تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,023 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,477 |
بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در مدرسه با کمک طلبی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 69-79 اصل مقاله (1014.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2057 | ||
نویسنده | ||
ماهرخ دهقانی* | ||
دانشیار گروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف نقش خوش بینی تحصیلی و خوتنظیمی تحصیلی در مدرسه در پیش بینی کمک طلبی تحصیلی انجام گرفت. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلّیه ی دانش آموزان ورزشکار دوره ی متوسطه ی اول شهر اردبیل در سالتحصیلی 99-1398 بود که دارای حداقل دو سال سابقه ورزشی در رشته های مختلف ورزشی بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 186 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه ی خوش بینی تحصیلی شانن- مورال و همکاران، پرسشنامه ی خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده و پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ برای جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی (و مولفه های آن) و خودتنظیمی تحصیلی (و مولفه های آن) با کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 47 درصد از کل واریانس کمک طلبی تحصیلی براساس خوشبینی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی قابل پیش بینی است که متغیر خودتنظیمی تحصیلی سهم بیشتری داشت. نتیجهگیری: بنابراین، می توان نتیجه گرفت که خوش بینی تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی از متغیرهای مرتبط با کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
خوش بینی تحصیلی؛ خودتنظیمی تحصیلی؛ کمک طلبی تحصیلی؛ ورزشکار | ||
مراجع | ||
تقدیری، عزت؛ نریمانی، محمد و موسیزاده، توکل. (1400). مقایسه اثربخشی مدل مبتنی بر انگیزه پیشرفت و تکنیکهای تنظیم هیجان بر خودتنظیمی یادگیری در دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 11(1)، 20-32. Doi: 10.22098/JLD.2021.9344.1935
جناآبادی، حسین، سارانی، فهیمه. (1398). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر کمک طلبی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(36)، 1-28. DOI: 10.22111/JEPS.2019.5211
سواری، کریم، عرب زاده، شیما. (1392). ساخت و تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی خود تنظیمی تحصیلی. مجله روانشناسی مدرسه، 2 (2)، 75-92. DOI: D-2-2-92-4-5
شیرازی تهرانی، علی رضا، غضنفری، فیروزه، جادانی، مریم. (1394). رابطه جهت گیری هدف، یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله پویش در علوم تربیتی و مشاوره، 1 (1)، 2-9.
صادقی، مسعود و گشنیگانی، زهرا. (1395). نقش ابعاد خودراهبر در پیش بینی کمک طلبی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله پژوهش در اموزش علوم پزشکی، 8(2)، 9-17. http://doi.org/10.18869/acadpub.rme.8.2.9
فیض آبادی، زهرا، ناعمیف علی محمد. (1397). تاثیر آموزش مهارتهای حرکتی ظریف بر توجه انتخابی و ادراک دیداری دانش آموزان دارای اختلال ریاضی دوره اول ابتدایی. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 8(31)، 79-100. https://doi.org/10.22054/jpe.2019.32243.1774
قنبری طلب، محمد، شیخ الاسلامی، راضیه، فولادچنگ، محبوبه، حسین چاری، مسعود. (1398). دانش فراشناختی و بهزیتسی مدرسه: نقش واسطه ای کمک طلبی تحصیلی. روانشناسی تحولی، 16(61)، 1-12.
گلستانه، سید موسی، عسکری، فهیمه. (1393). بررسی رابطه برخی از پیشایندهای مهم انگیزشی، شناختی و شخصیتی بر کمکطلبی تحصیلی و اجتناب از کمک طلبی. مجله دست آوردهای روان شناختی، 21(1)، 101-.122.
مرادی، مرتضی، دهقانی زاده، محمدحسین و سلیمانی خشاب، عباس. (1394). حمایت اجتماعی ادراک شده و کمک طلبی تحصیلی با نقش واسطه ای باورهای خودکارآمدی تحصیلی. دو فصلنامه مطالعات اموزش و یادگیری، 7(1)، 1-24. https://doi.org/10.22099/jsli.2015.3093
ممبینی،شریف، مکتبی، غلامحسین، بهروزی، ناصر. (1394). تاثیر خودکارآمدی تحصیلی و فراشناخت بر اضطراب امتحان و رفتار کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دبیرستان. دانش و پزوهش در روانشناسی کاربردی، 16(3)، 42-48.
یاسمی نژاد، پریسا، طاهری، مرضیه، گل محمدیان، محسن. (1392). رابطه خودتنطیمی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران. پژوهش های آموزش و یادگیری، 10(2)، 325-338. Amarasuriya, S.D., Jorm, A.F., & Reavley, N. J. (2018). Predicting intentions to seek help for depression among undergraduates in Sri Lanka. BMC Psychiatry,18(1),122. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1700-4 Bodrova, E., & Leong, D. (2005). Promoting student self regulation learninf Educational digees, 71(2), 54-57. Boekaerts, M., & Como, L. (2005). Self-regulation in the classroom: A Perspective on assessment and intervention . Applied Psychology: An International Review, 19, 221-235. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00205.x Butler, R. (2006). An achievement goal perspective on student help seeking and teacher help giving in the classroom: Theory, research, and educational implications. In S. Karabenick & R. Newman (Eds.), Help seeking in academic settings: Goals, groups, and contexts (pp. 15-44), Lawrence Erlbaum Associates Feizabadi, Z., & Naemi, A. (2019). The effect of fine motor skills training on the selective attention and visual perception of primary school students with math disabilities. Psychology of Exceptional Individuals, 8(31), 79-100. [In Persian] doi: https://doi.org/10.22054/jpe.2019.32243.1774 Ghanbari Talab, M., Sheikholeslami, R., Fouladchang, M., & Hosseinchari, M. (2019). The meditating role of academic help seeking in the relationship between types of meta cognitive knowledge and school well- being. Journal of Developmental Psychology, 16(61), 49-60. [In Persian] Goddard, R., Hoy, W., & Hoy, A. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479-507. Golestaneh, M., & Askari, F. (2014). An investigation of the relationships between some important antecedents of motivational, cognition and personality variables on help seeking and avoidance help-seeking. Psychological Achievements, 21(1), 101-122. [In Persian] Hoy, W., Sweetland, S., & Smith, P. (2002). Toward an organizational model of achievement in high schools: The significance of collective efficacy. Educational Administration Quarterly, 38(1), 77-93. https://doi.org/10.1177/0013161X02381004 Hoy, W., Tarter, C., & Woolfolk, S., & Hoy, A. (2006). Academic optimism of schools: A force for student achievement. American Educational Research Journal, 43(3), 425–446. Jenaabadi, H., & Sarani, F. (2020). The effect of self-efficacy training on academic help-seeking and academic engagement among junior high school students in Zahedan. Journal of Educational Psychology Studies, 16(36), 1-28. [In Persian] doi: 10.22111/JEPS.2019.5211 Karabenick, S. A., & Newman, R. A. (2010). Seeking Help as an Adaptive Response to Learning Difficulties: Person, Situation, and Developmental Influences. In B. McGaw, P. L. Peterson, & Eva Baker (Eds), International Encyclopedia of Education,(3rd ed., 653-659). Amsterdam, Elsevier. Kiefer, S. M., & Shim, S. S. (2016). Academic help seeking from peers during adolescence: The role of social goals. Journal of Applied Developmental Psychology, 42, 80-88. Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. New York, NY: Guilford. Lei, N., & Pellitteri, J. (2017). Help-seeking and coping behaviors among Asian Americans: The roles of Asian values, emotional intelligence, and optimism. Asian American Journal of Psychology, 8(3), 224–234. https://doi.org/10.1037/aap0000086 Long, R. F., & Huebner, E. S. (2014). Differential validity of global and domain-specific measures of life satisfaction in the context of schooling. Child Indicators Research, 7, 671-694. McGuigan, L. & Hoy, W. (2006). Principal leadership: Creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5, 203-229. https://doi.org/10.1080/15700760600805816 Mihlon, M. A. (2010). The role of self- theories of intelligence and self- efficacy in adaptive help seeking by college students. The City University of New York. Mombeyni, SH., Maktabi, GH., & Behrozi, N. (2015). The effect of academic self-efficacy and metacognition on test anxiety and academic help-seeking behavior in 3rd Grade high school boys. Knowledge & Research in Applied Psychology, 16(3), 42-48. [In Persian] Moradi, M., Dehghanizadeh, M. H., & Soleimani Khashab, A. (2014). Perceived social support and academic help-seeking with the mediating role of academic self-efficacy beliefs. Two Quarterly Journals of Teaching and Learning Studies, 7(1), 1-24. [In Persian] https://doi.org/10.22099/jsli.2015.3093 Newman, R. (2010). Encourage students to seek academic help: The role of the educational therapist. The Educational Therapist, 31 (2), 8-10. Ning, K. H., & Downing, K. (2010). The reciprocal relationship between motivation and selfregulation: A longitudinal study on academic performance. Learning and Individual Differences, 20(6), 682-686. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2010.09.010 Pintrich, P.(1995). Understanding self- regulated. New Directions for Teaching and Learning, 63, 3-12. Pintrich, P.R., & Degroot, E.V.(1990). Motivatinal and self regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40. Roll, I., Aleven, V., Maclaren, B. M., & Koedinger, K. R. (2011). Improving students help-seeking skills using meta cognitive feedback in an intelligent tutoring system. Learning and Instruction, 21, 267-280. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78. Sadeghi, M., & Khalili Geshnigani, Z. (2016). The role of self-directed learning on predicting academic buoyancy in students of Lorestan University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 8(2), 9-17. [In Persian] Schunk & B. J. Zimmerman (Eds.), Motivation and Self-Regulated Learning: Theory, Research, and Applications (pp. 315-337). Schunk, D. H., & Zimmeman, B.J. (1997). Socisl origins of self regulatory competence. Educational Psychologist, 32, 195-208. Sevari, K., & Arabzade, SH. (2013). Construction and measurement of the psychometric properties of academic self- regulation questionnaire. Journal of School Psychology and Institutions, 2(2), 75-92. [In Persian] doi: D-2-2-92-4-5 Shank, m. & pacharus, F. (2013). Gender and perceived self- efficacy in self – regulated learning. Theory in to practice, Spring. Shirazitehrani, A. R., Ghazanfari, F., & Jadani, M. (2015). The relation among between goal achievement orientation, self-regulation learning and academic performance. Journal of Research in Educational Sciences and Counseling, 1 (1), 2-9. [In Persian] Spendelow, J., & Jose, P. (2010). Does the optimism bias affect help-seeking intentions for depressive symptoms in young people. The Journal of General Psychology, 137(2), 190-209. https://doi.org/10.1080/00221301003645277 Taghdiri, E., Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2021). Comparison of the effectiveness of motivational model based on progress and emotion regulation techniques on learning self-regulation in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 11(1), 20-32. (Persian) https://doi.org/10.22098/JLD.2021.9344.1935 Tschannen-Moran, M., Bankole, R., Mitchell, R., & Moore, Jr. D. (2011). Student academic optimism: a confirmatory factor analysis. Journal of Educational Administration, 51(2), 150- 175. Yasminejad, P., Taheri, M., & Gol Mohammadian, M. (2012). The relationship between self-regulation and achievement motivation and academic achievement of middle school female students in Tehran. Teaching and Learning Research, 10(2), 325-338. [In Persian] Yusuke, U., & Masato, K. (2012). Optimistic bias in help-seeking intentions and behaviors for depressive symptoms. The Japanese Journal of Psychology 83(5), 430-439. http://doi.org/10.4992/jjpsy.83.430 Zimmerman, B. (1990). Self regulated learning and academic achivement. An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. http://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,145 |