تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,954 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,378 |
اثربخشی آموزش الگوهای هیجانی چهره بر کاهش خشم کودکان با اختلال بینظمی خلق اخلالگر | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، دی 1401، صفحه 54-64 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2022.2146 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه غلامی* 1؛ محمدتقی یازرلو1؛ سروش اسمعیلی2؛ مهدی رضا سرافراز3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ایران | ||
3استادیار بخش روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: اختلال بی نظمی خلق اخلالگر شامل بی ثباتی مداوم و دوره های مکرر خشم کنترل نشده است که در اخیرا در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش الگوهای هیجانی چهره بر کاهش خشم کودکان با اختلال بی نظمی خلق اخلالگر بود. روشها: پژوهش از نوع آزمایشی نیمه تجربی بود و جامعه آماری آن را پسران 6-12 ساله با اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر تشکیل دادند. نمونه ها شامل 8 پسر (4 نفر گروه آموزش و 4 نفر گروه کنترل) با اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر بود که به کلینیک های رواندرمانی شهر شیراز مراجعه می کردند. نمونه ها با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس با توجه به رضایت والدین برای شرکت در جلسات آموزش در دو گروه آموزش و کنترل قرار گرفتند و قبل و بعد از آموزش پرسشنامه خشم کودکان (نلسون و همکاران، 2000) بر روی آنها اجرا گردید. سپس دادهها به وسیله آمار توصیفی و با روش تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین نمرات پس آزمون دو گروه بعد از انجام مداخله تفاوت معنی داری با پیش آزمون وجود دارد (001/0p<) و آموزش الگوهای چهره های هیجانی، نمرات خشم کودکان با اختلال بی نظمی خلق اخلالگر را به طور معنی داری کاهش داده است. نتیجهگیری: آموزش الگوهای چهره های هیجانی می تواند به عنوان یک روش مداخله ای در کاهش میزان خشم کودکان پسر با اختلال بی نظمی خلق اخلالگر اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوهای هیجانی چهره؛ خشم؛ اختلال بینظمی خلق اخلالگر | ||
مراجع | ||
آبادی، فاطمه؛ نجاتی، وحید و پوراعتماد، حمیدرضا (1395). اثربخشی تقلید تظاهرات هیجانی چهره بر بهبود تشخیص حالات هیجانی در کودکان دارای اختلال طیف درخودماندگی با کنش فرارونده. علوم روانشناختی، دوره 15، شماره 59، 376-390. https://www.sid.ir/paper/93069/fa توکلی، الهام؛ هاشمی آذر، ژانت و صرامی، غلامرضا (1394). تاثیر آموزش جلوه های چهره ای هیجان های بنیادی در کودکان درخودمانده با کارکرد بالا. تحقیقات علوم رفتاری، دوره 13، شماره 3، 473-486. http://rbs.mui.ac.ir/article-1-420-fa.html حسن پور، مرضیه؛ مرادی، وحید؛ یعقوب نژاد، ساجد و حقانی، شیما (1398). بررسی تاثیر آموزش بازشناسی هیجان های چهره به کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا بر رابطه مادر-فرزندی آنان. علوم پزشکی رازی، دوره 26، شماره 6، 54-63. https://www.sid.ir/paper/363801/fa
شیبانی، حسین؛ میکاییلی، نیلوفر و نریمانی، محمد (1399). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و آموزش تنظیم هیجان بر تحریک پذیری، افسردگی، اضطراب، استرس و تنظیم هیجانی نوجوانان دارای اختلال بدتنظیمی خلق مخرب. روانشناسی بالینی، سال 12، شماره 2، 50-41. https://www.sid.ir/paper/380535/fa
شیرازی، الهام؛ شعبانی، امیر و شهریور، زهرا (1393). اختلال بدسامانی خلق ایذایی و اختلال دوقطبی: هم گرایی یا واگرایی؟. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 20(2)، 95-110. https://www.sid.ir/paper/17107/fa
کیمیایی، سید علی؛ رفتار، محمدرضا و سلطانی فر، عاطفه (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، سال 1، شماره 1، 153-166. https://www.sid.ir/paper/204881/fa
موسویان، الهام و نجاتی، سیده فرشته (1395). بررسی بازشناسی هیجان چهره در افراد با علائم روانشناختی بر اساس پرسشنامه نشانگان روانی (SCL-90-R)، شناخت اجتماعی، سال 5، شماره 1، 113-129. https://www.sid.ir/paper/237082/fa
نظامی، اکرم و قمری، محمد (1399). اثربخشی آموزش مهارت های تنظیم خلق بر اضطراب و تحریک پذیری دانش آموزان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال 7، شماره 2، 116-127. [Doi:10.52547/shenakht.7.2.116]
یاقوتی، فاطمه و معتمد، سارا (1397). بازشناسی حالات هیجانی چهره با استفاده از مدل یادگیری هیجانی مغز. تازه های علوم شناختی، سال 20، شماره 4، 46-61. https://www.sid.ir/paper/82902/fa
Abadi, F., Nejati, V., & Pourrtemad, H.R. (2016). The effects of imitation of facial emotional expression on improving recognition emotion states in children with high functioning autism disorder. Psych Sci, 15(59), 376-390. [Persian] https://www.sid.ir/paper/93069/fa Benarous, X., Bury, V., Lahaye, H., Desrosiers, L., Cohen, D., & Marc Guile, J. (2020). Sensory processing difficulties in youths with disruptive mood dysregulation disorder. Front Psychiatry, 1. 164-169. [Doi:10.3389/fpsyt.2020.00164] Brotman, R.B., Guyer, A., Lunsford, J., Horsey, S., et al. (2010). Amygdala activation during emotion processing of neutral faces in children with severe mood dysregulation versus ADHD or bipolar disorder. Am J Psychiatry,173, 61-69. [Doi: 10.1176/appi.ajp.2009.09010043] Copeland, W., Angold, A., Costello, J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. Am J Psychiatry, 170. 173-179. [Doi: 10.1176/appi.ajp.2012.12010132] Hasanpour, M., Moradi, V., Yaghoubnezhad, S., Haghani, Sh. (2019). To investigate the effect of face emotion recognition training to children with high-functioning Autism on their mother-child relationship. Journal of Iran University of Medical Science, 26(6), 54-63. [Persian] https://www.sid.ir/paper/363801/fa Kimiaee, S.A., Raftar, M.R., & Soltani, A. (2011). Emotional intelligence training and its effectiveness on modification of aggressive adolescents. Clinical psychology and counseling research, 1(1), 153-166. [Persian] https://www.sid.ir/paper/204881/fa Lin, Yu-Ju., Tseng, W. L., & Shur-Fen, Gau. S. (2020). Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. A Affect Disord, 281. 485-492. [Doi: 10.1016/j.jad.2020.12.039] Macleod, C., & Mathews, A. (2012). Cognitive bias modification approaches to anxiety. Annual review of clinical psychologis, 8(1), 189-217. [Doi:10.1146/annurev-clinpsy-032511-143052] Mosavian, E., & Nejati, S.F. (2016). The investigation of facial affect recognition in people with psychological symptoms based on scl-90-r scale. Social cognition, 5(1), 113-129. [Persian] https://www.sid.ir/paper/237082/fa Murner-Lavanchy, I., Kaess, M., & Koenig, J. (2021). Diagnostic instruments for the assessment of disruptive mood dysregulation disorder: A systematic review of the literature. European Child & Adolescent Psychiatry. [Doi:10.1007/s00787-021-01840-4] Nezami, A., & Ghamari, M. (2020). The effectiveness of mood regulation skills training on the anxiety and irritability of students with disruptive mood disregulation disorder. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 7 (2), 116-127. [Persian] [Doi:10.52547/shenakht.7.2.116] Pagliaccio, D., Wiggins Jillian, L., Adleman, N., Curhan, A., Zhang, S., Towbin, K., et al. (2017). Behavioral and neural sustained attention deficit in disruptive mood dysregulation disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatr, 56(5), 426-435. [Doi: 10.1016/j.jaac.2017.02.008] Sheybani, H., Mikaeili, N., & Narimani, M. (2020). The Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy and Emotion Regulation Training on Irritability, Depression, Anxiety, and Emotion Regulation in Adolescents with Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Clin Psych, 12(2), 41-50. [Persian] https://www.sid.ir/paper/380535/fa Shirazi, E., Shabani, A., & Shahrivar, Z. (2014). Disruptive mood dysregulation disorder and bipolar disorder: convergence or divergence?. Iranian Journal of Psychiatry and Psychology, 20(2), 95-110. [Persian] https://www.sid.ir/paper/17107/fa Tavakoli, E., Hashemiazar, Zh., & Sarami, Gh. (2015). The study on training of facial expression of basic emotions on recognition of basic emotions in high function autistic children. Research in Behavioral Science, 13 (3), 473-486. [Persian] http://rbs.mui.ac.ir/article-1-420-fa.html Uran, P., & Gunay Kilic, B. (2016). Family functioning, comorbidities, and behavioral profiles of children with ADHD and disruptive mood dysregulation disorder. Journal of Attention Disorders, 1-10. [Doi: 10.1177/1087054715588949] Yaghouti, F., & Motamed, S. (2018). Recognition of facial expression of emotions based on brain emotional learning (BEL) model. Cognitive science news, 20(4), 46-61. [Persian] https://www.sid.ir/paper/82902/fa Zaky, E. A. (2015). Disruptive mood dysregulation disorder (DMDD). Clin depress, 1(1). [Doi:10.4172/cdp.1000e102] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,113 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |