| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 434 |
| تعداد مقالات | 3,802 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,060,230 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,171,923 |
ارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
| رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 1، شماره 2، تیر 1402، صفحه 22-44 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2023.12644.1018 | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه نوشادی1؛ علی میرزایی قلعه جوق2؛ محمد باقری دادوکلایی* 3؛ علی اکبر والی4 | ||
| 1دانشجو کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان کازرون، ایران | ||
| 2دانشجو کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران | ||
| 3دانشجو کارشناسی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ساری، ایران | ||
| 4دانشجو دکتری رشته برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی پارادایمی شایستگی معلمان مدارس مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد روش: روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از رویکرد داده بنیاد میباشد. در این روش متن سند تحول به خوبی و کلمه به کلمه بررسی شده و جملات و گزاره های مرتبط با شایستگی معلمان انتخاب شدهاند. در کدگذاری باز 121 گزاره، در کدگذاری محوری 10 مولفه و در نهایت مدل پارادایمی شایستگی معلمان ارائه شد. همچنین جهت بررسی اعتبار و روش حاضر، یافتههای پژوهش و شیوه اجرای روش به سه نفر از متخصصان سند تحول و یک نفر کارشناس تعلیم و تربیت ارجاع داده شد. یافتهها:یافتههای پژوهش بیانگر این است که شایستگیهای دینی و شرایط و امکانات معلم موجب و علت شایستگیهای وی میباشند. شایستگی های دینی با مولفههای دستیابی به حیات طیبه، معرفت و محبت به خدا، اعتقاد به توحید، قدر شناسی از خداوند و افزایش بصیرت و شرایط و امکانات معلم نیز شامل مولفههای استقرار نظام سنجش شایستگی های معلمان، آموزش و توانمندسازی معلمان و مشارکت معلمان در برنامه ریزی درسی جز شرایط علّی محسوب میشوند. همچنین شایستگیهای اخلاقی با مولفههای امانتدار، حقیقت جو، عزت نفس، شجاعت و ویژگیهای ذاتی و اکتسابی جز شرایط زمینهای میباشند. عادل بودن با مولفههای نداشتن نگاه نژادپرستانه، کمک به تحقق عدل جهانی، رعایت عدالت آموزشی، ظلم ستیزی و روحیه انقلابی و سلامت جسم و روان با مولفههای داشتن روحیه و نشاط، سلامت جسمی، سلامت فردی و بهداشت محیطی و ورزش و تفریح سالم جز شرایط مداخله گر می باشند. شایستگی علمی با مولفههای آشنایی با ساحتهای تعلیم و تربیت، ارج نهادن به دستاوردهای علمی، توسعه زمینه پژوهشگری و برخوداری از دانش پایه و تعقل و شایستگی فردی و اجتماعی با مولفههای مشارکت جویی، ارتباط با متخصصان و ارتباط موثر با خانواده جز راهبردها محسوب میشود. و در نهایت شایستگی حرفهای با مولفههای کارآفرینی، رشد و تعالی خود، انضباط مالی، توانمندسازی دانشآموزان، استفاده از ظرفیتهای موجود و رشد و تعالی دانش آموزان جز پیامدها محسوب میشوند. نتیجهگیری: شناخت شایستگیها در نظام تربیت معلم کشور می تواند به سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب برای کاهش شکاف بین وضع موجود و مطلوب در این زمینه و ارتقای وضعیت مؤلفههای شایستگی یاری رساند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الگو پارادایمی؛ شایستگی؛ سند تحول؛ معلمان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 645 |
||