تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 338 |
تعداد مقالات | 2,903 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,386,744 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,711 |
نقش عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس در پیشبینی شفقت به خود نوجوانان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 57-68 اصل مقاله (1.14 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2023.2026 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا چناری* 1؛ رحیم بدری گرگری2 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مطالعه حاضر با هدف پیشبینی شفقت به خود نوجوانان بر اساس عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس انجام شد. روشها: روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر بندرعباس در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل میدادند، که از بین آنها 302 دانشآموز (124 پسر و 178 دختر) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مقیاسهای شفقت به خود، ابزار سنجش خانواده و مقیاس کلاس من بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تقریباً 35٪ از کل واریانس شفقت به خود نوجوانان بر اساس مولفههای عملکرد خانواده و جو روانی اجتماعی کلاس، قابل پیشبینی است (01/0p<). یافتهها نشان داد که حل مسئله، نقش، درگیری عاطفی، کنترل رفتاری و اصطکاک پیشبینیکنندههای مثبت و معناداری برای شفقت به خود هستند. علاوه بر این، جهتگیری وظیفه پیش بینیکننده منفی و معنادار شفقت به خود بود. نتیجهگیری: براساس نتایج، شفقت به خود از جمله خصوصیاتی است که محیط خانوادگی و آموزشی در رشد و پرورش آن نقش بسزایی دارند که این امر لزوم توجه والدین و مربیان برای بهبود شرایط این دو محیط را برجسته میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
شفقت به خود؛ عملکرد خانواده؛ جو روانی اجتماعی کلاس؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
چناری، سمیرا و یوسفی، فریده. (1393). ابعاد خودکارآمدی نوجوانان درگونههای مختلف خانواده در مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده. روشها و مدلهای روانشناختی، 5(18)، 1-24. http://jpmm.miau.ac.ir/article_776.html
حاجشمسایی، مهدی؛ کارشکی، حسین و امینیزدی، سید امیر. (1393). آزمون مدل نقش میانجیگرانه خودتنظیمی در رابطهی بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانشآموزان دوره راهنمایی. روانشناسی مدرسه، 3(3)، 21-37. http://jsp.uma.ac.ir/article_229.html
حسینچاری، مسعود و خیر، محمد. ( 1381 ). بررسی جو روانی اجتماعی کلاس به عنوان یکی از ابعاد فرهنگ مدرسه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 9(2)، 25-43. https://journals.scu.ac.ir/article_16479.html
خواجه، لاله و حسینچاری، مسعود. (1390). بررسی رابطه اضطراب اجتماعی و جو روانی اجتماعی کلاس با خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دوره راهنمایی. روانشناسی تربیتی، 7(20)، 131-135. https://jep.atu.ac.ir/article_6037.html
مؤمنی، فرشته؛ شهیدی، شهریار؛ موتابی، فرشته و حیدری، محمود. (1392). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس خودشفقتورزی. روانشناسی معاصر، 8(2)، 27-40. https://bjcp.ir/article-1-386-fa.html
نریمانی، محمد و غفاری، مظفر. (1394). نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در پیش بینی تابآوری و کیفیت زندگی والدین کودکان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 5(2)، 106-128.
نیکزاد، زکیه؛ کشوری، ماهرخ و فرجزادهگان، زیبا. (1396). بررسی نقش عملکرد خانواده در منبع کنترل دختران نوجوان شهر اصفهان. مجله پرستاری کودکان، 41 (۲) :۳۲-۳۸. http://jpen.ir/article-1-271-fa.html
یوسفی، ناصر. (1391). بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاسهای شیوه سنجش خانوادگی مک مستر(FAD) . اندازهگیری تربیتی، 3(7)، 83-112. https://jem.atu.ac.ir/article_5626.html
Bean, R. A., Bush, K. R., McKenry, P. C., & Wilson, S. M. (2003). The impact of parental support, behavioral control, and psychological control on the academic achievement and self-esteem of African American and European American adolescents. Journal of Adolescent Research, 18(5), 523-541. https://doi.org/10.1177/0743558403255070 Berryhill, M. B., Hayes, A., & Lloyd, K. (2018). Chaotic-enmeshment and anxiety: The mediating role of psychological flexibility and self-compassion. Contemporary Family Therapy, 40(4), 326-337. https://doi.org/10.1007/s10591-018-9461-2 Bluth, K., & Blanton, P. W. (2015). The influence of self-compassion on emotional well-being among early and older adolescent males and females. The Journal of Positive Psychology, 10(3), 219-230. https://doi.org/10.1080/17439760.2014.936967 Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design: Harvard university press. Cheema, J. R., & Kitsantas, A. (2014). Influences of disciplinary classroom climate on high school student self-efficacy and mathematics: A look at gender and racial-ethnic differences. International Journal of Science and Mathematics Education, 12(5), 1261-1279. doi:10.1007/s10763-013-9454-4. https://doi.org/10.1007/s10763-013-9454-4 Chenari, S., & Yousefi, F. (2015). The adolescents' self-efficacy dimensions in different family types based on the contextual family process and content model. Journal of Psychological Models and Methods, 5(18), 1-24. (Persian). [doi:20.1001.1.22285516.1393.5.18.1.7] Cheng, Y. C. (1994). Classroom environment and student affective performance: An effective profile. The Journal of Experimental Education, 62(3), 221-239. https://doi.org/10.1080/00220973.1994.9943842 Chionh, Y. H., & Fraser, B. J. (2009). Classroom environment, achievement, attitudes and self-esteem in geography and mathematics in Singapore. International Research in Geographical and Environmental Education, 18(1), 29-44. https://doi.org/10.1080/10382040802591530 Cunha, M., Xavier, A., & Castilho, P. (2016). Understanding self-compassion in adolescents: Validation study of the Self-Compassion Scale. Personality and Individual Differences, 93, 56-62. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.09.023 Epstein, N. B., Baldwin, L. M., & Bishop, D. S. (1983). The McMaster Family Assessment Device. Journal of Marital and Family Therapy, 9(2), 171-180. https://doi.org/10.1111/j.1752-0606.1983.tb01497.x Fraser, B. J. (1989). Twenty years of classroom climate work: progress and prospect. Journal of Curriculum Studies, 21(4), 307-327. https://doi.org/10.1080/0022027890210402 Fraser, B. J., Giddings, G. J., & McRobbie, C. J. (1995). Evolution and validation of a personal form of an instrument for assessing science laboratory classroom environments. Journal of Research in Science Teaching, 32(4), 399-422. https://doi.org/10.1002/tea.3660320408. Fuentes, M. C., García, F., Gracia, E., & Alarcón, A. (2015). Parental socialization styles and psychological adjustment. a study in Spanish adolescents. Journal of Psychodidactics, 20(1), 117-138. Galla, B. M. (2016). Within-person changes in mindfulness and self-compassion predict enhanced emotional well-being in healthy, but stressed adolescents. Journal of Adolescence, 49, 204-217. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.03.016 Goh, S. C., Young, D. J., & Fraser, B. J. (1995). Psychosocial climate and student outcomes in elementary mathematics classrooms: A multilevel analysis. The Journal of Experimental Education, 64(1), 29-40. https://doi.org/10.1080/00220973.1995.9943793 HajShamsayi, M., Kareshki, H., & AmineYazdi, S. A. (2014). Testing the model of mediator role of self-regulation in relation between Classroom socio-mental climate and maladjustment. Journal of School Psychology, 3(3), 21-37.(Persian).[doi: JSP-3-3-2] Hood, C. O., Thomson Ross, L., & Wills, N. (2020). Family factors and depressive symptoms among college students: Understanding the role of self-compassion. Journal of American College Health, 68(7), 683-687. https://doi.org/10.1080/07448481.2019.1596920 Hope, N., Koestner, R., & Milyavskaya, M. (2014). The role of self-compassion in goal pursuit and well-being among university freshmen. Self and Identity, 13(5), 579-593. https://doi.org/10.1080/15298868.2014.889032 Hosseinchari, M., & Khayyer, M. (2002). Classroom psychosocial climate as a component of school culture. Journal of Psychological Achievements, 9(2), 25-43. (Persian). [doi:10.22055/psy.2002.16479] Kelly, A. C., & Dupasquier, J. (2016). Social safeness mediates the relationship between recalled parental warmth and the capacity for self-compassion and receiving compassion. Personality and Individual Differences, 89, 157-161. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.10.017 Keyser, V., & Barling, J. (1981). Determinants of children's self-efficacy beliefs in an academic environment. Cognitive Therapy and Research, 5(1), 29-39. https://doi.org/10.1007/BF01172324 Khajeh, L., & Hosseinchari, M. (2011). Investigating the relationship between social anxiety and classroom psychosocial climate with academic self-efficacy in junior high school students. Educational Psychology, 7(20), 131-153. (Persian).[doi:10.22054/JEP.2011.6037] Klingle, K. E., & Van Vliet, K. J. (2019). Self-compassion from the adolescent perspective: A qualitative study. Journal of Adolescent Research, 34(3), 323-346. https://doi.org/10.1177/0743558417722768 Krug, S., Wittchen, H.-U., Lieb, R., Beesdo-Baum, K., & Knappe, S. (2016). Family functioning mediates the association between parental depression and low self-esteem in adolescents. Journal of Affective Disorders, 203, 184-189. https://doi.org/10.1016/j.jad.2016.06.008 Lampropoulou, A. (2018). Personality, school, and family: What is their role in adolescents' subjective well-being. Journal of Adolescence, 67, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.05.013 Lathren, C., Bluth, K., & Park, J. (2019). Adolescent self-compassion moderates the relationship between perceived stress and internalizing symptoms. Personality and Individual Differences, 143, 36-41. https://doi.org/10.1016/j.paid.2019.02.008 Li, D., Zhang, W., & Wang, Y. (2015). Parental behavioral control, psychological control and Chinese adolescents’ peer victimization: The mediating role of self-control. Journal of Child and Family Studies, 24(3), 628-637. https://doi.org/10.1007/s10826-013-9873-4 Li, W., Zeng, X., Wang, Y., Curtis, R., & Sparks, E. (2021). Does school matter for students’ self-esteem? Associations of family SES, peer SES, and school resources with Chinese students’ self-esteem. Research in Social Stratification and Mobility, 71. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2020.100565 McKay, T., & Walker, B. R. (2021). Mindfulness, self-compassion and wellbeing. Personality and Individual Differences, 168, 110412. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110412 McMahon, S. D., Wernsman, J., & Rose, D. S. (2009). The relation of classroom environment and school belonging to academic self-efficacy among urban fourth- and fifth-grade students. The Elementary School Journal, 109(3), 267-281. https://doi.org/10.1086/592307 Modin, B., & Östberg, V. (2009). School climate and psychosomatic health: a multilevel analysis. School Effectiveness and School Improvement, 20(4), 433-455. https://doi.org/10.1080/09243450903251507 Morley, R. H. (2019). The effect of self-compassion on impulsivity provoked by a reduction in self-esteem. Current Psychology, 38(6), 1662-1667. https://doi.org/10.1007/s12144-017-9704-7 Momeni, F., Shahidi, Sh., Mootabi, F., Heydari, M. (2014). Psychometric properties of a Farsi version of the Self-Compassion Scale (SCS). Contemporary Psychology, 8(2), 27-40. (Persian). https://bjcp.ir/article-1-386-fa.html Narimani, M., & Ghaffari, M. (2016). The role of moral and social intelligence in predicting resiliency and quality of life in parents of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 5(2), 106-128. (Persian) Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. https://doi.org/10.1080/15298860309027 Neff, K. D., & Costigan, A. P. (2014). Self-compassion, wellbeing, and happiness. Psychologie in Österreich, 2(3), 114-119. Neff, K. D., & Germer, C. (2017). Self-compassion and psychological wellbeing. In Seppälä, E. M., Simon-Thomas, E., Brown, S. L., Worline, M. C., Cameron, C. D., & Doty, J. R. (Eds.), Oxford handbook of compassion science. Oxford University Press. Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240. https://doi.org/10.1080/15298860902979307 Nikzad, z., Keshvari, M., & Farajzadegan, Z. (2017). The role of family function in locus of control of adolescent girls in Isfahan. Iranian Journal of Pediatric Nursing, 4(2), 32-38. (Persian). [doi:10.21859/jpen-04025] Peterson, A. (2017). Compassion and education: Cultivating compassionate children, schools and communities. london: Palgrave Macmillan, London. Shi, J., Wang, L., Yao, Y., Su, N., Zhao, X., & Zhan, C. (2017). Family function and self-esteem among Chinese university students with and without grandparenting experience: Moderating effect of social support. Frontiers in Psychology, 8(886). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00886 Shulman, S., & Scharf, M. (2018). Adolescent psychopathology in times of change: The need for integrating a developmental psychopathology perspective. Journal of Adolescence, 65, 95-100. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2018.03.005 Temel, M., & Atalay, A. A. (2020). The relationship between perceived maternal parenting and psychological distress: Mediator role of self-compassion. Current Psychology, 39(6), 2203-2210. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9904-9 Williams, K. E., Ciarrochi, J., & Heaven, P. C. L. (2012). Inflexible parents, inflexible kids: A 6-year longitudinal study of parenting style and the development of psychological flexibility in adolescents. Journal of Youth and Adolescence, 41(8), 1053-1066. https://doi.org/10.1007/s10964-012-9744-0 Wu, Q., Ou, Y., & Jordan, L. (2021). Contribution of family and school factors to the health and wellbeing of cross-border, new immigrant and local students in Hong Kong. Children and Youth Services Review, 120. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105775 Yerdelen, S., & Sungur, S. (2019). Multilevel investigation of students’ self-regulation processes in learning science: Classroom learning environment and teacher effectiveness. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 89-110. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9921-z Yoosefi, N. (2012). An investigation of the psychometric properties of the McMaster Clinical Rating Scale (MCRS). Training Measurement, 3(7), 83-112. (Persian). https://jem.atu.ac.ir/article_5626.html?lang=en | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |