تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,570 |
نقش باورهای فراشناخت و خود کارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 62-75 اصل مقاله (194.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_1_91_3_1_4 | ||
نویسندگان | ||
جهانگیر کرمی* 1؛ علی زکی یی2؛ سمیرا رستمی2 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
اختلالات اضطرابی خصوصا هراس اجتماعی از مهم ترین اختلالات در مدارس هستند که باید مورد توجه قرار گیرند با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش باورهای فراشناخت و خودکارآمدی در پیشبینی هراس اجتماعی دانشآموزان انجام گرفت. برای انجام پژوهش حاضر نمونهای به حجم 140 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم مقطع متوسطه شهر کرمانشاه(با میانگین سنی 18 سال) به روش خوشه ای چند مرحلهای انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه هراس اجتماعی لیبویتس، پرسشنامه باو رهای فراشناخت و باورهای خودکارآمدی. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مؤلفه های باورهای مثبت در مورد نگرانی، اعتماد شناختی و خودآگاهی شناختی، فراشناخت کل و خودکارآمدی با هراس اجتماع یهمبستگی منفی معناداری وجود دارد، اما بین مؤلفه باورهایی درمورد نیاز به افکار کنترل و هراس اجتماعی همبستگی مثبت معناداری بدست آمد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باورهای فراشناخت و خودکارآمدی در پیش بینی هراس اجتماعی موثر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای فراشناخت؛ خودکارآمدی؛ هراس اجتماعی | ||
مراجع | ||
67-54 ،(4) بیابانگرد، اسماعیل ( 1381 ). تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی. تازههای علوم شناختی، 4 کدیور، پروین ( 1383 ). روانشناسی تربیتی، چاپ هشتم، محل نشر: انتشارات سمت. محمد امینی، زرار ( 1386 ). بررسی رابطه باورهای فراشناخت با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی .141-154 ،(6) دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 19 American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IVTR).4th ed. Washington. DC: American Psychiatric Association: (12). 676-85. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood clhffs, NJ: prentice- hall. Bandura, A. (1997). Self – efficacy: The exersice of control. New york: Freeman. Baron, R,A, & Byrn, D.(1997). socialPsychology. Allyn and Bacon new York. Chen,Y.P ., Ehlers. A., Clark. D,M., Mansell, W. (2002). Patients with generalized social phobha directs their attention away from faces. Behaviour Research and Therapy, 40,677-687. Clark D M, Mc Manus F (2002). Information processing in social phobia. Biol Psychiatry, 51, 92-100. Ellis, D. M., & Hudson, J.L. (2010). The Metacognitive Model of Generalized Anxiety Disorder in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice,13(4), 151– 163. Higa, C. K & Daleiden, E. L. (2007). Social anxiety and cognitive biases in non-referred children: The interaction of self-focused attention and therate interpretation biases. Journal of Anxiety disorders. Hofmann, S. G., & Barlow, D. H. (2002). Social phobia (social anxiety disorder). In D. H. Barlow (Ed.). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic (2nd. ed., pp. 454-477). New York: The Guilford Press. Foa, E. B., Gilboa-Schechtman, E., Amir, N., Freshman. M (2000). Memory bias in generalized social phobia: remembering negative emotional expression. Journal of Anxietty Disorders, 14, 501-519. Flavell, J.H.(1979).Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34,906-911. Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L.B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-235). Hillsdale, NJ: Erbaum. Lobban, F. Haddock, E. Einderman, P. & Wells, A. (2002). The role metacopinitive beliefs auditory hallucination. Personality and Individual Differences, 32(6), 1351-1363. Morrison AP, French P, Wells A. (2007). Metacognitive beliefs across the continuum of psychosis: Comparisons between patients with psychotic disorders, patients at ultrahigh risk and non-patients.Behav Res Ther, 45, 2241-6. Moses, L.J., & Baird, J.A.(2002). Metacognition. In R.A. Wilson & F.C. Keil (Eds.), The MIT encyclopedia of the cognitive sciences. Cambridge, MA: MIT Press. Rapee RM, Spence SH. (2004). The etiology of social phobia: Empirical evidence and an initial model. ClinPsychol Rev, 24(5), 737-67. Pervin. L. A. & O. P. John (2001). Personality: theory & Research, 8th ed. New york: wileg. Pintrich, P. R. and De Groot, E. V. (1990). Motivation and self – regulated learning. Journal of Educational psychology. vol, 82 p. 33-40- Psychology Review, 28, 592-612. Lee, H., & Telch, M. J. (2008). Attentional biases in social anxiety: An investigation using the inattentional blindness paradigm. Behavior Research and Therapy, 46, 819-835. Spada, M. M., Caselli, G., Manfredi, C., Rebecchi, D., Rovetto, F., Ruggiero, G.M, Nikcevic, A.V., & Sassaroli, S. (2012). parental overprotection and metacognitions as predictors of worry and anxiety.Behavioral cognitive psychotherapy, 38(5), 629-637. Spada, M. M., Georgiou, G., & Wells, A. (2010). The relationship among etacognitions, intentional control and social anxiety. Cognitive behavioral therapy, 39(1), 64-71. Wells, A. (2001). Panic disorder in association with relaxation – induced - anxiety: Anattentional training approach to treatment. Behavior Therapy, 21, 273-280. Wells, A., & Davies, M.I.(1999). The thought control questionnaire: A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts.Behaviour Research and Therapy, 32, 871-878. Wells, A., & Matthews, G.(1994).Attention and emotion, A clinical perspective. Hove: Erlbaum. Wells, A. (2003). Anxiety disorders, metacognition and change. In: Leahy RL. (editor). Roadblocks incognitive-behavioral therapy: Transforming challenges into opportunities for change. New York: Guilford: 69-88. Wells A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford: 1-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,135 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,858 |