| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 437 |
| تعداد مقالات | 3,835 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,343,870 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,259,710 |
بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم | ||
| مشاوره مدرسه | ||
| دوره 1، شماره 2، آذر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.51 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.10024.1021 | ||
| نویسندگان | ||
| خدیجه ترابی1؛ اعظم نیکوکار* 2 | ||
| 1دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران | ||
| 2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران.( | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف از پژوهش پیشرو بررسی نقش ابعاد درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم بود. روش: روش پژوهش پیشرو توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه ی آماری آن شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مدارس ناحیه یک شهرستان بهارستان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از این تعداد 331 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای درگیری تحصیلی دانشآموزان آپلتون و همکاران، مسئولیتپذیری نعمتی و خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیر درگیری تحصیلی و همچنین مسئولیتپذیری و ابعاد آنها با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (01/0 P<). نتیجهگیری: بنابراین با اجرای سیاستهای کلان برای بلند مدت و برنامهریزیهای مدرسهای برای کوتاه مدت میتوان درگیری تحصیلی و مسئولیتپذیری را در جهت پبشرفت تحصیلی در دانشآموزان افزایش داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درگیری تحصیلی؛ مسئولیتپذیری؛ خودکارآمدی؛ دانشآموزان دختر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 614 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |
||