تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,478,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,056,091 |
تاثیر آموزش والدین مبتنی بر رویکرد آدلر درایکورس بر کنترل توانمندی های شناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی شهرستان زاهدان | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، دی 1401، صفحه 42-32 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2022.2135 | ||
نویسندگان | ||
نجمه حسین پور* 1؛ فرهاد ملایی امجز2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی آموزش وکودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش والدین مبتنی بر رویکرد آدلر درایکورس بر کنترل توانمندیهای شناختی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی شهرستان زاهدان بود. روشها: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه والدین و دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی با اختلال بیش فعالی مشغول به تحصیل شهرستان زاهدان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. افراد تعداد 30 نفر از کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه و بیش فعالی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 والدکودک). والدین گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش رویکرد آدلر- درایکورس قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه اختلال نقص توجه و بیش فعالی کانرز فرم والدین (TCQ)، پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری 27Spss تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس بر کنترل توانمندیهای شناختی (001/0p<) کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه و بیش فعالی تأثیر معنادار داشته است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای مطالعه حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس با تمرکز بر اصول توانایی شناختی، میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود یادگیری کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه و بیش فعالی مورداستفاده گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش والدین؛ رویکرد آدلر درایکورس؛ توانمندیهای شناختی؛ اختلال نقص توجه بیش فعالی | ||
مراجع | ||
اسماعیلی نسب، مریم.، علیزاده، حمید.، احدی، حسن.، دلاور، علی و اسکندری، حسین. (1390). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس و بارکلی بر بهبود مولفه های محیط خانواده در خانواده های دارای فرزندان با اختلال سلوک، مجله مطالعات روان شناسی بالینی، 43-70. https://jcps.atu.ac.ir/article_2075.html. پرند (1396)، آموزش کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی راهبردها و چالش ها، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 114. خلقی, ز., آقایی, ا., & فرهادی, ه. (2020). اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس بر مهارتهای عصب روانشناختی و رفتار اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجه و بیشفعالی. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 11 (41)، 13-1. [Doi:20.1001.1.28222476.1399.11.41.1.5] دهقان زاده، حجت؛ رستگارپور، حسن و دهقانزاده، حسین، (1394)، اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مولفهای مبتنی بر چند رسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده، فصلنامه علمی- پژوهشی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، شماره 5، 45-60. https://www.sid.ir/paper/175345/fa دهقان نژاد، ربابه و نادی، مرتضی (1396)، تاثیر آموزش رفتاری به والدین بر کیفیت زندگی والدین و کاهش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی،ششمین کنگره انجمن روانشناسی ایران،تهران، https://civilica.com/doc/732524 صادقی، عباس؛ زینعلی، شینا؛ و فروغی، زهرا. (1397) تأثیر آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، شماره 8، 57-38. [Doi: 10.22098/jld.2019.756] عبدالمحمدی، کریم؛ علیزاده، حمید؛ غدیری، فرهاد؛ طیب لی، معصومه؛ و فتحی، آیتاله. (1396)، بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی در کودکان 3 تا 71 سال. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8، 151-135. [Doi:10.22054/jem.2018.24457.1596] عزیزیان، اسدزاده، علیزاده، درتاج و سعدیپور،(1396)، طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و ارزیابی اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دیرآموز. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 138-113. [Doi: 10.22084/j.psychogy.2017.10458.1340] علیزاده، حمید (1383). آلفرد آدلر: گسترده نظریه شخصیت و روان درمانی. تهران: دانژه علیزاده، حمید و سجادی، حبیبه سادات (1397). فرزند پروری دموکراتیک. تهران: دانژه قاسم تبار, سید امیر, دانشمند, بدرالسادات, حسینی, فاطمه السادات, & نجارپوریان, علی. (1401). اثربخشی آموزش انضباط مثبت با رویکرد آدلر- درایکورس بر استرس والدگری مادران دانشآموزان با ناتوانیهای خاص یادگیری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 23 (2)، 194-180. [Doi:10.30486/jsrp.2020.1874445.1964] کاپلان، سادوک، (2013)، خلاصه روانپزشکی و علوم رفتاری، جلد سوم، ترجمه فرزین رضایی، تهران: ارجمند. کاپلان، سادوک، (2015)، خلاصه روانپزشکی و علوم رفتاری، جلد سوم، ترجمه فرزین رضایی، تهران: ارجمند. هاشمی ملکشاه، شهناز؛ علیزاده، حمید؛ پزشک، شهلا و سهیلی، فریبا، (1395)، اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بش فعالی، فصلنامه تازه های علوم شناختی، 18 (4). http://icssjournal.ir/article-1-522-fa.html Barkley, R. A. (2006). Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. (3rh ed). New York: Guilford Press. [Doi:10.1177/019874299401900205] Barkley, R. A., Edw .(2006). Diagnostic Interview, Behavior Rating Scales, and the Medical Examination. In R. A. Barkley. Attention-deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. (3rh ed,. pp, 337-368). New York: Guilford Press. [Doi:10.1002/ajmg.b.30326] DreiKurs,R .(2018). The challenges of parenthood. New York: hawthome Books Inc. Fooladvand, M., Nadi, M. A., Abedi, A., & Sajjadian, I. (2021). Parenting styles for children with oppositional defiant disorder: Scope review. Journal of Education and Health Promotion, 10. [Doi: 10.4103/jehp.jehp_566_19] Kerns, K.A., Eso, K., & Thomson, J. (2019). "Investigation of a direct intervention for improving attention in young children with ADHD". Developmental Neuropsychology, 16, 273-295. [Doi:10.1207/S15326942DN1602_9] Rostami, S., Toozandehjani, H., & Nejat, H. (2019). The Comparison of the Effectiveness of Parent-Child Interaction Training and Adler-Dreikur Parenting Training on Children’s Clinical Syndrome. Salamat Ijtimai (Community Health), 6(4), 415-425. [Doi:10.22037/ch.v6i4.25341] Scharff, J. S. (2015). The primer of relations. Lanham, MD: Rowman & Littlefeld. Positive Discipline Association. (n. d.). What is Positive Discipline? https://www.positivediscipline.org/about-positive- discipline | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 623 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |