تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,442 |
نقش میانجی بیاشتیاقی اخلاقی در روابط ویژگیهای سرشتی با نشانههای اختلال سلوک در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 بهمن 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.11257.5355 | ||
نویسندگان | ||
فاضله حیدری1؛ محمد نریمانی* 2؛ سیف اله آقاجانی3؛ سجاد بشرپور1 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3گروه روان نشاسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بیاشتیاقی اخلاقی در روابط ویژگیهای سرشتی با نشانههای اختلال سلوک در دانشآموزان انجام گرفت. روش: این مطالعه به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت. تمامی دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطۀ شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399، جامعۀ آماری این پژوهش را تشکیل دادند. تعداد 220 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای به عنوان نمونه آماری انتخاب و به پرسشنامۀ تواناییها و مشکلات (SDQ)، مقیاس مرکب سرشتهای عاطفی هیجانی(AFECT) و مقیاس بیاشتیاقی اخلاقی (MDS) پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از مدل تحلیل مسیر با نرمافزار SmartPLS 3 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج مدل تحلیل مسیر نشان داد که سرشتهای هیجانی فعالسازی (05/0>p ؛17/0ß=) و حساسیت (05/0>p ؛12/0ß=) اثر مثبت مستقیم و سرشتهای هیجانی کنترل (01/0>p ؛35/0- ß=)، مقابله (05/0>p ؛26/0- ß=) و بازداری (01/0>p ؛12/0- -ß=) اثر منفی مستقیمی بر نشانههای اختلال سلوک دارند. سرشتهای هیجانی فعالسازی (05/0>p ؛12/0ß=)، بازداری (01/0>p ؛23/0ß=) و حساسیت (05/0>p ؛17/0ß=) اثر مثبت مستقیم ولی سرشتهای کنترل (01/0>p ؛35/0-ß=) و حساسیت (05/0>p ؛35/0-ß=) اثر منفی مستقیمی بر بیاشتیاقی اخلاقی دارند. این نتایج همچنین نشان داد که به غیر از فعالسازی، ضرایب مسیرهای مربوط به اثرات غیرمستقیم سایر سرشتهای هیجانی بر نشانههای اختلال سلوک با میانجیگیری بیاشتیاقی اخلاقی معنیدار میباشند (05/0>p). نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهند که سرشتهای هیجانی یکی از پیشایندهای مهم اختلال سلوک در نوجوانان میباشد و بیاشتیاقی اخلاقی نیز میانجی اثرات سرشتهای هیجانی بر نشانههای اختلال سلوک میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال سلوک؛ سرشت هیجانی؛ بیاشتیاقی اخلاقی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 |