| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,835 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,344,906 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,260,079 |
تحلیل رابطه بین اخلاق شغلی و اشتیاق شغلی معلمان: نقش میانجی انطباق پذیری مسیر شغلی | ||
| مشاوره مدرسه | ||
| دوره 3، شماره 1، خرداد 1402 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.12863.1106 | ||
| نویسنده | ||
| بهزاد رسول زاده* | ||
| استادیار گروه علوم تربیتی پیام نور تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق شغلی و اشتیاق شغلی با نقش میانجی انطباق پذیری مسیر شغلی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت بود. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی سازمان آموزش و پرورش شهر رشت به تعداد 282 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 282 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه اخلاق شغلی، انطباق پذیری مسیر شغلی و اشتیاق شغلی استفاده شد. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم اخلاق شغلی بر اشتیاق کاری با بتای 41/. و بر انطباق پذیری شغلی با بتای 30/0 معنیدار است و همچنین انطباق پذیری کاری بر اشتیاق کاری با بتای 26/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطهای انطباق پذیری کاری در رابطه بین اخلاق کاری و اشتیاق کاری کارکنان نیز با بتای 07/0 معنیدار بود. نتیجه گیری: یافته های بدست آمده نشان داد بین اخلاق شغلی و اشتیاق شغلی در مدارس با متغیر میانجی انطباق پذیری مسیر شغلی رابطه وجود دارد و بنابراین میتوان گفت که نقش انطباق پذیری شغلی در ارتقاء اشتیاق شغلی معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اخلاق شغلی؛ انطباق پذیری شغلی؛ اشتیاق شغلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,583 |
||