تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,038 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,206 |
همسنجی خودپنداره تحصیلی و هیجان تحصیلی دانشآموزان خانوادههای طلاق و منسجم در دوره پساکرونا | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1402، صفحه 45-56 اصل مقاله (986.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2298 | ||
نویسندگان | ||
رضا شیبانی فر* 1؛ ایمان کریمی1؛ سهیل هاشمی1؛ رحیم حمیدی پور2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
2استادیار گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تنشهای ناشی از همهگیری کرونا و تغییرات قابلملاحظه ایجادشده در خانواده، باعث بروز مشکلات فراوانی برای دانشآموزان خانوادههای طلاق میشود. طــلاق و جدایــی والدیــن زمینهساز مشــکلات عدیدهای اســت کــه ازجمله آنها اختــلال در عملکرد تحصیلی فرزندان است. هدف مطالعه حاضر همسنجی خودپنداره تحصیلی و هیجان تحصیلی دانش آموزان خانواده های طلاق و منسجم در دوره پساکرونا بود. روشها: جامعــه آمــاری پژوهــش شــامل کلیــه دانشآموزان مقطـــع متوســطه شهر اراک در سال تحصیلی 1401-1402 بودند که 30 دانش آموز خانواده طلاق و 30 دانش آموز خانواده عادی به صورت در دسترس انتخاب شد. طرح تحقیق حاضر علیمقایسهای بود و تمام آزمودنیها، ابزارهای مورداستفاده، خودپنداره تحصیلی بی یسن چی (2004)، هیجان تحصیلی پکران و همکاران (2005) را تکمیل نمودند. نتایج با استفاده از نرمافزار spss و آزمون واریانس چندمتغیری، بین دو گروه آزمایش و گواه تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بین دو گروه دانشآموزان خانوادههای طلاق با منسجم، در همه مؤلفههای خودپنداره تحصیلی، در میزان خودپنداره عمومی، خودپنداره آموزشگاهی، خودپنداره غیرآموزشگاهی، تفاوت معنادار 05/0>P وجود دارد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که پس از طلاق والدین، خودپنداره تحصیلی و هیجان تحصیلی فرزندان کاهش یافته است. نتیجهگیری: بنابراین دانشآموزان خانوادههای طلاق خودپنداره تحصیلی و هیجان تحصیلی پایینتری نسبت به دانشآموزان خانوادههای منسجم دارند. توجه به خودپنداره تحصیلی و هیجان تحصیلی دانشآموزان خانوادههای طلاق در پیشرفت تحصیلی آنان موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودپنداره تحصیلی؛ هیجان تحصیلی؛ خانوادههای طلاق؛ دانش آموزان؛ پساکرونا | ||
مراجع | ||
بشرپور، سجاد، عیسیزادگان، علی, زاهد، عادل، احمدیان، لیلا. (1392). مقایسه خودپنداره ی تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری و عادی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 5(2), 47-64. [Doi: 10.22099/jsli.2014.2015] شیبانی فر، رضا، هاشمی، سهیل، کریمی، ایمان,کریمی، الهام. (1402). بررسی مقایسه ای انگیزش تحصیلی، نگرش به مدرسه فرزندان طلاق با همتایان عادی در همهگیری کرونا. فصلنامه پژوهش های کاربردی در مشاوره, 4(2), 95-111. https://www.jarci.ir/article_251988.html Abiola, F.,& Akomolafe, M. J.(2013). Effects of Self-Management Technique on Academic Self- Concept of Under-Achievers in Secondary Schools. Journal of Education and Practice, 4(6), 138-141 [Dor:20.1001.1.17354986.1397.13.49.5.3] Cooper, K. M., Krieg, A., & Brownell, S. E. (2018). Who perceives they are smarter? Exploring the influence of student characteristics on student academic self-concept in physiology. Advances in physiology education, 42(2), 200-208. [Doi:10.1152/advan.00085.2017] Dalir Naser, N., & Hosseini Nasab, S. D. (2015). A Comparison of Academic Achievement and Achievement Motivation of Students in Regular and Smart Elementary Schools of Tabriz. Journal of Instruction and Evaluation, 8(29), 31-42)Persian) Eghdami, Z., & Yousefi, F. (2018). Relationship between basic psychological needs and academic engagement with mediating role of self-efficacy. Journal of Educational Psychology Studies, 15(29), 37-72. [Doi: 10.22111/jeps.2018.3608] Eslami, E., Ghafari, O., Mousazade, T., Hashemi, T., Fathiazar, E. (2020). effectiveness instruction centeralizer on moderation of learning orientation teachers on self – efficacy teachers and students academic self - concept of fourth grade. Journal of Educational Psychology Studies, 17(37), 26-1. [Doi: 10.22111/jeps.2020.5254] Ghafele bashi, M., Mosavi, S. F., & golshani, F. (2015). Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation. Journal of Educational Psychology Studies, 12(22), 133-156. [Doi: 10.22111/jeps.2015.2141] )Persian) Hayat A, Esmi K, Rezaei R, Nabiee P..(2017) The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences. RME; 9 (4) :29-20 http://rme.gums.ac.ir/article-1-528-fa.html Jing, H. E. (2007). Analysis on the relationship among test anxiety, self-concept and academic competency. Journal of Educational Psychology, 5(1), 48-51. [Doi:10.17265/1539-8080/2007.01.011] Khojasteh Mehr1, R., Abbaspour, Z., Koraei, A., & Kochaki, R. (2012). The effect of a "Succeeding in School" program on the academic performance, academic self-concept, attitude towards school, learning how to succeed in school and social adjustment of school students. Journal of School Psychology, 1(1), 27-45. )Persian) Kavian M, khojaste kashani A, tahami E..(2016) Psychological First Aid for Children of Divorce: A Literature Review. Rooyesh; 5 (3) :185-202 http://frooyesh.ir/article-1-555-fa.html )Persian) Laird, J. (2015). "effect of divorce on children's outcomes" [Online]. Availablefrom: http://www.econ.ku.dk/Kalender/seminarerepru /21052015/ Lloyd GM, Sailor JL, Carney W. (2014). "A phenomenological study of post-divorce adjustment in midlife". J Divorce Remarriage, 55(6): 441-50. [Doi:10.1080/10502556.2014.931757] Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2019). Motivation as an enabler for academic success. School psychology review, 31(3), 313-327. [Doi:10.1080/02796015.2002.12086158] Mehta, A. P. (1969). Achievement motive in high school boys. Monographs of National Council of Educational Research and Training (NCERT), New Delhi, 61, 12-14 Noushad, P. P. (2008). From teacher burnout to student burnout. Retrieved from ERIC Database. (ED502150). Pekrun, R., Lichtenfeld, S., Marsh, H. W., Murayama, K., & Goetz, T. (2017). Achievement emotions and academic performance: Longitudinal models of reciprocal effects. Child development, 88(5), 1653-1670 [Doi:10.1111/cdev.12704] Pekrun, R., Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of educational Psychology, 101(1), 115. [Doi:10.1037/a0013383] Parker, G. Durante, K. M. Hill, S. E. & Haselton, M. G. (2021). Why women choose divorce: An evolutionary perspective. Current opinion in psychology. [Doi:10.1016/j.copsyc.2021.07.020] Rastravesh, A., Mohammadi, I. (2020). The role of ineffective attitudes and academic self-concept in predicting students' test anxiety. Journal of School Psychology, 8(4), 77-91. [Doi: 10.22098/jsp.2020.866] )Persian) Sun, Ang, Zhao, Yaohui. (2016). Divorce, abortion, and the child sex ratio: The impact of divorce reform in China". Journal of Development Economics, Volume 120. [Doi:10.1016/j.jdeveco.2015.11.006] Samavi, S. A., ebrahimi, K., & javdan, M. (2017). Relationship between Academic Engagements, Self-efficacy and Academic Motivation with Academic Achievement among High School Students in Bandar Abbas. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 4(7), 71-92. [Doi: 10.22084/j.psychogy.2017.1654] )Persian) Shahyad S, Mohammadi M T(2021). Strategies to Promote the Mental Health of Children and Teenagers during the COVID-19 Pandemic: A Narrative Review. J Mar Med; 3 (4) :142-152 )Persian). http://jmarmed.ir/article-1-196-fa.html Sheikholeslami, A., karimianpour, G., Mohammadi, Y. (2018). aa. Journal of Educational Psychology Studies, 15(30), 187-206. [Doi: 10.22111/jeps.2018.4008] )Persian) Wimmer S,lackner HK,papousek I,paechter M(2019) The effects of different dimensions of academic self-concept on previous student improvement after a stressful.12:2019.page1031-1040 [Doi:abs/10.2147/PRBM.S219784] Yahyazadeh, H. & Hamed, mahboube. (2015). "Children of Divorce Issues in Iran and Related Interventions: A Meta-Analysis of Existing Articles". Bi-Quarterly Journal of Women and Family Studies. AlZahra University Women’s Research Institute, Volume 3, Number, Pages 91-.021)Persian) Zangi Abadi M, Sadeghi M, Ghadampour E. (2018). The effect of teaching emotional processing strategies on academic emotion and academic self-efficacy among high school female students in Kerman. Journal of Psychological Science. 17(67), 399-406.http://psychologicalscience.ir/article-1-134-fa.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |