تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,387 |
طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی کارآموزی رشته های فنی- مهندسی دانشگاهی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 59-78 اصل مقاله (995.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12332.1230 | ||
نویسندگان | ||
حسین حسامی* ؛ یوسف ادیب؛ علی ایمان زاده؛ فیروز محمودی | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
برنامههای درسی دانشگاه باید شامل دورهها و الزاماتی باشد که مهارتهای فارغالتحصیلان را افزایش داده و آنها را برای بازار کار چالشبرانگیز آماده کند. یادگیری تجربی در این زمینه بسیار مثبت است و کارآموزی به طور فزاینده ای یک گزینه مهم درسی در نظر گرفته می شود . هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی کارآموزی رشته های فنی- مهندسی دانشگاهی براساس عناصر دهگانه اکر می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است؛ جهت طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی کارآموزی، از روش سنتزپژوهی (تحلیل مضمون مصاحبه ها و مطالعه اسنادی) استفاده شده است. جامعه و نمونه آماری شامل اساتید رشته های علوم تربیتی، رشته های فنی- مهندسی و منابع علمی شامل کتابها، مقالات و رسالههای مرتبط با پژوهش می باشد. روش نمونه گیری به صورت ملاک محور بود و برای گردآوری داده ها از مطالعات اسنادی و مصاحبه های نیمه ساختارمند استفاده شد . شیوه تجزیه و تحلیل داده ها به صورت تحلیل مضمون انجام گرفته است. طبق الگوی طراحی برنامه درسی اکر، منطق برنامه درسی کارآموزی رشتههای فنی- مهندسی، دانشجویان را در حل چالشها توانمند و آموخته های دانشجویان را کاربردی نماید. کسب صلاحیت و تداوم و پایداری عملکرد شغلی دانشجویان باید از اهداف برنامه درسی کارآموزی باشد. ارزشیابی برنامه درسی کارآموزی باید در محیط واقعی، براساس معیارهای دقیق و به صورت مشاهده مستقیم عملکرد دانشجویان صورت پذیرد. لذا لازم است برنامه ریزان و کارفرمایان شاخص های مشخص شده در الگوی برنامه کارآموزی را جهت بهبود کارآیی دوره های کارآموزی مورد توجه قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآموزی؛ الگوی برنامه درسی؛ عناصر برنامه درسی اکر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abeysekera I.(2006). Issues relating to designing a Work-Integrated Learning (WIL) program in an undergraduate accounting degree program and its implications for the curriculum. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education.;7(1). Atai, P; Nomi Khaljan, S; Zamani, G; Yazidi, N.(2012). The motivation of undergraduate students of the Faculty of Agriculture of Shiraz University towards the internship. Agricultural Education Management Research Quarterly,; 5 (24): 108-120. Babadi Akashe, Z; Nasr, A; Nili, M; Tabatabai, S. (2018).Clarification of the objectives and desirable teaching and learning activities in the law internship curriculum. Quarterly scientific research teaching research journal.; 7 (1): 210-189. Baert S, Neyt B, Siedler T, Tobback I, Verhaest D.(2021). Student internships and employment opportunities after graduation: A field experiment. Economics of Education Review. 1;83:102141. Callanan G, Benzing C.(2004). Assessing the role of internships in the career‐oriented employment of graduating college students. Education+ Training. 2004; 46(2), 82-89. Developing a model for supervised agricultural experience program quality(1996) A synthesis of research. Journal of Agricultural Education.; 37:24-33. Faiz, M; Bahadrinejad, M.(2010). The position of engineering ethics in the professional competencies of engineers. Culture Strategy, 7: 115-147. Fernald PS, Goldstein GS.(2013). Advanced internship: A high-impact, low-cost, super-capstone course. College Teaching; 1;61(1):3-10. Harrison RW, Kennedy PL. A (1996)framework for implementing agribusiness internship programs. Agribusiness: An International Journal. 1996; 12(6):561-8. Hatami, M.(2015) Analyzing the role of Islamic educational theory about curriculum elements (goal, content, teaching method, evaluation). Ethical magazine. 5 (19): 157-139. Jahanara, A; Sarmadi, M; Ismaili, Z; Zarrabian, F.(2017) Design and validation of project-oriented distance education model with emphasis on constructivist approach. Scientific-research quarterly, journal of research teaching.; 6(4): 105-86. Kianfar, F.(2001). Internship is a suitable platform for developing the relationship between industry and university. Iranian Engineering Education Quarterly, 2001; 3(9), 1-8. doi: 10.22047/ijee.2001.2367 Kuh GD.(2008). Why integration and engagement are essential to effective educational practice in the twenty-first century. Peer Review.; 22;10(4):27-9. Liviu NM, Ana-Andreea M. (2013).Issues on improving internships in technical universities in Romania. Procedia-Social and Behavioral Sciences.; 9;84:1757-62. McHugh PP.(2017). The impact of compensation, supervision and work design on internship efficacy: implications for educators, employers and prospective interns. Journal of Education and Work. 19;30(4):367-82. McNamara J.(2009). Internships: effective work integrated learning for law students. Asia-Pacific Journal of Cooperative Education. 10(3): 229-240. Mohammadzadeh, S; Mousavi, M; Shabani, K.(2013). quality analysis of the results of internship courses; The study of agriculture and natural resources of Ramin Ahvaz. Iranian Engineering Education Quarterly. 16 (61): 151-141. Mokhtari Memar, H(2003). Internship and its role in library and information education, Library research and academic information, 2003; 40(37), 83-101 Moradi, H; Delshad, A. (2016).Examining the relationship between vocational and internship courses with employment and entrepreneurship (the study of graduates of Bandarlangeh University of Applied Sciences). Management and Entrepreneurship Studies Quarterly.; 3 (3): 60-42. Nowrozi, M; Ayati, M; Zahmatakesh, A; Solatpour, Sh & Ghasemi, F(2012). Evaluation of the training program of urology internship from the perspective of interns of the Faculty of Medicine of Tehran University of Medical Sciences, Journal of medicine and cultivation,; 3 O'Neill, N.(2010). Internships as a high-impact practice: Some reflections on quality. Peer Review.; 22;12(4):4-9. Rasouli, N; (2018).Sharifi Rad, G; Parvizi, F. The opinion of final year nursing students of Islamic Azad University, Qom branch about the problems of clinical education. 2018; 13 (1): 31-38. Riahi, F; Yazdi M, Sakineh; Khajahuddin, N; Salehi Veisi, M. (2012)Investigating the effect of psychiatry internship on the attitude of medical students towards the specialty of psychiatry, Jundi Shapur Quarterly4(3): 235-244. Sabeti M, Homayoun SM, Ahmadi F. (2013).The role of higher education in national development. Iranian Social Development Studies, 6(4), 59-69. Said Nasrati; A; Mohammadzadeh, A; Abdullah Nejad, H and Sotoudeh Karabagh, R .(2019). Analyzing technical and engineering internship courses using the foundation data method. Iranian Engineering Education Quarterly.; 23(89): 64-43. Saniter N, Siedler T(2016).Door opener or waste of time? The effects of student internships on labor market outcomes. Iza, Shah Wali, M; Azadi, H;(2008). Yousefi, M. A new program for interns of agricultural students. Monthly Jihad magazine for rural development and agricultural promotion.; 25 (267): 51-43. Shahabi Moghadam, P.(2013). Examining the importance of the role of evaluation in the effectiveness of educational planning. The first conference of applied economics and management with a national approach, Babolsar, 2013; https://civilica.com/doc/289970. Simons L, Fehr L, Blank N, Connell H, Georganas D, Fernandez D, Peterson V. (2012).Lessons Learned from Experiential Learning: What Do Students Learn from a Practicum/Internship?. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education.;24(3):325-34. Starr-Glass D.(2006). Enhancing the transformative potential of business internships. Managing Global Transitions. , 1;4(4):285.2- Dyer JE, Osborne EW. Talai, I;(2014). Bozorg, H. Explaining the necessity of early childhood education (before primary school) based on the synthesis of contemporary empirical evidence. Education Quarterly.; 122: 117-91. Walsh A.(2007). An exploration of Biggs’ constructive alignment in the context of work‐based learning. Assessment & Evaluation in Higher Education.; 1;32(1):79-87. Zamaniyan, A; Chavshan, M; Motamedi, M. (2014). Evaluation of the content of training courses held in fixed technical and vocational training centers in South Khorasan in. Shabak. 2015; 12 (19): 15-38. Zarafshani, K, Mirekzah, A; Eskandari, F; Moradi, Kh.(2009). Analysis of students' internship courses in order to improve the quality of these courses: a case study of the Department of Agricultural Extension and Education of Razi University. The third research conference on agriculture and natural resources in the west of the country. Kurdistan, Sanandaj. 2009; 1225-1215. Zare Davijani, A.(2010). The effect of familiarity with information and communication technology on the academic progress of psychology students of Islamic Azad University, Roudhen branch. Educational Journal,; 5(18), 75-94. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |