تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 305 |
تعداد مقالات | 2,634 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,958,958 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,666,435 |
طراحی الگوی شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، تیر 1402، صفحه 123-145 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11634.1165 | ||
نویسندگان | ||
وحیدرضا قمری1؛ نرگس سعیدیان خوراسگانی* 2؛ علی رشیدپور3 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2نویسنده مسئول:عضوهیات علمی گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
3عضو هیات علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ، شناسایی مولفه های شایستگی های فرهنگی مدیران آموزش عالی ایران بود. این پژوهش از نظر ماهیت کیفی و به روش تحلیل مضمون(مدل آتراید-استرلینگ) با رویکرد قیاسی انجام گردید. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و با مطالعه کتب، مقالات و مطالب مرتبط در اینترنت و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اکتشافی انجام پذیرفت.برای سنجش روایی داده ها از روش کیفی(ممیزی کردن از سوی داوران) و نسبت روایی لاوشه استفاده شد. به روش پایایی بازآزمون و روش توافقی درون موضوعی برای محاسبه پایایی تحلیل و کدگذاری بهره برده شد. از نرم افزار AMOS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج تحلیل ها نشان داد مضامین پایه استخراج شده شایستگی فرهنگی مدیران 122 مضمون بوده که با مضامین فراگیر در حوزههای پنجگانه مهارت فرهنگی، دانش فرهنگی، آگاهی فرهنگی، تعاملات فرهنگی و تمایلات فرهنگی شناسایی شد. در حوزه مهارت فرهنگی مضامین سازماندهنده: مهارت پذیرش تفاوتهای فرهنگی، مهارت قبولاندن تفاوتهای فرهنگی، مهارت ارزیابی از شایستگیهای فرهنگی، درحوزه دانش فرهنگی مضامین سازمان دهنده: هویت شناسی فرهنگ ذینفعان از سایر فرهنگ ها ،منبع شناسی فرهنگ ذینفعان از سایر فرهنگ ها ،شناخت شناسی فرهنگ ذینفعان از سایر فرهنگ ها و در حوزه آگاهی فرهنگی مضامین سازماندهنده: هویت شناسی فرهنگخودی با تأکید بر آموزشعالی، منبع شناسی فرهنگخودی با تأکید بر آموزشعالی و شناخت شناسی فرهنگخودی با تأکید بر آموزشعالی شناسایی شدند. با آگاهی از این یافتهها میتوان مقیاس و شاخصهایی در انتخاب و انتصاب مدیران آموزش عالی بکار برد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی های فرهنگی؛ مدیران؛ آموزش عالی؛ ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |