تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,519 |
اثربخشی درمان کوتاه راه حل محور(SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی دانشآموزان متوسطهی دوم در دورهی اپیدمی کرونا | ||
مشاوره مدرسه | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1401، صفحه 1-17 اصل مقاله (1.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.12408.1085 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی نجیمی* 1؛ مجتبی محمدی جلالی فراهانی2؛ الهام نجیمی3 | ||
1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
3گروه مشاوره، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف:هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان راهحل محور کوتاهمدت (SFBT) بر افسردگی، استرس، اضطراب و سازگاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطهی دوم در دورهی اپیدمی کرونا بود. مواد و روشها: برای انجام این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 نفر از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش یا مداخله به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش مفاهیم رویکرد راهحل محور را دریافت کرد؛ در صورتی که هیچ مداخلهای به گروه کنترل ارائه نشد. دادهها با استفاده از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-42) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک جمع آوری و با استفاده از نرم افزار Spss ویراست 25 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که آموزش رویکرد راه حل محور بر کاهش افسردگی، استرس و اضطراب و همچنین افزایش سازگاری تحصیلی دانش آموزان به صورت معناداری اثربخش است. بحث و نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد رویکرد راه حل محور کوتاهمدت به عنوان رویکردی که ماهیتا کوتاهمدت طراحی شده، میتواند در مقابله با آسیبهای ناشی از کرونا در حوزه آموزش موثر بوده و ضمن کاهش افسردگی، استرس و اضطراب آنها، میتواند سازگاری تحصیلی ایشان را تسریع کند. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان راه حل محور کوتاه مدت؛ افسردگی؛ اضطراب؛ سازگاری تحصیلی؛ کرونا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,018 |