تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,206 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,706,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,214,945 |
مقایسه تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دانشآموزان تیزهوش و عادی | ||
مشاوره مدرسه | ||
دوره 2، شماره 3، آذر 1401، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2023.12282.1079 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حیاتی گرجان* 1؛ نادر حاجلو2؛ سیف الله آقاجانی3؛ نیلوفر میکائیلی4 | ||
1کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استاد،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران. | ||
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دانشآموزان تیزهوش و عادی بود. شناسایی تفاوتهای روانشناختی بین دانشآموزان تیزهوش و عادی و درنظرگرفتن آنها در برنامههای آموزش و پرورش میتواند به رشد و پیشرفت بیشتر در بین آنها منجر شود . مواد و روشها: . با توجه به ماهیت موضوع، روش پژوهش حاضر از نوع علی_ مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه دوم شهر اردبیل (24931 نفر) در سال تحصیلی 1401 -1400 بود. نمونه آماری تحقیق حاضر 400 دانشآموز (200 نفر تیزهوش و 200 نفر عادی) که بهصورت تصادفی خوشهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون و فرم کوتاه پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین تجربه غرقگی و ذهنآگاهی در دو گروه دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0p>). بحث و نتیجهگیری: بنابراین با توجه به این نتایج میتوان بیان نمود هر یک از گروههای دانشآموزان تیزهوش و عادی نیازمند توجه در خصوص متغیرهای موردمطالعه میباشند | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه غرقگی؛ ذهنآگاهی؛ دانشآموزان تیزهوش؛ دانشآموزان عادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 471 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |