساس تبعیض نیز در همه جوامع و سازمانها از جمله در آموزش و پرورش وجود دارد. پژوهش حاضر، به بررسی تجارب زیسته معلّمان از تبعیض در آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان پرداخته است. روش:رویکرد پژوهشی این پژوهش کیفی میباشد بدین صورت که با استفاده از رویکرد کیفی (روش پدیدارشناسانه) با روش نمونهگیری ملاک محور با تعدادی از معلمانی که دارای تجربه تبعیض در آموزش و پرورش ماهنشان بودند به عنوان جامعه مورد مطالعه انتخاب و مصاحبههای نیمه ساختیافته انجام گرفت؛ در مجموع، در این پژوهش با پانزده نفر از معلمان شهرستان ماهنشان بهعنوان مشارکتکنندگان، مصاحبه انجام گرفت پس از انجام مصاحبهها، دادههای به دست آمده با استفاده از روش پدیدارشناسی مبتنی بر مدل گرانهایم (2004) تحلیل شدند؛ بهمنظور بررسی روایی و تضمین دقت علمی روند و نتایج تحقیق بهدستآمده از معیارهای خود بازبینی محقق و کنترل اعضا استفاده گردید. یافته ها: یافتههای حاصل از پیادهسازی و تحلیل مصاحبهها به روش پدیدارشناسی نشان میدهند مواردی چون؛ عدم توجه به رفاه فرهنگیان (با 4 مقوله)، تأثیر سیاست در انتخاب افراد برای پستها (با 2 مقوله)، بیعدالتی در سازماندهی معلمان و انتقالی (با 2 مقوله)، تبعیض در پرداخت اضافهکاری(1 مقوله)، بیعدالتی در تقسیم امکانات بین مدارس (با 2 مقوله)، نادیده گرفتن وجهه معلم (با 1 مقوله)، نشان دهنده وجود بی عدالتی و تبعیض در منطقه آموزشی مورد نظر میباشد. بحث و نتیجه گیری: برای تحقق عدالت در آموزش و پرورش شهرستان ماهنشان، توزیع عادلانه نیروی انسانی تحصیل کرده و فرهنگیان مجرب، پرهیز از سیاسی نمودن مدیریتها و نهادینه نمودن ثبات مدیریت، ایجاد زمینه مناسب برای بهره مندی معلمان از امکانات رفاهی مطلوب و ایجاد فرصتهای مناسب برای ادامه تحصیل فرهنگیان، ضرورری است. | ||
کلیدواژهها | ||
تبعیض؛ تجربه زیسته؛ عدالت آموزشی و معلمان شهرستان ماهنشان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |