تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,011 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,462 |
شناسایی اسطورهها و طرح وارههای ذهنی شکلدهنده به همکاریهای علمی بینالمللی در نظام آموزش عالی کشور با تاکید بر روش کهن الگوی یونگ | ||
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 82-96 اصل مقاله (788.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام مهرآور گیگلو* 1؛ علی خورسندی طاسکوه2؛ سعید غیاثی ندوشن3؛ عباس عباس پور4 | ||
1دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: توسعة فعالیتهای علمی بینالمللی، یکی از دغدغههای اصلی دانشگاههای برتر جهان در راستای بهبود کیفیت، برندسازی و افزایش اعتبار است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی اسطورهها و طرحوارههای ذهنی شکل دهنده به همکاریهای علمی بین المللی در نظام اموزش عالی کشور انجام گرفته شده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع توصیفی-تحلیلی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر نیز اسناد و مدارک موجود د در این حوزه بود. که با استفاده روش نمونه گیری هدفمند مقالات، کتابها و اسناد موجود به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها نیز یادداشت برداری و مرور اسناد بود. برای تحلیل دادهها نیز از روش اسطورهشناسی با تاکید بر مفهوم کهن الگوی یونگ استفاده گردید. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش بیگانههراسی و توهم توطئه به عنوان اسطورههای شکلدهنده به همکاریهای علمی بینالمللی در در نظام آموزش عالی کشور شناسایی شد. نتیجهگیری: بینالمللیشدن آموزش عالی در کشورها در درجة اول به ارتباط سازنده، تعامل و همکاری علمی پویا و سازنده با جهان خارج نیاز دارد. در این راستا پیشنهاد میشود که پیشزمینههای منفی نسبت به تعاملات بین المللی از قبیل بیگانههراسی و توهم توطئه با احتیاط و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور برطرف گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ اسطوره؛ کهن الگو؛ همکاری علمی بین المللی؛ بین المللی شدن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 433 |