تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,956 |
بررسی مقایسهای میزان همگرایی دانشگاههای جامع ایرانی با الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 13-40 اصل مقاله (930.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.12289.1225 | ||
نویسندگان | ||
محمد فرزانه* 1؛ حسن رضا زین آبادی2؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم3؛ بیژن عبدالهی4 | ||
1دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی مقایسهای میزان همگرایی دانشگاههای جامع ایرانی با الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی بود. به این منظور، از روش کمی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای جامع سطح اول شهر تهران، در سال تحصیلی 1400-1399 برابر با 4211 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای چند مرحلهای، 352 نفر از آنها مورد پژوهش قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه کلاس جهانی فرزانه و همکاران (2022) استفاده شد که روایی آن با استفاده از روشهای روایی صوری و محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (a= 0.98) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تی تکنمونهای، فریدمن و تحلیل واریانس یکراهه، در نرمافزار Spss استفاده گردید. یافتهها نشان داد که، وضعیت شایستگیهای اعضای هیأت علمی به صورت کلی بالاتر از متوسط قرار دارد و در بین دانشگاههای جامع سطح یک شهر تهران، از حیث وضعیت شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه کلاس جهانی تفاوت معناداری وجود دارد. بهعلاوه، نتایج تحلیلها در خصوص هر یک از مولفههای الگوی شایستگی اعضای هیأت علمی دانشگاه کلاس جهانی نیز انجام شد که بیانگر تفاوت میان دانشگاهها در برخی از مولفهها بود. در مجموع نتایج گویای این است که ، حتی دانشگاههای سطح اول کشور نیز از حیث برخی از مولفههای اساسی موردنظر دانشگاه کلاس جهانی فاصله قابل توجهی تا وضعیت ایدهآل دارند؛ و این مهم توجه دوچندان سیاستگذاران و برنامهریزان نظام آموزش عالی کشور را میطلبد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ دانشگاه کلاس جهانی؛ دانشگاههای جامع سطح یک؛ اعضای هیئت علمی؛ شایستگی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Altbach. (2003). The costs and benefits of world-class universities. International higher education(33). Altbach., & Salmi. (2011). The road to academic excellence: The making of world-class research universities. World Bank Publications. Angreani, L. S., & Vijaya, A. (2017). Designing an effective collaboration using information technology towards world class university. Procedia Computer Science, 124, 577-584. Azizi, N. A. (2006). An Introduction to Higher Education in Iran with Emphasis on Humanities. Institute of Cultural and Social Studies. Azizi, N. A. (2014). Higher education and learner economics: the expectations of knowledge-based economic and industrial systems from the university. In M. Yemeni (Ed.), New Approaches and Perspectives in Higher Education. Research Institute for Cultural and Social Studies. Beatty, M. R. (2013). Factors influencing faculty participation in internationalization at the University of Minnesota's schools of nursing and public health: A case study. University of Minnesota. Blašková, M., Blaško, R., & Kucharčíková, A. (2014). Competences and competence model of university teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 457-467. Burbules, N. C., & Torres, C. A. (2013). Globalization and education: Critical perspectives. Routledge. Chitsaz, E. (2011). Competency model of faculty members of universities and higher education institutions in the country. Ministry of Science, Research and Technology, Office of Social Planning and Cultural Studies. Deem, R., Mok, K. H., & Lucas, L. (2008). Transforming higher education in whose image? Exploring the concept of the ‘world-class’ university in Europe and Asia. Higher education policy, 21(1), 83-97. Fartash, K., & Khayyatian Yazdi, M. S. (2019). The Role Universities and Research Institutes Plays in Science and Technology Development and Policies Supporting Them. Journal of Science and Technology Policy, 12(2), 255-267. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_13700_9296e0f0613efbd9152dd1ac4f28de64.pdf Farzaneh, M., Zainabadi, H. R., Nave ebrahim, A., & Abdollahi, B. (2022). The Ideal Model of Faculty Members' Competencies in the Context of a World-Class University (A Qualitative Research). Journal of Research in Human Resources Management, 14(4), 153-195. Farzaneh, M., Zeinabadi, H., Nave ebrahim, A., & Abdollahi, B. (2019). World-Class University: An exploration of Concepts, Approaches and Strategies. Journal of Industry and University, 35(10), 39-50. http://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/205 Fathi, K., Ebrahimzadeh, E., Farajolahi, M., & Khoshnodifar, M. (2011). Curriculum Internationalization in Iran’s Higher Education: A Distant Education Perspective. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2(6), 77-106. http://jedu.miau.ac.ir/article_1043_e35412d5c6119a63f25ce500ff1b68ea.pdf Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. Longman Publishing. Hartley, P., Hilsdon, J., Keenan, C., Sinfield, S., & Verity, M. (2010). Learning development in higher education. Macmillan International Higher Education. Hassan, Z., Silong, A. D., Ismail, I. A., & Asmiran, S. (2011). Developing new generation of educational leaders for world class university. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 812-817. Holm-Nielsen, L. B. (2012). Making a strong university stronger: Change without a burning platform. In Building World-Class Universities (pp. 71-87). Brill Sense. Huisman, J. (2008). World-class universities. Higher education policy, 21(1), 1-4. Jacob, W. J., Xiong, W., & Ye, H. (2015). Professional development programmes at world-class universities. Palgrave communications, 1(1), 1-27. Marginson, S. (2012). Different roads to a shared goal: Political and cultural variation in world-class universities. In Building world-class universities (pp. 11-33). Brill Sense. Ministry of Science, R. a. T. o. I. (2017). Upgrading the top 10 universities and research institutes in the country to the international level (Dr. Mojtaba Shariati Niasar, Deputy Minister of Education) Montesinos, P., Carot, J. M., Martinez, J. M., & Mora, F. (2008). Third mission ranking for world class universities: Beyond teaching and research. Higher education in Europe, 33(2-3), 259-271. Nasirzadeh, S., Ghiasi Nodoushan, S., Rahimian, H., Abaspour, A., & Heidari, A. (2021). Presenting a Qualitative Development Model of Tehran Public Universities based on World University Ranking Approach. Educational Development of Judishapur, 11(4), 852-865. https://doi.org/10.22118/edc.2020.229259.1341 Nazarzadeh Zare, M. (2016). Designing and Explaining a Pattern for the Competency of the Tehran University Faculty Members with Emphasis on International Interactions University of Tehran]. Faculty of Psycology and Education. Nazarzadeh Zare, M., & Ghoraishi Khorasgani, M. S. (2022). Boundary-spanning leadership as a necessity for academic administrators. International Journal of Educational Management, 36(4), 527-540. Nazarzadeh Zare, M., PourKarimi, J., Abili, K., & Zakersalehi, G. (2014). The World-Class University as a Part of Higher Education New Paradigm. Rahyaft, 24(57), -. https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13559_0a94b0cd8dd97ae42b6d0d19bba2548c.pdf Nazarzadeh Zare, M., Pourkarimi, J., & Zaker Salehi, G. (2016). An Investigation of the Components of World-Class University in Iran: a Survey of Comprehensive Universities. Journal of Science and Technology Policy, 9(3), 13-24. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12959_69e95d90f80cbf62863e640ae9477055.pdf Qiuyan, T., & Qin, H. (2009). Analysis on the competency model of the lecturers in the application oriented university. In. Sait, S. M. (2012). Policies on building world-class universities in Saudi Arabia: An impact study of King Fahd University of Petroleum & Minerals. In Building World-Class Universities (pp. 103-113). Brill Sense. Salimi, G., Heydari, E., & Keshavarzi, F. (2019). Faculty members’ Competencies for achieving the academic mission : A reflection from the perceptions and expectations of doctoral students. Journal of Innovation and Value Creation, 7(4), 85-104. http://rimag.ricest.ac.ir/fa/Article/332 Salmi, J. (2009). The challenge of establishing world-class universities. World Bank Publications. Sarkar Arani, M. R. (2014). Self-renewal of faculty members. In M. Yemeni (Ed.), New Approaches and Perspectives in Higher Education (pp. 437-484). Research Institute for Cultural and Social Studies. . Tayeb, O. (2016). Roadmap to become a world-class university. In Becoming a World-Class University (pp. 1-19). Springer, Cham. Teichler, U. (2010). The challenges of almost universal higher education. Organizing Committee of Sino Finnish Higher Education Symposium (Ed.), The Challenges and Experience in the Post Massification Era, Tiffin, J., & Rajasingham, L. (2003). The global virtual university. Psychology Press. Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills: Learning for life in our times. John Wiley & Sons. Van der Wende, M. (2009). European Responses to Global Competitiveness in Higher Education. Research & Occasional Paper Series: CSHE. 7.09. Center for Studies in Higher Education. Wang, Q., Cheng, Y., & Liu, N. C. (2013). Building world-class universities. In Building World-Class Universities (pp. 1-10). Springer. Weifang, M. (2004). Address regarding first-class universities. Chinese Education & Society, 37(6), 8-20. Yemeni Douzi Sorkhabi, M. (2001). An introduction to the performance of academic systems. Shahid Beheshti University Press. Zakaria, Z., Ahmad, A., & Norzaidi, M. (2009). Determining World Class University from the evaluation of service quality and students satisfaction level: An empirical study in Malaysia. International Journal of Scientific Research in Education, 2(2), 59-66. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 425 |