تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,593 |
فراتحلیل پژوهشهای انجام یافته در خصوص نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 93-107 اصل مقاله (180.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_1_91_3_1_6 | ||
نویسندگان | ||
مسعود گنجی* 1؛ عادل زاهد بابلان2؛ مهدی معینی کیا3 | ||
1استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استادیار عوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور فراتحلیل تحقیقات و پایان نامههای انجام یافته در ارتباط با نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 851 سند پژوهشی اعم از طرحهای پژوهشی و پایان نامههای انجام یافتهی کارشناسی ارشد و دکتری موجود در پژوهشکدهی معلم سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل: (انجام یافته در استان اردبیل یا سایر استانها) 513 سند دریافتی از 1390 اعم از طرحهای /10/ سایتهای اینترنتی مختلف تا تاریخ 21 پژوهشی و یا پایاننامههای دانشجویی با محوریت نقش الگوهای تدریس بر پیشرفت تحصیلی دان شآموزان، تعداد 30 فقره سند شناسایی گردید. از بین این آثار تعداد 21 فقره سند معادل 70 درصد ویژگی ورود به فراتحلیل را داشتند که مورد بررسی بیشتر قرار گرفتند. نتایج حاصل از ترکیب مطالعات و ضرایب اثر نشان داد که ترتیب اثر بخشی الگوها به شرح زیر بوده است: الگوی کاوشگری علمی، الگوی کاوشگری سازمان یافته، الگوی یادیاری، الگوی همیاری، الگوی بدیعهپردازی، الگوی تفکر استقرایی، الگوی پیشسازماندهنده، الگوی دریافت مفهوم، الگوی یادگیری اجتماعی. | ||
کلیدواژهها | ||
فراتحلیل؛ الگوی تدریس؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشآموز | ||
مراجع | ||
بدرخانی، نسرین ( 1388 ). بررسی دیدگاه دبیران شهر شیراز در مورد تأثی ر رو شهای نوین تدریس بر 1387 . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی - کیفیت فرآیند تدریس در سال تحصیلی 88 واحد شیراز. بهرنگی، محمد رضا ( 1387 ). الگوهای تدری . س تهران: نشر کمال تربیت. زاهدی، شمس السادات؛ محمدی، ابوالفضل ( 1384 ). فراتحلیل راهی به سوی شناسایی، ارزشیابی، ترکیب .79-51 ، و تلخیص پژوهشهای گذشته. فصلنامهی مطالعات مدیریت، 47 Journal of school psychology, Spring 2012 مجله ی روان شناسی مدرسه 1391 Vol.1, No.1/93-107 93-107 / دوره ی 1، شماره ی 1 107 .( شعبانی، حسن ( 1390 ). مهارتهای آموزشی و پرورش ی: روشها و فنون تدری س(ویرایش سوم، ج . 1 تهران: سمت. شکرکن، حسین ( 1377 ). فراتحلیل . نشریه پژوهش در آموز ش. مجموعه مقال هه ا. وزارت آموزش و پرورش پژوهشکدهی تعلیم و تربیت. فتحی آذر، اسکندر ( 1382 ). رو شها و فنون تدری . س تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. مهرمحمدی، محمود ( 1386 ). نظری ههای برنامه درس ی. تهران: سمت. مهرمحمدی، محمود؛ عابدی، لطفعلی ( 1389 ). الگوهای یادگیری : ابزارهایی برای تدری س( ویرایش اول ). تهران: سمت. هومن، حیدر علی ( 1387 ). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش عمل . ی تهران: سمت. Glass, J. V. (2000). Meta Analysis at 25, Unpublished Ph.D. dissertation, College of Education, Arizona State University. Hillocks, G. (1987). Synthesis of research on teaching writing. Educational Leadership, 44(8), 71-82. Johnson, D. W. & Johnson, R. T. (1999). Methods of cooperative learning: What can we prove works? Edina, Minn: Cooperative Learning Institue. Joyce, B., Weil, M. & Calhoun, E. (2004). Models of teaching (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Newby, T. J. & Ertner, P. A. (1994). Instructional analogies and the learning concept. Paper presented at the annual meeting of the American, Educational Research Association, New Orleans. Rolheiser-Bennett, C. (1986). Four models of teaching: A Meta analysis of student outcomes. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Oregon. Rosenthal, R. & Dematteo, R.M. (2001). Meta-Analysis: Recent developments in quantitative methods for literature reviews. Annual Review of Psychology, 52, 41-57. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,632 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,874 |