تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,084 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,244 |
طراحی مدل مفهومی برای تبیین روابط درمانی بین نوجوانان و درمانگران ایرانی: نظریه داده بنیاد | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1402، صفحه 71-93 اصل مقاله (1.61 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2334 | ||
نویسندگان | ||
فرناز عباس یزدیان1؛ سمیه شاهمرادی2؛ فهیمه باهنر* 3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خاتم، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی تجارب نوجوانان و درمانگران ایرانی از رابطۀ درمانی و واکاوی راهبردها، شرایط علی، مداخلهگر، زمینهای و پیامدهای رابطۀ درمانی انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع کیفی نظریه دادهبنیاد میباشد. جامعه این پژوهش شامل نوجوانان 15-18 ساله دارای سابقه مراجعه به رواندرمانی و درمانگران شهر تهران در سال 1400-1401 بود. نمونهگیری به صورت هدفمند و تا مرز اشباع نظری و نهایتاً انتخاب 18 نوجوان و 7 درمانگر ادامه یافت. شرکتکنندگان مورد مصاحبههای نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون کوربین و اشتراوس (2014) استفاده شد. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها منجر به تولید 6 مضمون اصلی شامل چالشهای رابطۀ درمانی درمانگر با نوجوان، عوامل علّی، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها شده است. همچنین 17 مضمون محوری شامل تجارب ناخوشایند انتقال داده شده در رابطۀ درمانی، رابطۀ درمانی در زیر سایه ترسها و نگرانیهای شخصی، عوامل درونی، عوامل بیرونی، صلاحیتهای شخصیتی، شاخصهای ظاهری، صلاحیتهای اخلاقی و علمی، عوامل کلان، عوامل خانوادگی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، راهبردهای سوق دهنده و انگیزشی، راهبردهای انفعالی، پیامدهای تحصیلی، هیجانی، شناختی، رفتاری و 89 مفهوم اولیه شد. نتیجهگیری: در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که میزان مطلوب بودن یا نبودن رابطۀ درمانی به نحوه بکارگیری راهبردهای درمانگران و صلاحیتهای شخصیتی، شاخصهای ظاهری و صلاحیتهای اخلاقی و علمی بستگی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط درمانی؛ درمانگر؛ نوجوانان؛ نظریه داده بنیاد | ||
مراجع | ||
بازرگان، عباس (1402). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار. https://www.adinehbook.com/gp/product/6001040320 بنیاسد، علی و صالحی، کیوان (۱۳۹۸). مقدمهای بر اصول و فرایند ساخت و رواسازی پروتکل مصاحبه، مجله نامه آموزش عالی، ۱۲(۴۶)، ۲۰۳-۱۷۷. https://journal.sanjesh.org/article_36128.html تدین چهارسوقی، بتول؛ ایزدی، نقوی. (1400). اتحاد درمانی در مشاوره از راه دور: تجارب افراد مبتلا به اختلال وسواس فکریـعملی و مشاوران. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، ۱۱(۲)، ۷۳-۱۰۶. [Doi:10.22108/cbs.2022.132192.1616] خاک پور، رضا؛ و شفیع ابادی، عبدالله (۱۳۸۹)،اثر بخشی گروه درمانی آموزش حساسیت و تعلیمی بر کاهش اشتباهات مشاوران و روان درمانگران، نشریه دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، ۱۵(4)، ۱۹ تا ۲۳. https://www.sid.ir/paper/172100/fa دشتی، محمد (1392). سنگ صبور بچه ها باشیم. فصلنامه رشد آموزش مشاوره مدرسه، 8(4)، 19-15 رضایی، لیبا؛ حیدری، شیما؛ رضایی، فرزین و خزایی، حبیبالله (۱۴۰۰)، چالشها و فرصتهای پیش روی روان درمانی در ایران: یک مطالعه کیفی، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، ۸(۲)، ۱-۱۳ [Doi:10.32598/shenakht.8.2.1] شفیع آبادی، عبدالله (1394). روش ها و فنون مشاوره، چاپ پانزدهم، تهران: کتاب فکرنو. Baniasadi, A., & Salehi, K. (2019). Introduction on the Principles and Process of Construction and Validation of the Interview Protocol. Higher Education Letter, 12(46), 177-203. (Persian). https://journal.sanjesh.org/article_36128.html?lang=en Bazargan, A. (2023). An introduction to qualitative and mixed research methods: common