تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,202 |
بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی والدینی در رابطه بین تنظیم هیجانی و ناگویی هیجانی با ارتباط والد-کودک در مادران مجرد | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1402، صفحه 70-57 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2326 | ||
نویسندگان | ||
زینب اقارب پرست1؛ نازنین عابد* 2 | ||
1کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی گرایش خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تنظیم هیجانی و ناگویی هیجانی مادر در کیفیت ارتباط وی با فرزند اثر دارد. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی والدینی در تنظیم هیجانی و ناگویی هیجانی با ارتباط والد-کودک در مادران مجرد بود. روشها: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور، تعداد 200 مادر مجرد دارای فرزند 3-16 ساله ساکن تهران در سال 1399، با روش نمونهگیری در دسترس انتخابشده و پرسشنامههای ارتباط والد-کودک پیانتا (CPRS)، تنظیم هیجان گراس (ERQ)، ناگویی هیجانی تورنتو (TAS) و خودکارآمدی والدینی دومکا (PSAM) را از طریق لینک مجازی پاسخ دادند. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین ناگویی هیجان و ارتباط والد-کودک رابطه معنادار و غیرمستقیم وجود دارد (05/0>P). بین تنظیم هیجان با زیرمقیاس صمیمیت از ارتباط والد کودک رابطه معنادار و مستقیم و با زیرمقیاس وابستگی رابطه معنادار و غیرمستقیم وجود داشت (05/0>p). همچنین خودکارآمدی والدینی با ارتباط والد-کودک و با تنظیم هیجانی، رابطه معنادار و مستقیم و با ناگویی هیجانی رابطه معنادار و غیرمستقیم داشت و تنظیم هیجان و ناگویی هیجان با میانجیگری خودکارآمدی والدینی اثر غیرمستقیم و معنادار با ارتباط والد کودک دارد. نتیجهگیری: خودکارآمدی والدینی در تنظیم هیجان و ناگویی هیجانی با ارتباط والد-کودک، نقش میانجیگر دارد؛ بنابراین میتوان با آموزش روشهای تنظیم هیجانی و بهبود ناگویی هیجانی خصوصاً به مادران مجرد که تنیدگی والدینی بیشتری را متحمل میشوند، به ارتقای خودکارآمدی والدینی و ارتباط والد-کودک، کمک کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجانی؛ ناگویی هیجانی؛ خودکارآمدی والدین؛ مادران مجرد | ||
مراجع | ||
آزاد، ن؛ و کاظمی، ر. (1396). نقش خودکارآمدی والدینی، رضایت زناشویی و شیوههای فرزندپروری والدین در پیشبینی مشکلات رفتاری کودکان. کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره، تعلیم و تربیت. https://civilica.com/doc/734399 ابارشی، زهره؛ طهماسیان، کارینه؛ مظاهری، محمدعلی و پناغی، لیلی، تأثیر آموزشی ارتقای روانی اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر کودک بر خود – برنامه اثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. فصلنامه علمی- پژوهشی در سلامت روانشناختی، 1388، سال 3، شماره 3، صفحات 58-49. http://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html بشارت، م. ع. (1387). نارسایی هیجانی و سبکهای دفاعی. اصول بهداشت روانی، (10)3: 190-181. https://www.sid.ir/paper/88585/fa بهادری خسروشاهی، ج. (1396). رابطه خودکارآمدی والدینی و خودبخشایشگری با تعامل مادر-کودک در مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی. کودکان استثنایی، (8)2: 36-26. https://www.sid.ir/paper/262569/fa چوبفروشزاده، آ. شاهچراغی، م؛ و متقی، ش. (1398). بررسی نقش واسطهای ناگویی هیجانی در رابطه بین الگوی ارتباطی خانواده و ویژگیهای شخصیتی با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. پیشرفتهای نوین در روانشناسی. علوم تربیتی و آموزش و پرورش، (2)19: 115-133. https://civilica.com/doc/1353062 خداپناهی، محمدکریم؛ قنبری، سعید؛ نادعلی، حسین و سیدموسوی، پریسا سادات، کیفیت روابط مادر-کودک و نشانگان اضطرابی در کودکان پیش دبستانی، مجله روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، پاییز 1391، دوره 9، شماره 33، 13-5. https://civilica.com/doc/1319591 طالعی، ع. طهماسیان، ک؛ و وفائی، ن. (1390). اثربخشی آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر خوداثرمندی والدینی مادران. خانواده پژوهی، 7(27): 323-311. https://civilica.com/doc/1273686 عابدی شاپورآبادی، ثریا؛ پورمحمدرضایی تجریشی، معصومه؛ محمدخانی، پروانه و فرضی، مرجان، اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه، روان شناسی بالینی، 1391، دوره 4، شماره 3، 73-63. https://civilica.com/doc/1261700 عظیمیفر، شیرین؛ جزایری، رضوان السادات؛ فاتحی زاده، مریم السادات و عابدی، احمد. (1396). همسنجی تأثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر- کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده، مشاوره و روان درمانی خانواده. 7، 2، 122-97. https://civilica.com/doc/1300977 فعال، ف؛ و فتح، نجمه. (1397). پیشبینی اضطراب کودکان براساس سبکهای دلبستگی و ناگویی خلقی مادران. همایش ملی روانشناسی و سلامت با محوریت خانواده و زندگی. https://civilica.com/doc/86969 قدمپور، ع. ا. یوسفوند، م؛ و رجبی، ه. (1397). نقش خوشبینیتحصیلی، باور فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30):240-207. [Doi:10.22111/jeps.2018.3621] کدیور، ج و حسنی، پ. (1392). تعیین و روایی نسخه فارسی پرسشنامه راهبردهای فرآیندی نظمجویی هیجان. فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 14، 146-111. https://civilica.com/doc/723168/ محمدی مصیری، فرهاد. شفیعی فرد، ی. داوری، مژده؛ و بشارت، م. ع. (1391). نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 8(32):404-397. https://civilica.com/doc/1319610 هاشمی گل مهر، م. (1393). والدگری: بکارگیری اصول علمی روانشناسی در تربیت فرزندان. نشر تزکیه، چاپ اول. Abareshi, Z., Tahmasian, K., Mazaheri, M. A. & Panaghi, L. (2009).The Impact of Psychosocial Child Development Training Program, Done through Improvement of Mother-Child Interaction, on Parental Self-Efficacy and Relationship between Mother and Child under Three, Quarterly journal of research in psychological health. 3, 3, 49-58. (Persian) http://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html Abedi-Shapourabadi, A. M.A., Pourmohamadreza-Tajrishi, M. Ph.D., Mohamadkhani, P. Ph.D., Farzi, M. M.A. (2012).Effectiveness of Group Training Positive Parenting Program (Triple-P) on Parent-Child Relationship in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders, Journal of Clinical Psychology. 3, 4, 63-73. (Persian) https://civilica.com/doc/1261700 Azad, N. & Kazemi, R. (2016). The role of Parental Self-Efficacy, marital satisfaction, and parents' parenting methods in predicting children's behavioral problems, International Conference on Psychology, Counseling, Education. 1-12. (Persian) https://civilica.com/doc/734399 Azimifar S, Jazayeri R, Fatehizade M, Abedi A. (2018).The comparing the effects of parent management training and acceptance and commitment based parenting training on mother-child relationship among mothers who have children with externalizing behavior problems. Fam Counsel Psychother. 7(2):99-122. (Persian) https://civilica.com/doc/1300977 Bahadorikhosroshahi, J. (2016). Communication Parental Self-Efficacy and Self Forgiveness with Mother-Child Interaction in Mothers of Children with Mental Retardation. Journal of Empowerment of exceptional children, 8,2, 26-36. (Persian) https://www.sid.ir/paper/262569/fa Besharat, M., A. (2006). Alexithymia and Defense Style. Journal of Principles of Mental Health, 3 (10), 181-190. (Persian) https://www.sid.ir/paper/88585/fa Brassell, A. Rosenberg, E. Parent, J. Rough. J, Fondacaro, K. & Seehuus, M. (2016). Parent's psychological flexibility: Associations with parenting and child psychosocial well-being. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(2): 111-120. [Doi:10.1016/j.jcbs.2016.03.001] Chobfroshzadeh, A., Shahcheraghi, M. & Motaghi, Sh. (2019). The mediating role of Alexithymia in the relationship between family communication pattern and personality traits with Internet addiction in adolescents. Monthly New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2,19, 115-133. (Persian) http://noo.rs/60SB0JR_JONAP-2-19_012 Driscoll, K., Pianta, R.C. (2011). Mother’s and father’s perceptions of conflict and closeness in parent- child relationships during early chilhood. Journal of early chilhood and infant psychology,2011, 7, pp1-18. https://www.proquest.com/docview/1461360050 Faal, F. & Fath, N. (2018). Prediction of children's anxiety based on mothers' attachment styles and dyslexia, National conference of psychology and health focusing on family and healthy life, 1-13. (Persian) https://civilica.com/doc/869691 PHFHL01_066 Fahey, T. Keilthy, P. & Polek, E. (2012). Family relationships and family well-being: A study of the families of nine-year-old in Ireland. Published by University College Dublin, first Edition: 53-78. http://www.ucd.ie/t4cms/Family%20Relationships%20and%20Family%20Well-Being%20Dec%202012.pdf Ghadampour, A., Yosofvand, M., & Rajabi, H. (2018). The role of Educational optimism, Metacognitive beliefs, Cognitive Emotion Regulation in predicting academic self-handicapping, Educational psychology studies, 15, 30, 207-260. (Persian) https://jeps.usb.ac.ir/article_3621_55636c38cdb736d7bf9b1fc7ba5fa28c.pdf Gratz, K. L. & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment, 26(1): 41-54. [Doi:10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94] Gross, J. J. & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85: 348–362. https://psycnet.apa.org/record/2003-05897-016 Hashemi-Golmehr, M. (2013). Parenting: applying the scientific principles of psychology in raising children. First Edition, Publisher: Tazkiyeh. (Persian) [Doi:10.1016/j.ridd.2021.103922] Jones, T. L. & Prinz, R. J. (2005). Potential roles of parental self-efficacy in parent and child adjustment: A review. Clinical psychology review, 25(3): 341-363. [Doi:10.1016/j.cpr.2004.12.004] Khodapanahi, M, K., Ghanbari, S., Nadali, H., Seyed Mousavi, P. ().Quality of Mother–Child Relationships and Anxiety Syndrome in Preschoolers, Developmental Pschology: Iranian Psychologists. 9, 33, 5-13. (Persian) https://civilica.com/doc/1319591 King, L. A. Emmons, R. A. & Woodley, S. (1992). The structure of inhibition. Journal of Research, 26(1):85-102. [Doi:10.1016/0092-6566(92)90061-8] Mattila, A. K, Salminen, J. K. Nummi, T. & Joukamma, M. (2006). Age is strongly associated with alexithymia in the general population. Journal of Psychosomatic Research, 61(5): 629–635. [Doi:10.1016/j.jpsychores.2006.04.013] McCurdy, B. (2020). Hope, "The effect of parent anxiety and emotion regulation on parenting behaviors”. Graduate theses and dissertations. [Doi:10.31274/etd-20200902-102] Mohammadi Masiri, F., Shafiee Fard., Y., Davari., M., & Besharat., M. A. (2012). The Role of Self-Control, Quality of Relationship with Parents and School Environment in the Mental Health and Antisocial Behavior of Adolescents, Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 8, 32, 397-404. (Persian) https://jip.stb.iau.ir/article_512249.html Pennell, C. Whittingham, K. Boyd, R. Sanders, M. & Colditz, P. (2012). Prematurity and parental self-efficacy: The preterm parenting & self-efficacy checklist. Infant Behavior and Development, 35(4): 678-688. [Doi:10.1016/j.infbeh.2012.07.009] Riahi, F. Golzari, M. & Mootabi F. (2020). The Relationship between Emotion Regulation and Marital Satisfaction using the Actor-Partner Independence Model. Psychiatry and Clinical Psychology, 26(1), 44-47. [Doi:10.32598/ijpcp.26.1.3038.1] Rieffe, C. Meerum Terwogt, M. Petrides, K.V. Cowan, R. Miers, A.C. & Tolland, A. (2007). Psychometric properties of the Emotion Awareness Questionnaire for Children. Personality and Individual Differences, 43: 95–105. [Doi:10.1016/j.paid.2006.11.015] Sagui-Henson, S. Armstrong, L.M. Mitchell, A.D. Basquin, C. & Levens, S. (2020). The Effects of Parental Emotion Regulation Ability on Parenting Self-Efficacy and Child Diet. Child and Family Studies, 29(4). [Doi:10.1007/s10826-020-01745-x] Schuiringa H, van Nieuwenhuijzen M, Orobio de Castro B, Matthys W. (2015). Parenting and the parent-child relationship in families of children with mild to borderline intellectual disabilities and externalizing behavior. Res Dev Disabil. 36:1-12. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S089142221400359X Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole. https://www.pearsonhighered.com/assets/preface/0/1/3/4/0134790545.pdf Talei, A, Tahmasian, K., & Vafai. (2011). Effectiveness of Positive Parenting Program Training on Mothers’ Parental Self-Efficacy, Journal of Family Research,7, 3, 311-323. (Persian) https://civilica.com/doc/1273686 Temelturk, R.D. Yurumez, E. Cıkılı Uytun, M. & Oztop, D.B. (2021). Parent-Child Interaction, Parental Attachment Styles and Parental Alexithymia Levels of Children with ASD. Res Dev Disabil, 112. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0891422221000718 Tylor, S. (2006). An investigation of the relationship between black single mothers’ myth/stereotype acceptance, parental self efficacy, and childrearing practices. MSc Thesis, Boston College. https://www.proquest.com/openview/a79c3221703c85a703b0ba8d93167dc9/1?pqorigsite=gscholar&cbl=18750&diss=y | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 732 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 607 |