تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,561 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,596 |
مقایسۀ اثر یک دوره تمرین بینایی ورزشی و اسپارک بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد شناختی دانشآموزان دختر دارای اضافهوزن | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 80-91 اصل مقاله (954.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2045 | ||
نویسندگان | ||
حمید زاهدی* 1؛ بهاره یزدی2 | ||
1استادیار مرکز تحقیقات طب ورزشی ، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
2کارشناس ارشد علوم ورزشی، گرایش رفتار حرکتی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسة اثر یک دوره تمرینات بینایی ورزشی و اسپارک بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد شناختی دانشآموزیان دختر دارای اضافهوزن بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی است. جامعه پژوهش حاضر را دانشآموزان دختر دارای اضافهوزن مدارس ابتدایی پایه سوم و چهارم دخترانه ناحیه پنج شهر اصفهان تشکیل داد (۱۰۰۰=N). تعداد 36 دانشآموز 9 تا 10 ساله به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه دوازدهنفری گمارده شدند. بهمنظور اندازهگیری عملکرد شناختی از آزمون تجدیدنظر شده هوش وکسلر چهار و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از آزمون ریاضی و دیکته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد تمرینات بینایی ورزشی بر عملکرد شناختی دانشآموزان دارای اضافهوزن اثر آماری معنادار داشت (۰۵/۰≥p)، ولی بر پیشرفت تحصیلی اثر معنادار آماری نداشت (۰۵/۰≤p). تمرینات اسپارک بر عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی اثر آماری معناداری نداشت (۰۵/۰≤p). بین دو روش تمرینی در پیشرفت تحصیلی تفاوت آماری معناداری به دست نیامد (۰۵/۰≤p)؛ اما در عملکرد شناختی بین این دو روش تمرینی تفاوت آماری معناداری به دست آمد (۰۵/۰≥p). نتیجه گیری: جهت بهبود عملکرد شناختی استفاده از برنامه تمرینی بینایی ورزشی برای جامعه هدف توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسپارک؛ اضافهوزن؛ پیشرفت تحصیلی؛ بینایی ورزشی؛ عملکرد شناختی | ||
مراجع | ||
سامع سیاهکلرودی، لاله؛ علیزاده، حمید و کوشش، محمدرضا. (1388). تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان. تازههای علوم شناختی، 11(2)، 63-72.
شکوری، مهشید؛ رشیدی، آرش و امیری، زهره. (1392). بررسی رابطه نوع چاقی با میزان تغییر شاخصهای چاقی متعاقب پیروی از رژیم غذایی کاهش وزن. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، ۷ (۳)، 43-52. http://doi.org/20.1001.1.17357799.1392.7.3.7.0
علیوند، فرزانه و کریمزاده، فریبا. (1394). تأثیر ورزش برتقویت حافظه: مروری بر مکانیسمهای سلولی و مولکولی. شفای خاتم، 3(4)، 123-130. http://.doi.org/10.18869/acadpub.shefa.3.4.123
فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان و جدیدیان، سمیه. (1390). تاثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر راهنمایی شهرستان سبزوار. پژوهشهای مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1)، 15-26.
مختاری، مهیار؛ نزاکت الحسینی، مریم و اسفرجانی، فهیمه. (1393). اثر یک دوره برنامه تمرینی پیلاتس بر افسردگی و برخی کارکردهای حرکتی مرتبط با افتادن در زنان سالمند. نشریه رفتار حرکتی، 5، 29-46.
یارمحمدیان، احمد؛ قمرانی، امیر؛ سیفی، زهرا و ارفع، مریم. (1394). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر حافظه، عملکرد خواندن و سرعت پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 101-117.
Ahmed, M, & Shosha, N. (2010). Efficiency of the program of visual training on some visual skills and visual perceptual skills and their relationship to performance level synchronized swimming juniors. Procardia - Social and Behavioral Sciences, 5, 2082-2088. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.07.417. Alivand, F ., & Karimzadeh, F. (2015). The effect of exercise and memory enhancement: a review of cellular and molecular mechanisms. Journal of Khatam Hospital. 3 (4) 124-130. (Persian). http://doi.org/10.18869/acadpub.shefa.3.4.123 Castelli, D, M., Hillman, C, H., Buck, S, M., & Erwin, H, E. (2007). Physical fitness and academic achievement in third-and fifth-grade students. Journal of Sport and Exercise Psychology, 29(2), 239-252. DOI: 10.1123/jsep.29.2.239. Chang, Yu-Kai; Liu; Suyen, Yu, Hui-Hsiang, & Lee, Yuan-Hung. (2012). Effect of acute exercise on executive function in children with attention deficit hyperactivity disorder. Archives of Clinical Neuropsychology, 27(2), 225-237. https://doi.org/10.1093/arclin/acr094 Coe Dawn, P., Pivarnik, James, M., Womack, Ch., Reeves, M. J., & Malina, R, M. (2006). Effect of physical education and activity levels on academic achievement in children. Medicine & Science in Sports & Exercise, 38(8), 1515-1519. DOI: 10.1249/01.mss.0000227537.13175.1b Dankert, H. L., Davies, P. L., & Gavin, W. J. (2003). Occupational therapy effects on visual-motor skills in preschool children. American Journal of Occupational Therapy, 57(5), 542-549. https://doi.org/10.5014/ajot.57.5.542 Dickinson, B. D., Duncan, M. J., & Eyre, E. L.J. (2016). Exercise and academic achievement in children: effects of acute class-based circuit training. Human Movement, 17(1), 4-7. https://doi.org/10.1515/humo-2016-0007 Erickson, K, I., Voss, M, W., Prakash, R, S., Basak, Ch, S., Amanda, C., Laura, W. S, M. (2011). Exercise training increases size of hippocampus and improves memory. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108(7), 3017-3022. https://doi.org/10.1073/pnas.1015950108. Etnier, J. L., Nowell, P. M., Landers, D. M., & Sibley, B. A. (2006). A meta-regression to examine the relationship between aerobic fitness and cognitive performance. Brain Research Reviews, 52(1), 119-130. https://doi.org/10.1016/j.brainresrev.2006.01.002. Farahani, K., Keshavarz, L., & Jadidian, S. (2012). The effect of morning exercise on the academic achievement of female middle school students in Sabzevar. Contemporary Research in Sports Management. 1 (1), 15-26. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=147031 Fedewa, A, L., & Ahn, S. (2011). The effects of physical activity and physical fitness on children's achievement and cognitive outcomes: a meta-analysis. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(3), 521-535. https://doi.org/10.1080/02701367.2011.10599785 Floyd, R. G., Evans, J. J, & Mcgrew, K. S. (2003). Relations between measures of Cattell‐Horn‐Carroll (CHC) cognitive abilities and mathematics achievement across the school‐age years. Psychology in the Schools, 40(2), 155-171. http://dx.doi.org/10.1002/pits.10083 Geertsen, S., Thomas, R., Larsen, M., Nejst, D., Ida, M., Andersen, J., Needham, K., Matilde,... Ritz, C. (2016). Motor skills and exercise capacity are associated with objective measures of cognitive functions and academic performance in preadolescent children. PloS One, 11(8), e0161960. DOI: 10.1371/journal.pone.0161960 Hillman, C. H., Buck, S. M., Themanson, J. R., Pontifex, M. B., & Castelli, D. M. (2009). Aerobic fitness and cognitive development: event-related brain potential and task performance indices of executive control in preadolescent children. Dev Psych, 45. https://psycnet.apa.org/record/2008-19282-003. Kamijo, K, P., Matthew, B., Khan, N., Raine, B., Scudder, RL., Drollette, E. S., ... Hillman, Ch. H. (2012). The negative association of childhood obesity to cognitive control of action monitoring. Cerebral Cortex, 24(3), 654-662. https://doi.org/10.1093%2Fcercor%2Fbhs349. Keeley, Thomas, JH, & Fox, Kenneth, R. (2009). The impact of physical activity and fitness on academicachievement and cognitive performance in children. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2(2), 198-214. https://doi.org/10.1080/17509840903233822. Kluding, P. M., Pasnoor, M., Singh, R. J., Stephen, F., Kevin, R., Jason, S., ... Wright, D, E. (2012). The effect of exercise on neuropathic symptoms, nerve function, and cutaneous innervation in people with diabetic peripheral neuropathy. Journal of Diabetes and its Complications, 26(5), 424-429. https://doi.org/10.1016/j.jdiacomp.2012.05.007 Kuthari, S., Hemayat talabT R; Arab Ameri, E and Maleki,F.(2012). The effect of selected physical activities on the development of fine motor skills in children with attention deficit / hyperactivity disorder. Journal of Motor Behavior.11, 99-116. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191169 Magistro, D; Bardaglio, G, & Rabaglietti, E. (2015). Gross Motor Skills and Academic Achievement in Typically Developing Children: The Mediating Effect of Adhd Related Behaviours. Cognitie, Creier, Comportament/Cognition, Brain, Behavior, 19(2), 149. https://www.researchgate.net/profile. McKenzie, Thomas, L; Sallis, James, F; Rosengard, P, & Ballard, K. (2016). The SPARK Programs: A Public Health Model of Physical Education Research and Dissemination. Journal of Teaching in Physical Education, 35(4), 381-389. https://www.researchgate.net. Mohammadi, S, & Rakhsareh, B. (2017). The effect of exercise visual exercises on vision perception and motor skills of eight to 10 year old children with dyslexia. Cognitive Science News. 19 (2) .43-51. (Persian). http://dx.doi.org/10.12965/jer.1632728.364 Mokhtari, M, Nezakatalhossaini, M, & Esfarjani, F. (2013). The effect of 12-week pilates exercises on depression and balance associated with falling in the elderly. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 29-46. (Persian). https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.246. Payne, V Gregory, & Isaacs, Larry D. (2016). Human motor development: A lifespan approach: Routledge https://www.google.com. Pindus, D. M., Drollette, E, S., Scudder, M. R., Khan, N, A., Raine, L. B., Sherar, L. B,... Hillman, Ch. H. (2016). Moderate-to-vigorous physical activity, indices of cognitive control, and academic achievement in preadolescents. The Journal of Pediatrics, 173, 136-142. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4884513/. Radák, Z. K., Takao, T. S., Nakamoto, H. P., Jozsef, S. M... Goto, S. (2001). Regular exercise improves cognitive function and decreases oxidative damage in rat brain. Neurochemistry International, 38(1), 17-23. https://doi.org/10.1016/S0197-0186(00)00063-2. Resaland, G. K., Moe, V. F., Aadland, E., Steene-Johannessen, J., Glosvik, Ø., Andersen, J. R,... Anderssen, S. A. (2015). Active Smarter Kids (ASK): Rationale and design of a cluster-randomized controlled trial investigating the effects of daily physical activity on children’s academic performance and risk factors for non-communicable diseases. BMC Public Health, 15(1), 709. Sallis, J. F., McKenzie, T. L., Kolody, B. L., Michael, M. S., & Rosengard, P. (1999). Effects of health-related physical education on academic achievement: Project SPARK. Research Quarterly for Exercise and Sport, 70(2), 127-134. https://doi.org/10.1080/02701367.1999.10608030. Sameh Siakhloroodi, L., Alizadeh, H., & Koosh, M.M. (2009). The effect of teaching visual perception skills on improving reading performance in dyslexic students. Cognitive Science News.11 (2), 63-72. (Persian). https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=99069 Shakoori, M., Rashidi, A., & Amiri, Z. (2013). A study on the relationship between the type of obesity and the extent of changes in obesity indicators following a weight loss diet. Medical Journal of Qom University. 7 (2), 42-52. (Persian). http://doi.org/20.1001.1.17357799.1392.7.3.7.0 Shore, S. A. (2008). Obesity and asthma: possible mechanisms. Journal of Allergy and Clinical Immunology, 121(5), 1087-1093. Turrigiano, G. (2012). Homeostatic synaptic plasticity: local and global mechanisms for stabilizing neuronal function. Cold Spring Harbor Perspectives in Biology, 4(1), a005736. https://cshperspectives.cshlp.org. Westendorp, H. E., Houwen, S., Smith, J., & Visscher, C. (2011). The relationship between gross motor skills and academic achievement in children with learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32(6), 2773-2779. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.05.032. Wilson, T. A., & Falkel, J. (2004). Sportsvision: training for better performance: Human Kinetics. Wittberg, R. A, Northrup, K. L, & Cottrell, L. A. (2012). Children’s aerobic fitness and academic achievement: a longitudinal examination of students during their fifth and seventh grade years. American Journal of Public Health, 102(12), 2303-2307. https://doi.org/10.2105%2FAJPH.2011.300515 Yarmohammadian, A., Ghamrani, A., seifi, Z., & Arfa, M. (2015). Effectiveness of cognitive strategies training on memory, reading performance and speed of information processing in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 4 (4), 101-117. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,034 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 701 |