تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,134 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,618,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,144,302 |
مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 3، خرداد 1402، صفحه 91-81 اصل مقاله (899.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2023.12901.2095 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ محمد صاحبقران فرد2؛ اصغر نخستین گلدوست3 | ||
1استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی،گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری بود. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش- آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان ثبتنام شده در مرکز ناتوانیهای یادگیری آموزش و پرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 1401 بود از این میان تعداد 45 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در سه گروه آزمایشی و گروه کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند (در هر گروه 15 نفر) انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) بود. فرآیند اجرا مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت به مدت 5 جلسه و مهارتهای اجتماعی 8 جلسه پرداختند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و آزمون کوواریانس تک متغیره تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات سه گروه آزمایش و کنترل، در نمره کل متغیر خودکارآمدی تحصیلی (640/51=F) وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین، آموزش مهارتهای اجتماعی و مدل مبتنی بر انگیزش پیشرفت میتواند تأثیر مثبتی بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزه پیشرفت؛ مهارتهای اجتماعی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
باوزین، ف.، سپهوندی، م.ع.، غضنفری، ف. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی و ترس اجتماعی در دختران نوجوان افسرده. روان پرستاری، 6(۳)، ۱۸-۲۵. http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html
خسروی، ر و جهانگیری، م. (1398). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 10(19)، 87-65.http://www.icsajournal.ir/article_89087.html
رادمنش، ع و سعدیپور، ا. (1395). اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی در انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران. روانشناسی مدرسه، 6(2)، 44-63. http://jsp.uma.ac.ir/article_567_7efe61ed1f1889319ddd5ad9e657a62d.pdf
داداشزاده کله سر، ر.، نریمانی، م و رضاییراد، م. (1400). نقش تاب آوری، تنظیم هیجان و خودکارآمدی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختردر مدارس متوسطه دوم شهراردبیل. روانشناسی مدرسه، 10(1)، 86-103. http://jsp.uma.ac.ir/article_1139_1e54b36ed688dd5a19481f6b1bb98684.pdf
دهقانی، ی.، افشین، س.ع.، سادات حسینی، ف و سعیدی، م. (1398). نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با انگیزش پیشرفت. روانشناسی مدرسه، 2(8)، 42-22.https://jsp.uma.ac.ir/article_812.html
References American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed). Washing-ton, DC: Author. [DOI.org/10.1176/appi.books.9780890425596] Alesi, M., Rappo, G., & Pepi, A. (2012). Self-esteem at school and self-handicapping in childhood: Comparison of groups with learning disabilities. Psychological Reports, 111(3), 952-962. [DOI.org/10.2466/15.10.PR0.111.6.952-962] Bandura, A. (2018). Toward a psychology of human agency: Pathways and reflections. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 130–136. [DOI.org/10.1177/1745691617699280] BaniYounis, F., AL-Alwan, M., AlSlehat, J., & Tashtoush, R. (2021). The Effectiveness of Training Program Based on Using Peer Teaching to Develop Social Interaction Skills Among a sample of students with Learning Disabilities. Jerash for Research and Studies Journal, 22(1), 13. https://digitalcommons.aaru.edu.jo/jpu/vol22/iss1/13/ Brunstein, J. C., & Heckhausen, H. (2018). Achievement motivation. In Motivation and action (pp. 221-304): Springer. Bryan, T. (2005). Science-based advances in the social domain of learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 28, 119-121.https://psycnet.apa.org/doi/10.2307/1593608 Bavazin, F., Sepahvandi M. A, & Ghazanfari, F. (2018). The Effectiveness of Communication Skills Training on Academic Self-efficacy and Social Phobia in Adolescent Females with Depression. IJPN, 6 (3), 18-25. http://ijpn.ir/article-1-1044-fa.html Dadashzadeh, R., Narimani, M., & Rezaei rad, M. (2021). The role of resilience, emotional regulation and self-efficacy in predicting academic burnout of female students in senior high schools of Ardabil, Journal of school psychology, 10(1), 207-216. http://jsp.uma.ac.ir/article_1139_1e54b36ed688dd5a19481f6b1bb98684.pdf Dehghani, Y., Afshin, S. A., & Saede, M. (2019). The mediating role of Academic Self-Efficacy in the relationship between Emotional Intelligence, Creativity and Achievement Motivation. Journal of School Psychology and Institutions, 8(2), 22-42. https://jsp.uma.ac.ir/article_812.html?lang=en Ditton-Phare, P., Sandhu, H., Kelly, B., & Loughland, C. (2022). Does comPsych communication skills training alter trainee self-efficacy? Academic Psychiatry, 46(3), 303-310. https://doi.org/10.1007/s40596-021-01517-9 Elgendi, M. M., Stewart, S. H., MacKay, E. J., & Deacon, S. H. (2021). Two aspects of psychological functioning in undergraduates with a history of reading difficulties: anxiety and self-efficacy. Annals of Dyslexia, 71(1), 84-102. [DOI.org/10.1007/s11881-021-00223-3] Gore, P. A. (2006). Academic self-efficacy as a predictor of college outcomes: Two incremental validity studies. Journal of Career Assessment, 14, 92–115. [DOI.org/10.1177/1069072705281367] Graham, S. Collins, A. A., & Rigby-Wills, H. (2017). Writing characteristics of students with learning disabilities and typically achieving peers: A meta-analysis. Exceptional Children, 83(2), 199–218. [DOI.org/10.1177/0014402916664070] Høigaard, R., Kovač, V. B., Øverby, N. C., & Haugen, T. (2015). Academic self-efficacy mediates the effects of school psychological climate on academic achievement. School Psychology Quarterly, 30(1), 64–74. [DOI.org/10.1037/spq0000056] Husadani, R., Suryani, N., & Yusuf, M. (2021). Needs Analysis: Social Skills-Based Learning Model For Children With Learning Disabilities at an Inclusive School. Journal Pendidikan Indonesia, 10(1), 90. [DOI.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i1.28845] Jinks, J., & Morgan, V. (1999). Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The clearing House, 72(4), 224-230. [DOI.org/10.1080/00098659909599398] Karlina, R., Rizal, Y., Pujiati, P., & Maydiantoro, A. (2021). The influence of achievement motivation on learning achievement of Introduction to Accounting course. International Journal of Educational Studies in Social Sciences, 1(1), 7-15. [DOI.org/10.53402/ijesss.v1i1.2] Khosravi, R. A., & Jahangiri, M. (2019). The Effects of Social Skills Training on Self-Efficacy of Students in Farhangian University. Biannual Journal of Higher Education Curriculum Studies, 10(19), 65-87. https://dorl.net/dor/20.1001.1.25382241.1398.10.19.4.2 Lamb, M. E., & Roopnarine, J. L. (1979). Peer influences on sex-role development in preschoolers. Child Development, 50, 1219-22. [DOI.org/10.2307/1129353] Maag, J. (2005). Social skills training for youth with emotional and behavioral disorders and learning disabilities: Problems, conclusions and suggestions. Exceptionality, 13(3), 155-172. [DOI.org/10.1207/s15327035ex1303_2] Maiuri, J. (2020). The effects of the better emotional and social times program on emotional and social skills associated with children with learning disabilities. Journal of Education and Development, 4(1), 13. [DOI.org/10.20849/jed.v4i1.704] Mana, A., Saka, N., Dahan, O., Ben-Simon, A., & Margalit, M. (2020). Implicit Theories, Social Support, and Hope as Serial Mediators for Predicting Academic Self-Efficacy among Higher Education Students. Learning Disability Quarterly, [DOI.org/10.1177/0731948720918821] Novliadi, F., & Eliana, R. (2017). Reducing social loafing tendency through achievement motivation training. International Journal of Management Science and Business Administration, 4(1), 15-18. [DOI.org/10.18775/ijmsba.1849-5664-5419.2014.41.1002] Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self-beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept and school achievement. In R. Riding & S. Rayner (Eds.), Perception (pp. 239–266). Ablex. Pérez-Elvira, R., Oltra-Cucarella, J., Carrobles, J. A., Teodoru, M., Bacila, C., & Neamtu, B. (2021). Individual Alpha Peak Frequency, an Important Biomarker for Live Z-Score Training Neurofeedback in Adolescents with Learning Disabilities. Brain Sciences, 11(2), 167. [DOI.org/10.3390/brainsci11020167] Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Sources of self-efficacy in academic contexts: A longitudinal perspective. School Psychology Quarterly, 31(4), 548–564. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/spq0000151 Putwain, D., Sander, P., & Larkin, D. (2013). Academic self-efficacy in study-related skills and behaviours: Relations with learning-related emotions and academic success. British Journal of Educational Psychology, 83, 633–650.https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24175686/ Ramaa, S. (1992). Handbook on Learning Disabilities.pdf (Regional College of Education, Ed). Radmanesh, E., & Saadi pour, E. (2017). The influence of social skills training on motivation and educational progress of female high school students of Tehran. Journal of school psychology, 6(2), 164-171. http://jsp.uma.ac.ir/article_567_7efe61ed1f1889319ddd5ad9e657a62d.pdf Smith, T. J., & Wallace, S. (2011). Social Skills of Children in the U.S. with Comorbid Learning Disabilities and AD/HD. International Journal of Special Education, 26(3), 238-247. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ959016.pdf Spohn, B. H., & Egeler, A. (2014). Effects of a simple relaxation technique on the well-being, the learning behavior and the social skills of students with learning disabilities. Insights on Learning Disabilities, 11(2), 183-189. http://journal.julypress.com/index.php/jed/article/download/704/531 Schunk, D., & Benedictory, M. (2020). Self-efficacy and human motivation. Advances in Motivation Science, 8, 153-179. [DOI.org/10.1016/bs.adms.2020.10.001] Yüner, B. (2020). Investigation of the relationship between academic self-efficacy, academic motivation and success: The case of prospective teachers. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(2), 706-733.https://dergipark.org.tr/en/pub/cuefd/issue/57389/698312 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,086 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,048 |