تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 343 |
تعداد مقالات | 2,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,431,543 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,019,916 |
بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم | ||
مشاوره مدرسه | ||
دوره 1، شماره 2، آذر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.10024.1021 | ||
نویسندگان | ||
خدیجه ترابی1؛ اعظم نیکوکار* 2 | ||
1دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.( | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش پیشرو بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم بود. روش: روش پژوهش پیشرو توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری آن شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس ناحیه یک شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از این تعداد 331 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی دانشآموزان آپلتون و همکاران، مسئولیتپذیری نعمتی و خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیر درگیری تحصیلی و همچنین مسئولیتپذیری و ابعاد آنها با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 P<). نتیجهگیری: بنابراین با اجرای سیاستهای کلان برای بلند مدت و برنامهریزیهای مدرسهای برای کوتاه مدت میتوان درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری را در جهت پبشرفت تحصیلی در دانشآموزان افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ مسئولیتپذیری؛ خودکارآمدی؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |