تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,158 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,808 |
نقش احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری درمیزان استفاده از شبکههای مجازی در نوجوانان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 1، 1402، صفحه 6-19 اصل مقاله (1019.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2219 | ||
نویسندگان | ||
فرشته پورمحسنی کلوری* 1؛ شهناز نظامی رشید2؛ عیسی جعفری1؛ ساناز عینی3 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، روانشناسی، اداره آموزش و پرورش استان اردبیل، اردبیل، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری در میزان استفاده از شبکه های مجازی در نوجوانان بود. مواد و روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر، تمامی دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که از میان آنان 200 نفر به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های میزان استفاده از شبکه های مجازی، احساس تنهایی راسل، مشکلات رفتاری آچنباخ فرم گزارشدهی نوجوان و نیاز به محبوبیت بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد که احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری با میزان استفاده از شبکههای مجازی در نوجوانان رابطه معنی داری دارد (01/0>P)؛ به طوری که دانش آموزانی که احساس تنهایی، نیاز به محبوبیت و مشکلات رفتاری بیشتری دارند بیشتر از شبکه های مجازی استفاده میکنند. نتیجه گیری: نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد تنها متغیر نیاز به محبوبیت سهم معناداری در پیش بینی میزان استفاده از شبکه های مجازی دانش آموزان مورد مطالعه داشت (01/0>P). احساس تنهایی، نشانگان درونی سازی و نشانگان برونی سازی سهم معناداری در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی نداشتند (01/0<P). با توجه به نتایج پیشنهاد می شود که نقش نیاز به محبوبیت در دوره نوجوانی در رفتارهای نوجوانان مورد توجه قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
احساس تنهایی؛ نیاز به محبوبیت؛ مشکلات رفتاری؛ شبکههای مجازی | ||
مراجع | ||
بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1401). تدوین مدل علی سازگاری تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری براساس خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی: نقش میانجی تابآوری تحصیلی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 12(2)، 18-33. https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814
بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و موحدی، معصومه. (1393). ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده و احساس تنهایی اجتماعی عاطفی با اعتیاد به اینترنت در جامعه دانشجویی. شناخت اجتماعی، 3(2)، 109-122. [Doi: 20.1001.1.23223782.1393.3.2.8.6]
حسینی، فریده سادات و الماسی، آمنه. (1394). بررسی نقش عزت نفس و احساس تنهایی در اعتیاد به فیس بوک در دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5(3)، 385-406. http://ensani.ir/file/download/article/20170408083152-10114-48.pdf
دلاور، علی. (1396). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
صالحی عمران، ابراهیم؛ عابدینی بلترک، میمنت؛ عزیزی شامی، مصطفی و کشاورز، کوثر. (1397). رابطه بین اعتیاد به اینترنت و افسردگی در بین دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرستان کردکوی با تأکید بر نوع شبکههای مجازی. مجله آموزش و سلامت جامعه، 5(1)، 13-18. [Doi: jech.5.1.13 /10.21859]
عینی، ساناز؛ نریمانی، محمد؛ عطادخت، اکبر؛ بشرپور، سجاد و صادقیموحد، فریبا. (1397). اثربخشی درمان شناختی- تحلیلی بر قدرت ایگو و روابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله مطالعات علوم پزشکی، 29(1)، 1-11.
عینی، ساناز؛ هاشمی، زهره. (1401). اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر تعلل ورزی تصمیم گیری و خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(1)، 68-79. https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1571
قادری، هلاله؛ نبیزاده چیانه، قسیم و اسمعلی کورانه، احمد. (1393). سبک های هویت، احساس تنهایی و ترس از صمیمیت در افراد معتاد به اینترنت و افراد بهنجار. مطالعات ملی، 15(4)، 117-136. [Doi: 20.1001.1.1735059.1393.15.60.6.1 ]
کاکابرایی، کیوان؛ حبیبی عسگرآباد، مجتبی و فدایی، زهرا. (1386). هنجاریابی مقیاس مشکلات رفتاری ایشنباخ (YSR): فرم خود گزارشگری 18-11 سال کودک و نوجوان روی دانش آموزان مقطع متوسطه. پژوهش در سلامت روانشناختی، 1(4)، 50-66. https://www.sid.ir/paper/134045/fa
کاکاوند، علیرضا؛ نیکاختر، شقایق و سرداریپور، مهران. (1396). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده، احساس تنهایی و هراس اجتماعی. روانشناسی مدرسه، 6(1)، 81-98.
[Doi: 10.22098/JSP.2017.539]
مجردی، وحید؛ اسلامی، علی و جمال، سعید. (1393). بررسی وضعیت استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بین دانشجویان استان خراسان شمالی. فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 85-99. http://www.jiera.ir/article_49519.html
محبی، سلیمان؛ زنجانی، حبیبالله و ساروخانی، باقر. (1396). تاثیر فضای مجازی بر کجروی اجتماعی دانشآموزان (مورد مطالعه دوره دوم متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 95-94. نشریه علمی دانش انتظامی، 74، 103-124. https://jss.shoushtar.iau.ir/article_529413.html
منشئی، علیرضا و جوانبخت، زهرا. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر معنای زندگی و احساس تنهایی نوجوانان مراکز شبه خانواده. فصلنامه مددکاری اجتماعی، 5(4)، 32-39. https://socialworkmag.ir/article-1-165-fa.pdf
نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا. (1393). نقش سبکهای دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(4)، 124-142. 93-3-4-8
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). ASEBA school age forms profiles. Burlington: University of Vermont, research center for children, youth & families. Ahmadi, J., Amiri, A., Ghanizadeh, A., Khademalhosseini, M., Khademalhosseini, Z., Gholami, Z., & Sharifian, M. (2014). Prevalence of addiction to the internet, computer games, DVD and video and its relationship to anxiety and depression in a sample of Iranian high school students. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 8(2), 75-80. Amichai-Hamburger, Y., & Hayat, Z. (2011). The impact of the Internet on the social lives of users: A representative sample from 13 countries. Computers in Human Behavior, 27(1), 585-589. [Doi: 10.1016/j.chb.2010.10.009] Ang, C. S., & Mansor, A. T. (2012). An empirical study of selected demographic variables on loneliness among youths in Malaysian university. Asia Life Sciences, 21, 107–121. https://www.researchgate.net/publication/298080214_An_empirical_study_of_selected_demographic_variables_on_loneliness_among_youths_in_malaysian_university Ang, C. S., Mansor, A. T., & Tan, K. A. (2013). Pangs of loneliness breed material lifestyle but don’t power up life satisfaction of young people: The moderating effect of gender. Social Indicators Research, 117, 353-365. [Doi: 10.1007/s11205-013-0349-0] Ardi, R., & Maison, D. (2014). How do Polish and Indonesian disclose in Facebook?: Differences in online self-disclosure, need for popularity, need to belong and self-esteem. Journal of Information Communication and Ethics in Society, 12(3), 195-218. [Doi: 10.1108/jices-01-2014-0006] Basharpoor, S., & Eyni, S. (2023). Developing a causal model of academic adjustment of Students with learning disabilities based on academic self-efficacy and academic eagerness: The mediating role of the academic resilience. Journal of Learning Disabilities, 12(2), 18-33. (Persian) https://doi.org/10.22098/jld.2022.7608.1814 Bayraktar, D. M., Hopcan, E. P., & Hopcan, S. (2013). Adoption of social networks and loneliness situations of candidate teachers. HAYEF: Journal of Education, 10(2), 35-45. https://www.hayefjournal.org/en/adoption-of-social-networks-and-loneliness-situations-of-candidate-teachers-16494 Beirami, M., Movahedi, Y., & Movahedi, M. (2014). The Relationship Between Perceived Social Support and the Feeling of Social-Emotional loneliness With Internet Addiction in University Students. Social cognition, 3(2), 109-122. (Persian). [Doi: 20.1001.1.23223782.1393.3.2.8.6] Beyens, I. B., Frison, E., & Eggermont, S. (2016). “I don’t want to miss a thing”: Adolescents’ fear of missing out and its relationship to adolescents’ social needs, Facebook use, and Facebook related stress. Computers in Human Behavior, 64, 1-8. [Doi: 10.1016/j.chb.2016.05.083] Cao, H., Sun, Y., Wan, Y., Hao, J., & Tao, F. (2011). Problematic internet use in Chinese adolescents and its relation to psychosomatic symptoms and life satisfaction. BMC Public Health, 11, 802. [Doi: 10.1186/1471-2458-11-802] Carbonell, X., Oberst, U., & Beranuy, M. (2013). The cell phone in the twenty-first century: a risk for addiction or a necessary tool? (901 -909). In Comprehensive Addictive Behaviors and Disorders. San Diego: Elsevier. De Jong-Gierveld, J., Fokkema, T., & Van Tilburg, T. G. (2011). Alleviating loneliness among older adults: Possibilities and constraints of interventions. In Safeguarding the convoy: A call to action from the campaign to end loneliness (pp. 41-45). Oxon, UK: Age UK Oxfordshire. Delavar, A. (2017). Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh. (Persian). Del Rey, R., Ojeda, M., Casas, J. A., Mora- Merchan, J. A., & Elipe, P. (2019). Sexting among adolescents: The emotional impact and influence of the need for popularity. Frontiers in Psychology, 10, 1828. [Doi: 10.3389/fpsyg.2019.01828] Einy, S., Narimani, M., Atadokht, A., Basharpoor, S., & Sadeghi Movahhed, F. (2018). Effectiveness of cognitive analytical therapy on ego-strength and object relations of persons with borderline personality disorder. Studies in Medical Sciences, 29(1), 1-11. (Persian) Eyni, S., & Hashemi, Z. (2022). The effectiveness of cognitive-behavioral intervention on decisional procrastination and academic self- efficacy education the students. Journal of School Psychology and Institutions, 11(1), 68-79. (Persian) https://doi.org/10.22098/jsp.2022.1571 Frison, E., & Eggermont, S. (2015). The impact of daily stress on adolescents depressed mood: The role of social support seeking through Facebook. Computers in Human Behavior, 44, 315-325. [Doi: /10.1016/j.chb.2014.11.070] Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners: An introduction to special education, 13th Edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson. Hao, Z., Jin, L., Li, Y., Akram, H. R., Saeed, M. F., Ma, H., & Huang, J. (2019). Alexithymia and mobile phone addiction in Chinese undergraduate students: The roles of mobile phone use patterns. Computers in Human Behavior, 97, 51-59. [Doi: 10.1016/j.chb.2019.03.001] Hardie, E., & Tee, M.Y. (2007) Excessive Internet use. The role of personality, loneliness and social support networks in Internet addiction. Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 5, 34-47. Hoseiny, F., & Almasy, A. (2015). Investigating the role of self-esteem and loneliness in Facebook addiction in college students. Culture in The Islamic University. 5(3). 385-406. (Persisn). http://ensani.ir/file/download/article/20170408083152-10114-48.pdf Hsieh, K. Y., Hsiao, R. C., Yang, Y. H., Lee, K. H., & Yen, C. F. (2019). Relationship between self-identity confusion and internet addiction among college students: the mediating effects of psychological inflexibility and experiential avoidance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 3225. [Doi: 10.3390/ijerph16173225] Kakabarani, K., Habibi Asgar abad, M., & Fedaei, Z. (2007). Validation of Achenbakh's Behavioral Problems: Performing the Youth Self-Report Scale (YSR) for 11-18 Year-old Adolescents on High School Students. Health Quarterly in Psychological Research, 4(1), 66-50. (Persian). https://www.sid.ir/paper/134045/fa. Kakavand, A., Nick Akhtar., & Sardaripur, M. (2017). Prediction of student's internet addiction based on perceived social support Feeling of loneliness and social anxiety. Journal of School Psychology, 6(1), 83-100. (Persian). [Doi: 10.22098/JSP.2017.539] Kim, K., Ryu, E., Chon, M.Y., Yeun, E.J., Choi, S.Y., & Seo, J.S. (2014). Internet addiction in Korean adolescents and its relation to depression and suicidal indeation: A questionnaire survey. International Journal Nursing Studies, 43(2), 185-192. [Doi: 10.1016/j.ijnurstu.2005.02.005] Koranteng, F. N., Wiafe, I., & Kuada, E. (2018). An empirical study of the relationship between social networking sites and students’ engagement in higher education. Journal of Educational Computing Research, 1-29. [Doi: 10.1177/0735633118787528] Kumar, B., & Banik, P. (2019). Social network, Facebook use and loneliness: A comparative analysis between public and private university students in Bangladesh. International Journal of Psychological and Brain Sciences, 4(2), 20-28. [Doi: 10.11648/j.ijpbs.20190402.13] Lee, C.C., & Chiou, W. B. (2013). Keep logging in! Experimental evidence showing the relation of affiliation needs to the idea of online social networking. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(6), 419-422. [Doi: 10.1089/cyber.2012.0544] Luna-Cortés, G., López-Bonilla, L. M., & López-Bonilla, J. M. (2019). The influence of social value and self-congruity on interpersonal connections in virtual social networks by Gen-Y tourists. PLOS ONE, 14(6), 1-17. [Doi: 10.1371/journal.pone.0217758] Manshy, Gh. & Javanbakht, Z. (2016). The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Treatment on Meaning of Life and Feeling Lonely of Adolescents in the Alternative Care Center. Quarterly journal of social work, 5(4), 32-39. (Persian). https://socialworkmag.ir/article-1-165-fa.pdf Milosovic-Dordvic, J. S., & Zezelj, I. L. (2014). Psychological predictors of addictive social networking sites use: The case of Serbia. Computers in Human Behavior, 32, 229-234. [Doi: 10.1016/j.chb.2013.12.018] Mohebi, S., Zanjani, H., & Sarukhani, B. (2016). A sociological study of the use of virtual space and its effect on social deviance Among the students of the second year of Kermanshah secondary school in the academic year 2015-2016. Scientific Journal of Police Science, 74, 103-124. (Persian). https://jss.shoushtar.iau.ir/article_529413.html Mojarad, V., Eslami, A., & Saeid, J. (2014). Investigating the use of virtual social networks among students in North Khorasan province. North Khorasan Police Knowledge Quarterly, 58-99. (Persian). http://www.jiera.ir/article_49519.html Morrison, C. M., & Gore, H. (2010). The relationship between excessive Internet use and depression: a questionnaire-based study of 1,319 young people and adults. Psychopathology, 43(2), 121-126. [Doi: 10.1159/000277001] Murad, A., Gul, A., Changezi, R., Naz, A., & Khan, N. (2019). Effects of Facebook usage on the academic performance on the undergraduate students of Quetta city. Clinical Social Work and Health Intervention, 10(2), 70-79. [Doi: 10.22359/cswhi_10_2_10] Narimani, M., Yosefi, F., & Kazemi, R. (2014). The role of attachment styles and quality of life in predicting psychological well-being in adolescents with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(4), 124-142. (Persian) Park, N., Kee, K. F., & Valenzuela, S. (2009). Being immersed in social networking environment: Facebook groups, uses and gratifications, and social outcomes. Cyber Psychology & Behavior, 12(6),729-733. [Doi: 10.1089/cpb.2009.0003.] Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior, 29(4), 1841-1848. [Doi: 10.1016/j.chb.2013.02.014.] Qaderi, H., Nabizade Chianeh, Q., & Esmsili Kurane. (2014). Identity Styles, Loneliness and Fear of Intimacy among Internet Addicts and Normal Individuals. National Studies Quarterly, 15(4). 117-136. (Persian). [Doi: 20.1001.1.1735059.1393.15.60.6.1 ]Russell, D. W. (1996). UCLA loneliness scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of Personality Assessment, 66(1), 20-40. [Doi: 10.1207/s15327752jpa6601_2] Ryan, T., & Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27(5), 1658 -1664. [Doi: 10.1016/j.chb.2011.02.004] Salehi Omran, E., Abedini Baltork, M., Azizi Shomami, M,. & Keshavarz, K. (2018). Relationship between Internet Addiction and Depression among Secondary School Students in Kordkuy, Iran, with an Emphasis on the Type of Virtual Network. Journal of Education and Community Health, 5(1). 13-18. (Persian). [Doi: jech.5.1.13 /10.21859] Tunc-Aksan, A., & Akbay, S. E. (2019). Smartphone addiction, fear of missing out, and perceived competence as predictors of social media addiction of adolescents. European Journal of Educational Research, 8(2), 559-566. [Doi: 10.12973/eu-jer.8.2.559] Utz, S., Tanis, M., & Vermeulen, I. (2012). It is all about being popular: the effects of need for popularity on social network site use. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 15(1), 37-42. [Doi: 10.1089/cyber.2010.0651] Vilan, K., Goldberg. G.H., & Mary, J. (2014). The typological approach in child and family psychology: A review of theory, methods, and research. Clinical Child and Family Psychology Review, 6(2), 129-146. [Doi: 10.1023/a:1023734627624] Zhang, M. W. B., & Ho, R. C. M. (2017). Smartphone applications for immersive virtual reality therapy for internet addiction and internet gaming disorder. Technology and Health Care, 25(2), 367-372. [Doi: 10.3233/THC-161282 ] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,755 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,140 |