تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,424 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,616 |
واکاوی پیامدهای استقرار مدیریت موفق در مدارس شهر تهران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 41-57 اصل مقاله (1.58 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11479.1154 | ||
نویسندگان | ||
سارا عابدی کوشکی* 1؛ مجید دارابی2 | ||
1دانش آموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این مقاله واکاوی پیامدهای استقرار مدیریت موفق در مدارس شهر تهران است. روش پژوهش آمیخته اکتشافی و جامعه آماری شامل همه استادان رشتۀ مدیریت آموزشی و نیزکلیه مدیران مدارس برتر در سال تحصیلی 1399-1398 شهر تهران بود. 8 نفر از استادان و 7 نفر از مدیران مدارس برتر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و از آن ها مصاحبههایی نیمه ساختار یافته به عمل آمد. محققین با انتخاب این تعداد از افراد، به اشباع نظری در جمعآوری اطلاعات در مرحله مصاحبه رسیدند؛ جهت تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه) و روش چند سویه نگری منابع دادهها و برای محاسبه پایاییِ کدگذاریهای انجام شده، از روشهای پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی (توافق بین دو کد گذار) استفاده گردید. در نتیجه این مطالعه؛ پیامدهای استقرار مدیریت موفق در مدارس شهر تهران شامل شامل ابعاد: ارتقاء علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه؛ ارتقاء منزلت نظام آموزشی و مدیریت آن؛ تربیت شهروند مطلوب؛کاهش آسیب ها و معضلات؛ موفقیت مدرسه؛ احساس موفقیت و رضایت اولیاء، معلمان،کارکنان و دانش آموزان از عملکرد درست و منطقی مدرسه؛ پیشرفت و موفقیت تحصیلی و آموزشی و جلب حمایت از مدرسه میباشند. در مرحله کمی، چارچوبه شناسایی شده پیامدهای استقرار مدیریت موفق در مدارس مجددا در نمونه مصاحبه شده اجرا و پیامدهای شناسایی شده مورد تایید قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت؛ مدیریت؛ مدرسه؛ پیامد | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abedi Kooshki, S., & Zeinabadi, H. (2021). Successful School Management Policies, Patterns and Principles (Overview of ISSPP International Project Findings). Science and Technology Policy Letters, 11(2), 124-136. [in persian] Abedikooshki S, Aminbeidokhti A, Zeinabadi H. (2022). Designing a successful school management process model based on ISSPP international research findings. Educ Strategy Med Sci; 15 (2) :195-206. [in persian] Bass, B.M. (1990). Bass and Stogdill’s handbook on leadership (3rd Ed.). New York,NY: The Free Press. Bush, T. (2008). Leadership and management development in education. Los Angeles: Sage. Cavazos, A.J & Ovando, M.N. (2012). Important Competencies for the Selection of Effective School Leaders: Principals’ Perceptions, Paper Presented at the 2012 University Council of Educational Administration: The Future is ours: Leadership Matters, November 15-18, Denver, Colorado. Davies, B (2006). Leading the strategically focussed school: Success & sustainability London: Paul Chapman Publishing. Fullan, M. (2002). The change leader. The Educational Leadership. 59(8). Retrieved 31 August, 2005 from MAS Ultra (school edition) database. Hosseinzadeh, A. (2012). Examining the comparison of the effectiveness of school principals who graduated from educational management fields with other school principals in other fields from the teachers' point of view. Master's thesis, field of educational management, University of Sistan and Baluchistan. [in persian] Hopkins, D. (2001). Meeting the Challenge: an Improvement Guide for Schools Facing Challenging Circumstances. London: DfEE. Leithwood K, Riehl C. (2007) What we know about successful school leadership. Directions for research on educational leadership,12(3): 22-47. Mard S, Zaynabadi H, Abdollahi B, Arasteh H.( 2018) Indicators of a successful educational leader; Findings of A Phenomenological study. Jsa. 2018; 5(2): 109-128. [in persian] Sadeghi, A & Khushkardar, H (2005). A Study of the Relationship Between Imageself and the Success of Primary School Principles in District Two of Rasht-Iran, 4(16). [in persian] Shariatamdari, M. (2008). Investigating the relationship between organizational health and the effectiveness of managers of educational management schools in Tehran, Journal of Educational Sciences, No. 6. [in persian] Southworth, G. (2004). Primary school leadership in context: Leading small, medium and large sized school. NCSL: Routledge Falmer. Zeinābadi, H., & Abdolhoseini, B. (2017). Successful school, successful principal: A comparative study of the findings of "International Successful School Principal Project" (ISSPP). Educational Innovations, 16(1), 21-42. [in persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,975 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,762 |