approaches in behavioral sciences. Fifth edition, Tehran: Didar publishing. (Persian). https://www.adinehbook.com/gp/product/6001040320. Beck, A. T. (1979). Cognitive therapy and the emotional disorders. Penguin. https://www.amazon.com/Cognitive-Therapy-Emotional-Disorders-Aaron/dp/0452009286 Blackmore S., Burnett S. & Dahl R. (2010). The role of puberty in the developing adolescent brain. Hum Brain Mapp. 31(6) 926–933. [Doi:10.1002/hbm.21052] Bordin, E. S. (1979). The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychother. Theory Res. Pract. 16, 252–260. [Doi:10.1037/h0085885] Charmaz, K., & Thornberg, R. (2021). The pursuit of quality in grounded theory. Qualitative research in psychology, 18(3), 305-327. [Doi:10.1080/14780887.2020.1780357] Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications. [Doi:10.20696/jagn.11.1_12] Daniel SI. (2006). Adult attachment patterns and individual psychotherapy: a review. Clin Psychol Rev, 26(8):968-984. [Doi:10.1016/j.cpr.2006.02.001] Dashti, M. (2012). Let's be patient children. School Counseling Education Growth Quarterly, 8(4), 15-19. (Persian( Davison, K.K., Charles, J.N., Khandpur, N. & Nelson, T.J. (2017). Fathers’ perceived reasons for their underrepresentation in child health research and strategies to increase their involvement. Maternal and child health journal, 21 (2), 267– 274. [Doi:10.1007%2Fs10995-016-2157-z] De Haan, A., Boon, A., De Jong, J., Hoeve, M., and Vermeiren, R. (2013). A meta-analytic review on treatment dropout in child and adolescent outpatient mental health care. Clin. Psychol. Rev. 33, 698–711. [Doi:10.1016/j.cpr.2013.04.005] Devlin, A.S. (1992). Psychiatric Ward Renovation. Environment and Behavior, 24(1), 66-84. Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. Secaucus, NJ: Citadel Press. Evans GL. (2013).A novice researcher’s first walk through the maze of grounded theory. Grounded Theory Review. 12(1), 100-120. Flückiger C., Del Re A., Wlodasch D., Horvath A., Solomonov N., & Wampold B. (2020). Assessing the alliance-outcome association adjusted for patient characteristics and treatment processes: A meta-analytic summary of direct comparisons. J Couns Psychol, 1(5), 122-145. [Doi:10.1037/cou0000424] Fox C. L., & Butler I. (2007). “If you don’t want to tell anyone else you can tell her”: Young people’s views on school counselling. British Journal of Guidance & Counselling, 35(1), 97–114. [Doi:10.1080/03069880601106831] Freud, J. (1912). The dynamics of transference The standard edition of the complete psychological works of Sigmund Freud ed. Strachey, J. London: Hogarth Press98-108 Gelso, C. J. (2011). The real relationship in psychotherapy: The hidden foundation of change. Gesler, W., Bell, M., Curtis, S., Hubbard, P., & Francis, S. (2004). Therapy by design: Evaluating the UK hospital building program. Health & Place, 10(2), 117–128. [Doi:10.1016/S1353-8292(03)00052-2] Goodwin J., Savage E., Horgan A. (2016). Adolescents’ and young adults’ beliefs about mental health services and care: A systematic review. Archives of PsychiatricNursing,30(5),636–644. [Doi:10.1016/j.apnu.2016.04.004] Geranmayeh, S., & Azadfallah, P. (2020). The relationship between countertransference and self-regulation process in Iranian psychotherapists. Clinical Psychology Studies, 10(39), 1-17. (Persian( [Doi: 10.22054/jcps.2020.20719.1611] Green, H., McGinnity, Á, Meltzer, H., Ford, T. & Goodman, R. (2005). Mental health of children and young people in Great Britain, 2004. (1403986371). Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://sp.ukdataservice.ac.uk/doc/5269/mrdoc/pdf/5269technicalreport.pdf Green, J. (2009). The therapeutic alliance. Child: Care, Health and Development, 35 (3), 298–301. [Doi:10.1111/j.1365-2214.2009.00970.x] Greenberg, L. S. (2004). Emotion–focused therapy. Clinical Psychology & Psychotherapy, An International Journal of Theory & Practice, 11(1), 3-16. [Doi:10.1002/cpp.388] Greenson, R.R. (1965). The working alliance of shame social anxiety and depression. psychoanalytic quarterly, 34, 155 – 181 Gross V., & Goldin J. (2008). Dynamics and dilemmas in working with families in inpatient CAMH services. Clin Child Psychol Psychiatry. 13(3), 449–461. [Doi:10.1177/1359104507088350] Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163), 105 -118. [Doi: 1994-98625-005] Hackett C. L., Mulvale G., Miatello A. (2018). Co-designing for quality: Creating a user-driven tool to improve quality in youth mental health services. Health Expectations, 21(6), 1013–1023. [Doi:10.1111/hex.12694] Hartley, S., Redmond, T., & Berry, K. (2022). Therapeutic relationships within child and adolescent mental health inpatient services: A qualitative exploration of the experiences of young people, family members and nursing staff. Plosone, 17(1),e0262070. [Doi:10.1371/journal.pone.0262070] Hauber, K., Boon, A., and Vermeiren, R. R. (2017). Examining changes in personality disorder and symptomology in an adolescent sample receiving intensive mentalization based treatment - a pilot study. Child Adolesc. Psychiatry Ment. Health 11:58. [Doi:10.1186/s13034-017-0197-9] Huggett, C., Gooding, P., Haddock, G., Quigley, J., & Pratt, D. (2022). The relationship between the therapeutic alliance in psychotherapy and suicidal experiences: A systematic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 29(4), 1203-1235. [Doi:10.1002/cpp.2726] Jones S., Hassett A., Sclare I. (2017). Experiences of engaging with mental health services in 16- to 18-year-olds: An interpretative phenomenological analysis. SAGEOpen,7(3).https://organizers-congress.org/frontend/index.php?page_id=2411&v Karver, M. S., Handelsman, J. B., Fields, S., and Bickman, L. (2006). Meta-analysis of therapeutic relationship vairables in youth and family therapy: the evidence for different relationship variables in the child and adolescent outcomeliterature. Clin.Psychol. Rev. 26,50–65. [Doi:10.1016/j.cpr.2005.09.001] Kelly, G. (1955). Personal construct psychology. Nueva York: Norton. https://www.researchgate.net/profile/Joan-Medina Khakpour, R., & Shafi Abadi, A. (2008), The effectiveness of sensitivity training and educational group therapy on reducing the mistakes of counselors and psychotherapists, Roudhan Islamic Azad University Journal, 15(4), 19-23. (Persian( https://www.sid.ir/paper/172100/fa Kim-Cohen, J, Caspi, A, Moffitt, T.E &et al (2003) Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder: developmental follow-back of a prospective-longitudinal cohort. Arch Gen Psychiatry, 60, 709–717. [Doi:10.1001/archpsyc.60.7.709] Knutzen, M. (2020). A Phenomenological Inquiry Into the Client Experience of the Psychotherapy Relationship (Doctoral dissertation, Antioch University). http://rave.ohiolink.edu/etdc/view?acc_num=antioch1608325158481581 Kramer, U., Fisher, S., & Zilcha‐Mano, S. (2022). How Plan Analysis can inform the construction of a therapeutic relationship. Journal of Clinical Psychology, 78(3), 422-435. [Doi:10.1002/jclp.23300] Lambert M. J. (2013). Bergin and Garfield’s handbook of psychotherapy and behavior change. Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc Lawrence ErlbaumAssociates. https://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=7VsGNYd5PqsC&oi=fnd&pg=PR9&dq=Lambert+M.+J Lear, J. (2003). Therapeutic Action: An Earnest Plea for Irony. New York: Other Press. https://books.google.com/books?id=3dnLLMGpbJoC Lynch, L., Moorhead, A., Long, M., & Hawthorne-Steele, I. (2021). What Type of Helping Relationship Do Young People Need? Engaging and Maintaining Young People in Mental Health Care—A Narrative Review. Youth & Society, 53(8), 1376–1399. [Doi:10.1177/0044118X20902786] Moeini, B, Bashirian, S, Soltanian, AR, Ghaleiha, A, & Taheri, M. (2019). Prevalence of depression and its associated sociodemographic factors among Iranian female adolescents in secondary schools. BMC Psychol. 7(1):1-10.[Doi:10.1186/s40359-019-0298-8] Muran JC. (2019). Confessions of a New York rupture researcher: An insider's guide and critique. Psychother Res, 29(1):1-14. [Doi:10.1080/10503307.2017.1413261] Muran, J. C., Safran, J. D., Gorman, B. S., Samstag, L. W., Eubanks-Carter, C., & Winston, A. (2009). The relationship of early alliance ruptures and their resolution to process and outcome in three time-limited psychotherapies for personality disorders. Psychotherapy, 46(2), 233–248. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0016085 Noble, Lilly, & Ann Sloan Devlin. (2021). Perceptions of psychotherapy waiting rooms: design recommendations." HERD: Health Environments Research & Design Journal, 140-154. [Doi:10.1177/19375867211001885] Norcross, J. C., & Lambert, M. J. (2018). Psychotherapy relationships that work III. Psychotherapy, 55(4), 303 315. [Doi:10.1037/pst0000193] Núñez, L., Fernández, S., Alamo, N., Midgley, N., Capella, C., & Krause, M. (2022). The therapeutic relationship and change processes in child psychotherapy: a qualitative, longitudinal study of the views of children, parents and therapists. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process and Outcome, 25(1). [Doi:10.4081/ripppo.2022.556] O’Connor, K., Jr., Hill, C. E., & Gelso, C. J. (2019). Therapist-client aggreement about their working alliance: Associations with attachment styles. Journal of Counseling Psychology, 66(1), 83–93. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/cou0000303 O'Keeffe, S., Martin, P. & Midgley, N. (2020). When adolescents stop psychological therapy: Rupture–repair in the therapeutic alliance and association with therapy ending. Psychotherapy, 57 (4), 471–490. [Doi:10.1037/pst0000279] Ormhaug, S. M., Shirk, S. R., and Wentzel-Larsen, T. (2015). Therapist and client perspectives on the alliance in the treatment of traumatized adolescents. Eur. J. Psychotraumatol. 6:27705. [Doi:10.3402/ejpt.v6.27705] Owen, J., Miller, S. D., Seidel, J., and Chow, D. (2016). The working alliance in treatment of military adolescents. J. Consult. Clin. Psychol. 84, 200–210. [Doi:10.1037/ccp0000035] Pearson, M., & Wilson, H. (2012). Soothing spaces and healing places: Is there an ideal counselling room design? Psychotherapy in Australia, 18(3), 46-53. http://search.informit.com.au/documentSummary;dn Persson S., Hagquist C., Michelson D. (2017). Young voices in mental health care: Exploring children’s and adolescents’ service experiences and preferences. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 22(1), 140–151. [Doi:10.1177/1359104516656722] Petre, D. A. (2022). The role of decor and clothing in psychotherapeutic practice and research. Counselling and Psychotherapy Research. [Doi:10.1002/capr.12598] Post, Brian C., and Nathaniel G. Wade. (2009). Religion and spirituality in psychotherapy: A practice‐friendly review of research. Journal of clinical psychology, 131-146. [Doi:10.1002/jclp.20563] Radez, J., Reardon, T., Creswell, C., Lawrence, P. J., Evdoka-Burton, G., & Waite, P. (2021). Why do children and adolescents (not) seek and access professional help for their mental health problems? A systematic review of quantitative and qualitative studies. European child & adolescent psychiatry, 30(2), 183-211. [Doi:10.1007/s00787-019-01469-4] Rezaie, L., Heydari, S, Rezaei, F., & Khazaie, H. (2021). The challenges and opportunities for psychotherapy in Iran: a qualitative study. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 8 (2), 1-13. (Persian( [Doi:10.32598/shenakht.8.2.1] Rickwood D., Deane F. P., Wilson C. J. (2007). When and how do young people seek professional help for mental health problems? The Medical Journal of Australia, 187, S35–S39. [Doi:10.5694/j.1326-5377.2007.tb01334.x] Robin D. Everall & Barbara L. Paulson (2002). The therapeutic alliance: Adolescent perspectives, Counselling and Psychotherapy Research, 2(2), 78-87. [Doi:10.1080/14733140212331384857] Rogers, C.R. (1951). Client-centered therapy: Its current practice, implications and theory. Boston: Houghton Mifflin. Rosenberg, H., Ophir, Y., & Billig, M. (2021). OMG, RU OK? Therapeutic relationships between caregivers and youth at risk on social media. Children and youth services review, 120, 105365. [Doi:10.1016/j.childyouth.2020.105365] Ryan, R., Berry, K., Law, H., & Hartley, S. (2021). Therapeutic relationships in child and adolescent mental health services: A Delphi study with young people, carers and clinicians. International Journal of Mental Health Nursing, 30(4), 1010-1021. [Doi:10.1111/inm.12857] Shafi Abadi, A. (2022). Counseling methods and techniques (clinical interview). 39th edition, Fekrno Publishing, Tehran. (Persian( https://www.roshdpress.ir/product-2361D8%B1%D9%88%D8%B4_%D9%87%D8html Tadayon Chaharshughi, B., Izadi, R., & Naghavi, A. (2021). Therapeutic Alliance in Tele-Counseling: The Experiences of Patients with Obsessive-Compulsive Disorder and Counselors. Research in Cognitive and Behavioral Sciences, 11(2), 73-106. (Persian( [Doi: 10.22108/cbs.2022.132192.1616] Tschuschke, V., Koemeda-Lutz, M., von Wyl, A., Crameri, A., & Schulthess, P. (2022). The impact of clients’ and therapists’ characteristics on Therapeutic Alliance and Outcome. Journal of Contemporary Psychotherapy, 52(2), 145-154. [Doi:10.1007/s10879-021-09527-2] Williams D. J. (2012). Where do Jamaican adolescents turn for psychological help? Child & Youth Care Forum, 41(5), 461–477. [Doi:10.1007/s10566-012-9177-7] Wilson C. J., Deane F. P. (2001). Adolescent opinions about reducing help-seeking barriers and increasing appropriate help engagement. Journal of Educational and Psychological Consultation, 12(4), 345–364. [Doi:10.1007%2Fs10566-012-9177-7] Wolberg, L.R., (2013). The technique of psychotherapy. 4th ed. New York: Grune &Stratton. http://hdl.handle.net/123456789/6481 World Health Organization (2018). Child and adolescent mental health. Retrieved from Zilcha-Mano, S. (2017). Is the alliance really therapeutic? Revisiting this question in light of recent methodological advances. American Psychologist, 72(4), 311–325. [Doi:10.1037/a0040435] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |