تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,202 |
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش خشم مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنها | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، خرداد 1402، صفحه 6-20 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2023.2282 | ||
نویسندگان | ||
نرگس آقابابایی1؛ سمیه آقامحمدی* 2؛ مصطفی خانزاده2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی-غیردولتی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی-غیردولتی فیض الاسلام، خمینی شهر، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش خشم مادران و مشکلات رفتاری کودکان آنها انجام گرفت. روشها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مورد منفرد با طرح ABA بود. در این طرح، پس از رسیدن آزمودنیها به موقعیت خط پایه، مداخله طی 8 جلسه یک ساعته بهصورت انفرادی انجام گرفت و دو هفته پس از پایان مداخله، مجدداً آزمونهای پیگیری انجام شد. نمونه این پژوهش شامل 3 نفر از مادران دارای کودک با مشکلات رفتاری بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس درجهبندی کانرز-فرم والدین و چکلیست محقق ساخته خشم مادران استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل دیداری نمودارها، شاخصهای روند، ثبات، PND، POD و MPI مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله برای دو نفر از آزمودنیها، بر کاهش خشم مادران (درصد بهبودی 67/46 و 100) و مشکلات رفتاری کودکان (درصد بهبودی 18/44 و 88/54) اثربخش بوده است؛ ولی این درمان بر کاهش خشم مادر و مشکلات رفتاری در یکی از آزمودنیها اثربخش نبوده است. نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که مداخلات متمرکز بر شفقت منجر به کاهش خشم مادر و در نتیجه بهبود رابطه مادر-کودک شده و همین مسئله، مشکلات رفتاری کودک را بهبود خواهد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
خشم مادران؛ درمان متمرکز بر شفقت؛ مشکلات رفتاری کودک | ||
مراجع | ||
اسلمی، الهه؛ امیری راد، ملیحه و موسوی، شکوفه (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر کنترل خشم و خودکارآمدی زنان دارای همسر معتاد در شهر مشهد، روشها و مدلهای روانشناختی، 39، 49-66. [DOR: 20.1001.1.22285516.1399.11.39.4.4] بشارت، محمد علی؛ مسعودی، مرضیه؛ دهقانی، سپیده؛ مطهری، سجاد و پورخاقان، فاطمه (1393). رابطه نشانههای اضطراب اجتماعی با خشم: نقش میانجیگر دشواریهای نظمجویی هیجان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، دوره 13، شماره 51، ص 321-339. [DOR: 20.1001.1.17357462.1393.13.51.2.8 ] بلالی، رقیه و آقا یوسفی، علیرضا (1390). اثربخشی برنامه آموزشی والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، دوره 5، شماره 4، ص 59-73. [DOR: 20.1001.1.20084331.1390.5.1.4.9] زمانیمزد، راحله؛ گرافر، امید؛ داورنیا، رضا و بابایی گرمخانی، محسن (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود کیفیت زندگی و خود کارآمدی والدینی مادران کودکان اوتیستیک. تصویر سلامت، دوره 9، شماره 4، ص 233-243.https://doh.tbzmed.ac.ir/fa/Article/doh-233 زمانی فروشانی، شهلا؛ شریفی، طیبه؛ غضنفری، احمد؛ عابدی، محمدرضا و نقوی، اعظم (1398). تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بهبود تنیدگی والدینی. نشریه آموزش پرستاری، دوره 8، شماره 1، ص 2-12. [DOI: 10.21859/jne-08101] شهائیان، آمنه؛ شهیم، سیما؛ بشاش، لعیا و یوسفی، فریده (1386). هنجاریابی، تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجهبندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا، دوره3، شماره 3، ص 97-120. [DOI: 10.22051/psy.2007.1704] فراهانی، حجت اله؛ عابدی، احمد؛ آقامحمدی، سمیه و کاظمی، زینب. (1392). مبانی کاربردی طرحهای مورد منفرد در پژوهشهای علوم رفتاری و پزشکی. تهران: روانشناسی و هنر. گنجی، مهدی (1394). روانشناسی کودکان استثنایی بر اساسDSM-5 . تهران: نشر ساوالان. گودینی، رحمان؛ پور محمد رضای تجریشی، معصومه؛ طهماسبی، سیامک و بیگلریان، اکبر (1396). تأثیر آموزش مدیریت هیجان به مادران بر مشکلات رفتاری فرزندان از دیدگاه والدین. توانبخشی، دوره 18، شماره 1،ص 13-24. [DOI: 10.21859/jrehab-180113 ] Aslami, E., Amiri Rad, M., & Mousavi, S. (2020). The effectiveness of Self-Compassion focused Therapy on Anger Management and self–Efficacy and of Women With addicted husband in Mashhad city. Psychological Methods and Models, 11(39), 49-66. [DOR: 20.1001.1.22285516.1399.11.39.4.4] [Persian]. Balali, R., & Aghayoudefi, A. R. (2011). The efficacy of parent education program on reduction of child behavioral problems. Quarterly of applide psychology. 5 (4), 59-73. [DOR: 20.1001.1.20084331.1390.5.1.4.9][Persian]. Besharat, M., Masoudi, M., Dehghani, S., Motahari, S., & Pourkhaghan, F. (2014). Social anxiety symptoms and anger: The mediating role of emotion regulation difficulties. Journal of psychologicalscience, 13(51), 321-339. [DOR: 20.1001.1.17357462.1393.13.51.2.8 ][Persian]. Boersma, K., Hakanson, A., Salomonsson, E., & Johansson, L. (2015). Compassion focused therapy to counteract shame, self-criticism and isolation: A replicated single case experimental study for individuals with social anxiety. Journal of Contemporary Psychotherapy, 45(2), 89-98. [Doi: 10.1007/s10879-014-9286-8]. Catale, C., Geurten, M., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2014). The Conners Parent Rating Scale: Psychometric properties in typically developing 4-to 12-year-old Belgian French-speaking children. European review of applied psychology, 64(5), 221-227. [Doi: 10.1016/j.erap.2014.07.001]. Cohrs, C.M. (2012). Efficacy of ACT components to increase effectiveness of behavioral parent training. Thesis for the degree of Master of Arts, Department of Child and Families, College of Applied Behavior Analysis, University of South Florida. https://digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=5211&context=etd Conners, C. K. (1989). Manual for Conners' Rating Scales. N. Tonawanda, NY: Multi-Health Systems. [Doi: 10.1007/978-0-387-79948-3_1278]. Depue, R., A., Morrone-Strupinsky, J., V. (2005). A neurobehavioral model of acyivative bonding. Behavioral and Brain Science, 28, 313-395. [Doi: 10.1017/S0140525X05000063 ]. Farahani, H., Abedi, A., Aghamohamadi, S., & Kazemi, Z. (2013). Single subject design methodology in behavioral sciences and medicine (functional approach). Tehran: Psychology and Art Publication, 39-55. [Persian]. Furuzawa, A., Yoshinaga, N., & Hattori, K. (2020). Parent- child interaction therapy for Japanese working mother and child with behavioral problems: a single case study. Orginal Case Studies, 19(4), 207-281. [Doi:10.1177/1534650120926705]. Gale, C., Gilbert, P., Read, N., & Goss, K. (2014). An evaluation of the impact of introducing compassion focused therapy to a standard treatment programme for people with eating disorders. Clinical psychology & psychotherapy, 21(1), 1-12. [Doi: 10.1002/cpp.1806 ] Ganji, M. (2015). Exceptional children psychology based on DSM-5. Tehran: Savalan Publication. [Persian]. Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. Longman Publishing. https://books.google.com/books/about/Educational_Research.html?id=2LcTy5kCmfkC Gast, D. L. (2009). Single subject research methodology in behavioral sciences. Routledge. [Doi: 10.4324/9780203877937 ]. Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53(1), 6-41. [Doi: 10.1111/bjc.12043]. Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in psychiatric treatment, 15(3), 199-208. [Doi: 10.1192/apt.bp.107.005264]. Gilbert, P. (2010). Compassion focused therapy: Distinctive features. Routledge. [Doi: 10.4324/9780203851197 ]. Gowdini, R., Pourmohamdreza-Tajrishi, M., Tahmasebi, S., & Biglarian, A. (2017). Effect of emotion management training to mothers on the behavioral problems of offspring: Parents’ view. Archives of rehabilitation, 18(1), 13-24. [Doi: 10.21859/jrehab-180113 ] [Persian]. Grodin, J., Clark, J.L., Kolts, R., & Lovejoy, T.I. (2019). Compassion focused therapy for anger: A pilot study of a group intervention for veterans with PTSD. Journal of Contextual Behavioral Science, 13, 27-33. [Doi: 10.1016/j.jcbs.2019.06.004]. Kolts, R. L. (2016). CFT made simple: a clinician's guide to practicing compassion-focused therapy. New Harbinger Publications. https://books.google.com/books/about/CFT_Made_Simple.html?id=7OxlDAAAQBAJ Leaviss, J., & Uttley, L. (2015). Psychotherapeutic benefits of compassion-focused therapy: An early systematic review. Psychological medicine, 45(5), 927-945. [Doi: 10.1017/S0033291714002141 ]. Lucre, K. M., & Corten, N. (2013). An exploration of group compassion‐focused therapy for personality disorder. Psychology and Psychotherapy: theory, research and Practice, 86(4), 387-400. [Doi: 10.1111/j.2044-8341.2012.02068.x ]. Lund, J. I., Day, K. L., Schmidt, L. A., Saigal, S., & Van Lieshout, R. J. (2016). Adult social outcomes of extremely low birth weight survivors of childhood sexual abuse. Journal of Developmental Origins of Health and Disease, 7(6), 581-587. [Doi: 10.1017/S2040174416000532 ]. Ollendick, T. H., Greene, R. W., Austin, K. E., Fraire, M. G., Halldorsdottir, T., Allen, K. B., ... & Wolff, J. C. (2016). Parent management training and collaborative & proactive solutions: A randomized control trial for oppositional youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 45(5), 591-604. [Doi: 10.1080/15374416.2015.1004681 ]. Olson, M. H. (2013). Introduction to theories of learning. Routledge. [Doi: 10.4324/9781315664965 ]. Paine, A. L., Perra, O., Anthony, R., & Shelton, K. H. (2021). Charting the trajectories of adopted children's emotional and behavioral problems: The impact of early adversity and postadoptive parental warmth. Development and psychopathology, 33(3), 922-936. [Doi: 10.1017/S0954579420000231 ]. Park, E. H., So, Y. K., Choi, N. K., Kim, S. J., Noh, J. S., Ko, Y. J., & Kim, Y. S. (2003). The reliability and validity of Korean Conners Parent and Teacher Rating scale. Journal of the Korean Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 14(2), 183-196. https://www.jkacap.org/journal/view.html?uid=377&sort=&scale=&key=s_n&keyword=&s_v=14&s_n=2&pn=vol&year=&vmd=Full Ribeiro da Silva, D., Rijo, D., Castilho, P., & Gilbert, P. (2019). The efficacy of a compassion-focused therapy–based intervention in reducing psychopathic traits and disruptive behavior: A clinical case study with a juvenile detainee. Clinical Case Studies, 18(5), 323-343. [Doi: 10.1177/1534650119849491]. Richter, N., & Reck, C. (2013). Positive maternal interaction behaivior moderates the relation between maternal anxiety and infant regulatory problems. Infants Bhavior & Development, 36(4), 498-506. [Doi: 10.1016/j.infbeh.2013.04.007 ]. Sadock, B. J. (2015). Kaplan & Sadock's synopsis of psychiatry: behavioral sciences/clinical psychiatry. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer. Shahaian, A., Shahim, S., Bashash, L., & Yousefi, F. (2007). Normalizing, factor analysis and reliability of Conner's Parents rating of childhood behavior problems-short form for 6-11 years children in Shiraz city. Quarterly joyrnal of psychological studies, 3 (3), 97-120. [Doi: 10.22051/psy.2007.1704][Persian]. Shi, J., Mo, X., & Sun, Z. (2012). Content validity index in scale development. Zhong nan da xue xue bao. Yi xue ban= Journal of Central South University. Medical sciences, 37(2), 152-155. [Doi: 10.3969/j.issn.1672-7347.2012.02.007 ]. Sommers-Spijkerman, M. P. J., Trompetter, H. R., Schreurs, K. M., & Bohlmeijer, E. T. (2018). Compassion-focused therapy as guided self-help for enhancing public mental health: A randomized controlled trial. Journal of consulting and clinical psychology, 86(2), 101.[Doi:10.1037/ccp0000268 ].
Villodas, M.T., Banger, D.M., & Thompson, R. (2018). A step beyond maternal depression and child behavior problems: the role of mother-child aggression. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 47(4), 634-641. [Doi: 10.1080/15374416.2015.1094740 ]. Zamani Foroushani, S., Sharifi, T., Ghazanfari, A., Abedi, M. R., & Naghavi, A. (2019). Develop of Compassion-based Education Package on Mother-child Interaction and its Effectiveness on Mother-child Relationship and Parental Stress Improvement. Journal of Nursing Education (JNE), 8(1). 1-12. [Doi: 10.21859/jne-08101] [Persian]. Zamani Mazdeh, R., Grafar, A., Davarniya, R., & Gharmkhani, M. B. (2019). The effectiveness of compassion-focused therapy (CFT) in improving quality of life and parental self-efficacy in mothers of autistic children. Depiction of Health, 9(4), 233-243. https://doh.tbzmed.ac.ir/fa/Article/doh-233 [Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 634 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 655 |