تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,664 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,618 |
میزان همخوانی روابط کلامی و غیرکلامی معلمان در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 46-61 اصل مقاله (220.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_1_1_91_3_1_3 | ||
نویسنده | ||
عادل زاهد بابلان* | ||
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور بررسی میزان همخوانی روابط غیرکلامی با کلامی معلمان ابتدایی در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 1600 نفر معلم دوره ابتدایی شهرستان اردبیل، تعداد 400 نفر به شیوهی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. دانشآموزان کلاس های این معلمان به تعداد 10831 نفر به عنوان نمونهی بعدی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، اسناد و مدارک، فهرست وارسی براساس جدول طبقهبندی تحلیل تعاملی فلندرز و جدول همخوانی ارتباط غیرکلامی با کلامی گالووی و فرنچ بود. کمترین ضریب پایایی (میزان ثبات بین کدگذاری 0 محاسبه شد که مقدار / مشاهدهگران) براساس فرمول اسکات برابر 84 پایایی مناسبی است. روش جمعآوری دادهها به صورت مشاهده حضوری و روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بود. دادههای بدست آمده پس از توصیف، با استفاده از رگرسیون تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد: ارتباط غیرکلامی معلمان در جریان تدریس با ارتباط کلامی آنان متناسب بوده، برای دانشآموزان جنبهی ترغیبی داشته است. اندازه های همخوانی مؤلفههای ارتباط غیرکلامی با ارتباط کلامی معلمان پیشبین معنیداری برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است، سهم تمامی مؤلفهها به جز آرامبخشی-تنشی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان معنی دار است.. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط غیرکلامی؛ ارتباط کلامی؛ تدریس؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
بیابانگرد، اسماعیل ( 1384 ). روان شناسی تربیتی (روان شناسی آموزش و یادگیری). تهران: نشر ویرایش. تی وود، جولیا ( 1950 ). ارتباطات میان فردی؛ روانشناسی تعامل اجتماع . ی ترجمه مه رداد فیروزبخت و خشایار بیگی( 1384 ).تهران: مهتاب. سلیمی، سید حسین ( 1382 ). مطالعه تأثیر رفتار معلم بر نظم پذیری دانش آموز ان در مدرسه . فصلنامه .96-108 ، (2) نوآور یهای آموزشی، 2 شعبانی، حسن ( 1382 ). مهارتهای آموزشی و پرورشی؛ روشها و فنون تدریس. تهران: سمت. فتحی آذر، اسکندر ( 1382 ). رو شها و فنون تدری . س تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. قلی پور اوجقاز، عیسی ( 1386 ). آسیب شناسی رابط هی معلم و دان شآموز از دیدگاه معلمان و دان شآموزان دوره متوسطه شهرستان پارس آبا . د کارشناسی تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل. موسی پور، نعمت ا ... ( 1383 ). مفهوم تدریس و پرسش های اساسی آن . مجله گا مه ای توسعه در آموزش .48-56 ،(1) پزشکی، 1 موسی پور، نعمت ا ... ؛ لطفعلی، عابدی ( 1382 ). رو شه ای تدریس فعال و تحول در فرایند یادده ی- یادگیری. تهران: پژوهشکدهی تعلیم و تربیت. هارجی، اون؛ ساندرز، کر یستین و دیکسون، دیوید ( 1999 ). مهار تهای اجتماعی در ارتباطات میان فرد . ی ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی( 1384 ). تهران: رشد. Andersen, P. (2006). Nonverbal Communication: Forms and Functions (2nd ed.) Waveland Press. Cenoz, J. & Hornberger, N.H. (2008). Classroom discourse: Approaches and perspective of Language and Education, (2nd Ed.), V. (6): handbook of knowledge about Language, 261-272. Christie, F. (2002). Classroom discourse analysis: A functional perspective. London; New York: Continuum. Cole, P.G. & chan, L.K. (1994). Teaching Principles and Praclice (2nd. ed. ). New youk: prentice Hall. Crowley, E. P. (1993). A qualitative analysis of mainstreamed behaviorally disordered aggressive adolescents' perceptions of helpful and unhelpful teacher attitudes and behaviors. Exceptionality, 4(3), 131-135. Darling- Hammond, L. (2007). Recognizing and enhancing teacher effectiveness: A policymarker,s guide. In L. Darling- Hammond and C. D. Prince (eds.), strengthening teacher qualities in high- need schools- policy and practice. Washington, DC: The Council of Chief state School Officers. French, R. L. & Galloway, C. M. (1970). A new look at classroom interactions. Educational Leadership, 27 (6), 548-552. Frymie, A.B., & Houser, M.L. (2000). The Teacher- student relationship as an Interpersonal Relation Ship. Communication Education, 49(3), 207-219. Retrieved 5 Feb. 2008 from: www. ERIC. Ed. Gov Gayle, B. M., Preiss, R. W., Burrell, N., & Allen, M. (2006). Classroom communication and instructional: Advances through Meta-Analysis processes. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Gibbons, P. (2003). Mediating language learning: Teacher interactions with ESL students and a content- based classroom. TESOL quarterly, 37(2), 247-273. Gordon, R., Kane, T. J. & Staiger, D. O. (2006). Identifying effective teachers using performance on the job. Washing, DC: The Brookings Institution. Gorham, J. (1998). The Relationship between Verbal Teacher Immediacy Behaviors and student learning. Communication Education. 37(1), 40-53. Retrieved 5, Feb.2008. From: www.eric. Ed. Gov. Houghton, S., Wheldall, K., Jude, R., & Sharp, A. (1990). The effects of limited private eprimands and increased private praise on classroom behavior in four British Secondary school classes. British Journal of Educational Psychology, 60 (3), 255-265. Jordan, F. F. (1989). An examination of the relationship between perceived verbal and paralinguistic immediacy and accommodation to perceived cognitive learning. Unpublished doctoral dissertation, West Virginia University, Morgantown, WV. Kelley,D.H., &Gorham, J. (1988). Effects of immediacy on recall of information. Communication Education, 37, 198–207. Kyle, P., B. (1991). Developing cooperative interaction in schools for teachers and administrators. ndividual Psychiatric Journal of Adlerian Theory – Research on Patricie, 42 (2), 261-265. Luk, J. C.M. (2004). The dynamics of classroom small talk. Issues in Applied Linguistics, 14(2), 96-110. McDowell, E. E., McDowell, C. E., & Hyerdahl. J. (1980, November). A multivariate study of teacher immediacy, teaching effectiveness, and student attentiveness at the junior high and senior high levels. Paper presented at he annual meeting of the Speech Communication Association, New York. Needles, M.C. (1988). A new design for process – product research on the quality of discourse in teaching. American Education Research Journal, 25, 503- 526. Ryan, K., & Cooper, J. M. (2000). Those who can teach, teach (9th ed.). Boston. MA: Houghton Mifflin. Sahlberg, P. (2007). Education policies for raising student learning: The Finish approach. Journal of Education Policy, 22(2), 147-171. Thompson, K. F. & Anderson, P. G. (2008). Classroom observations: Reducing tensions and enhancing teachers practice. Retrieved from June, 16.2009. Www. Naesp. Com. Wragg, E. C. (2002). An introduction to classroom observation. (2nd Ed.). London, Routledge. Wubbels, T., Brekelmans, M., & Hooymayers, H. (1991). Interpersonal teacher behavior in the classroom. In B. J. Fraser& H. J.Walberg (Eds.), Educational environments: Evaluation, antecedents, and consequences (pp. 141–160). New York: Pergamon. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,485 |