تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,380 |
شناسایی عوامل مؤثر در استفادهی بیمارگونه دانشآموزان از فضای مجازی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 1-12 اصل مقاله (613.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.11900.1200 | ||
نویسندگان | ||
ایسان شارعی* 1؛ مهدی معینی کیا2 | ||
1اموزش و پروش ناحیه ۱اردبیل | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر در استفاده بیمارگونه دانشآموزان دختر از فضای مجازی بود. جامعه آماری پژوهش 11171 نفر دانشآموز دختر مدارس متوسطه دوره دوم ناحیه یک شهرستان اردبیل بود. از میان این جامعه، تعداد370 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان با آلفای (0.05)، بر اساس نظر مدیران و دبیران با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس بر اساس دو شاخص میزان ساعت استفاده از فضای مجازی و استفاده بیمارگونه؛ پرسشنامه 183 نفر قابل تحلیل بود. روش پژوهش، توصیفی -همبستگی بود. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه «محقق ساخته» استفاده شد که روایی پرسشنامه به تأیید صاحبنظران رسیده و ضریب پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی (97/0) بدست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده نشان داد که 12 عامل (کارکرد ضعیف خانواده، فقدان روابط صمیمانه و دوستانه، انزوای اجتماعی، تنوعطلبی، گمنامی هویت فرد، اعتقادات مذهبی، اعتماد به نفس پایین، مدت زمان و نوع استفاده از فضای مجازی، احساس تنهایی، مشکلات تحصیلی، هزینه پایین و افسردگی و اضطراب اجتماعی) در مجموع؛ 73 درصد از واریانس استفاده بیمارگونه دانشآموزان دختر از فضای مجازی تبیین میکنند. و از بین این عوامل، کارکرد ضعیف خانواده با مقدار (461/11) و فقدان روابط صمیمانه و دوستانه با مقدار (049/9) بیشترین سهم و عامل افسردگی و اضطراب اجتماعی با مقدار (520/3) کمترین سهم را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
استفادهی بیمارگونه؛ فضای مجازی؛ دانشآموزان؛ دختران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Afshani, Seyed Alireza; pious, kind; Karimian, Kobri (2016). Factors affecting the trend towards virtual social networks studied: female high school students in Shahrekord. Social Sciences Quarterly, year 27, number 80, pp. 237-209. [in persian] Azad Majed, Afrosheh; Rasouli, Mohammad Reza (2012). Internet addiction and its effects among high school students in Tehran. "Book of the month of social sciences" (series 169), number 67. [in persian] Chi- Hung(2005). Gender Difference and Related Factors Affecting online Gaming Addiction Amoung Taiwanese Adolescent. The Journal of Nervous and Mental Disease. 193(4) : 273-277 Ebrahimi Fatemeh, (2010). Internet virtual space and its crimes. The third research week conference of Payam Noor University of Isfahan. [in persian] GI Jung, H., Doug Hyun, H., Young, S.L., Kyoung Doo, K., Soo Koo, Y., Un-Sun, Ch., Perry, F.R., (2015). Risk factors associated with online game addiction: A hierarchical model. Original Research Article Computers in Human Behavior, 48: 706-713. Hamidi Nesab, Sadegh; Gholami, Vahid; Azizi, Masoumeh. (2019) The role of virtual social networks in social identity and teacher-student relationship. Scientific journal of applied educational leadership, first year, number 3, autumn 99, 9-77. [in persian]
Hatice, O., Melek, K., (2010). Problematice Internet use, onliness and dating anxiety among young adult university students. Original research article computers & education, 55(3), 1091-1097. Hazarjaribi, Jafar; Safarishali, Reza (1391). Investigating the phenomenon of virtual addiction among teenagers and young people in Qom province. Social Sciences Quarterly, (57), 1-35. [in persian] IranMehr, Muslim; Shafiabadi, Abdullah; Naimi, Ibrahim. (2017). A qualitative study of the pathology of virtual social networks on the mental health of students from the point of view of school counselors. The Culture of Counseling and Psychotherapy Quarterly, 9 (33), 33-72. [in persian] Khalili, Mohammad. (1389). Social networks and youth. Jahan Gostar monthly. Number 115. [in persian] Lenhart, Amanda & Madden, Mary, (2007). "Teens, Privacy & Online Social Networks. Pew Internet & American Life Project". Washington, DC. Available. Majdari, Vahid; Asami, Ali and Jamal, Saeed. (2014). Investigating the use of virtual social networks among students in North Khorasan province. North Khorasan Police Science Quarterly, 1(4), 85-99. Moradi Pardanjani, Hojatullah; Saeedzadeh, Hamidreza (2013). Examining the effective factors in the tendency of students to virtual space and solutions to deal with it. access on the site; www.Law123.blogfa.com/post/144. [in persian] Mousavi, Valiullah. (2019). The prevalence of Internet addiction and the use of virtual social networks among Iranian teenagers and young people in 2019. Journal of Military Medicine, 22 (3), pp. 281-288. [in persian] Najarzadeh, Sara. (2012). A comparative study of the role of individual characteristics in the use of mobile social networks. (Viber, Telegram and Instagram). Master's Thesis of Social Communication Sciences-Journalism. Islamic Azad University, Tehran Central Branch. [in persian] Naomi J. Thomas , K ., (2010). Video-arcade game, computer game and Internet activities of Australian students: Participation habits and prevalence of addiction. Australian Journal of Psychology, Volume 62, 2010 - Issue 2 Rabiei Ali, Mohammadzadeh, Yazd Fereshte (2012). Pathology of cyberspace, investigating the effect of internet use on students' social isolation. Journal of Social and Cultural Strategy, Volume 2, Number 6; pp. 43 to 60. [in persian] revival, dynamic; Mubarak Bakshaish, Morteza. (2016). Analysis of the relationship between the use of Facebook social networks and gender identity among Tabriz University students. Sociological Studies, 7 (27), 41-62. Scott, J. (2017). Social network analysis. Sage. Seyed Mousavi, Mehri; Georgia, Masoumeh; Rouhani, Nireh al-Sadat; Samimi, Ziber (1400). The role of cognitive emotion regulation strategies and initial maladaptive schemas in the use of virtual social networks in female students. Family and Research Quarterly (Sociology, Psychology and Educational Sciences), 18th year, serial number 50, number 1, pp.
Shahjaafari, Tahereh; Ebrahimabadi, Hossein; Rezaei, Mohammad Hashem; Ebrahimzadeh, Isa. (2014). The pattern of using the Internet in the design of after-school programs. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 7(2), 127-147. [in persian] Soleimani, Majid; Saad Yapour, Ismail and Asadzadeh, Hassan. (2015). The relationship between the use of mobile phone virtual social networks with academic procrastination, feelings of loneliness and mental health of students. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 6 (4), 127-144. [in persian] Stefanescu, C. , Chele, G. , Chirita, R. , Chirita ,V. , & Ilinca, M. (2007). The relationship between identity development and internet addiction. European Psychiatry, 215-200 ,)1( 22. Yasemi Nejad, Irfan; Freedom, honor; Umayi, Mohammad Reza (2013). Cyber space, social security, strategies and strategies, National Conference of Cultural Industries, its role in sustainable development. [in persian] Yekta, Mohammadreza; Heydari, Siddiqa. (1400) The lived experience of teachers of non-profit schools in Isfahan city of the problems of elementary school students in online classes during the outbreak of the Corona virus. Scientific journal of applied educational leadership, second year, number 3, autumn 1400, 23-3. [in persian] Zandavanian, Ahmed; Heydari, Maryam; Bagheri, Reyhane; and Attarzadeh, Fatemeh (2012). Harms of cyberspace among female students, fourth year, number twenty-three. [in persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,723 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 566 |