تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,743,059 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,239,227 |
نقش ابعاد رهبری معنوی در عملکرد شغلی معلمان مدارس ابتدائی شهرستان پاکدشت | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، تیر 1402، صفحه 45-57 اصل مقاله (1.98 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/pbeo.2022.2190 | ||
نویسندگان | ||
علی مرادی* 1؛ محمد رضا سلیمانپور2؛ فاطمه رضانژاد3 | ||
1آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش اردبیل | ||
2رشته ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران | ||
3علوم تربیتی، رشته مدیریت آموزشی، واحد ورامین پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: رهبر معنوی کسی است که با استفاده از ارزشها، طرز تلقیها و رفتارهایی که لازمه انگیزش درونی خود و دیگران است، با بهبود عملکرد شغلی، بقای معنوی اعضای سازمان را فراهم کند و این کار را از طریق ایجاد اهداف مشترک و استقرار فرهنگ سازمانی انجام میدهد. در این پژوهش، رابطه بین ابعاد رهبری معنوی با عملکرد شغلی معلمان ابتدایی شهرستان پاکدشت مطالعه شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی شهرستان پاکدشت به تعداد 800 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 260 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه بررسی و تأیید گردید. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای قسمتهای مختلف پرسشنامه 74/0 تا 94/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق در دو بخش روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS/22 انجام شده است. یافتهها: تحلیل رگرسیون نشان داد که پنج متغیر تعهد سازمانی، نوع دوستی، بهرهوری، ایمان و دیدگاه در مدارس ابتدایی پاکدشت در مجموع 52 درصد از تغییرات عملکرد شغلی معلمان را تبیین میکند. میتوان نتیجه گرفت از طریق ابعاد رهبری معنوی عملکرد شغلی معلمان را بهبود بخشید چرا که در شرایط جدید جهانی، این شیوه رهبری میتواند نجاتبخش سازمانها در شرایط متلاطم باشد. نتیجهگیری: یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش داشتن نیروی انسانی ماهر و باانگیزه است؛ زیرا چنانچه فعالیتهای آموزشی و پرورشی که در دوران تحصیل به دانشآموزان ارائه میشود تحت هدایت معلمان ماهر و باانگیزه باشد، قطعاً در مسیری مطلوب و مناسب آینده جامعه قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری معنوی؛ عملکرد شغلی؛ معلمان مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |