تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,143 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,625,646 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,150,377 |
رابطه ی بین حلمسأله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 25-42 اصل مقاله (237.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_2 | ||
نویسندگان | ||
سمانه بهزادپور* 1؛ زهرا سادات مطهری2؛ پگاه گودرزی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگ | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین حلمسأله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر است. روش تحقیق از نوع عل ی مقایسهای وهمبستگی بود. جامعه ی آماری دانشآموزان دختر دبیرستانی دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در منطقه 9 آموزش و پرورش شهر تهران بود. نمونه ی مورد مطالعه 35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی بالا و 35 دانش آموز دارای پیشرفت تحصیلی پایین بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. از مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون، مقیاس سنجش رفتارهای پرخطر و پرسش نامه شیوه حلمسأله کسیدی و لانگ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد بین دو گروه در متغیرهای تابآوری، حلمسأله و رفتارهای پرخطر تفاوت وجود دارد. بهطوری که میانگین نمرات دانشآموزان دارای پیشرفت بالا در مقیاس تاب آوری و سبک خلاقیت حل مسأله و میانگین نمرات دانش آموزان دارای پیشرفت پائین در سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مسأله و همچنین در مقیاس رفتارهای پرخطر بیشتر است. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نیز نشان داد که بین رفتارهای پرخطر و تابآوری در هر دو گروه رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین سبک های درماندگی، کنترل و اجتناب از حل مسأله در گروه دارای پیشرفت پایین و کنترل و اجتناب از حل مسأله در گروه دارای پیشرفت بالا با رفتارهای پرخطر رابط هی مثبت دیده شد. این یافته ها می تواند در مورد آموزش و ارائه خدمات مشاوره ای دانش آموزان مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ رفتارهای پرخطر؛ انگیزه ی پیشرفت | ||
مراجع | ||
احمدی، خدابخش؛ عبدیان، شهره و سلیمی، سید حسین ( 1389 ). ارتباط مهارت حل مسأله و رضایت .44-46 ، زناشویی. روا نشناسی معاصر (ویژه نامه)، 5 بخشانی، نورمحمد؛ لشکری پور، کبری؛ بخشانی، سمیه وحسین بر، محسن ( 1386 ). شیوع رفتارهای پرخطر مرتبط با آسیب های عمدی و غیرعمدی در دانش آموزان دبیرستانی سیستان و بلوچستان. .199-208 ،(3) طبیب شرق، 9 بخشی پور رودسری، عباس؛ محمودعلیلو، مجید و ایرانی، سید سجاد ( 1387 ). مقایسه ویژگی ها و اختلالات شخصیت و راهبردهای مقابله ای معتادان خود معرف و گروه بهنجار. فصلنام هی روانپزشکی .289-297 ،(3) و روا نشناسی بالینی، 14 بهنودی، زهرا ( 1381 ). بهداشت و مدیریت خانواد.ه چاپ اول، تهران: نشر بشری. بردبار، فریبا ( 1381 ). بررسی راهبردهای رویارویی و حمایت اجتماعی در دوره نوجوانی و رابطه آن با پیشرفت تحصیل . ی پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. 1. Fergusson, Swain-Campbell & Horwood Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/25-42 25-42/ دوره ی 2، شماره ی 4 41 خداجوادی، رحم و پرو، درو ( 1378 ). رابطه هوش هیجانی و تاب آوری در دانشجویان دانشگاه علوم .81-69 ،(8) بهزیستی و توانبخشی. فصلنام هی اعتیاد پژوهی، 2 عدالتی شاطری، زهره؛ اشکانی، نجمه و مدرس غروی، مرتضی ( 1388 ). بررسی رابطه بین نگرانی مرضی، شیوه -های حل مسأله و افکار خودکشی در نمونه غیر بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم .92-100 ،(1) پزشکی کردستان، 14 کیامقدم، محسن ( 1378 ). بررسی رابطه بین افسردگی و خود پنداره گروهی دانش آموزان دخترو پسر. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. ماهر، فرهاد ( 1383 ). رفتارهای پرخطر در اوقات فراغت جوانان: روندها و الگوها. فصلنام هی مطالعات .118-143 ،(6) جوانان، 1 محمدی، مسعود ( 1384 ). بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد. پایان نامه ی دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مهرابی، حسینعلی؛ کجباف، محمدباقر و مجاهد، عزیزالله ( 1389 ). پیش بینی رفتارهای پرخطر بر اساس هیجان خواهی و عوامل جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه اصفهان. مطالعات روا نشناختی، 6 .141-158 ،(2) Aughinbaugh, A. & Gittleman, M. (2002). Maternal employment & adolescent risky behavior. Journal of Human Resources, 131(8), 416-440. Bachanas, P. J., Morris, M. K., Lewis-Gess, J. K., Sarett- Cuasay, E. J., Sirl, K., Ries, J. K. & Sawyer, M. K. (2002). Predictors of risky sexual behavior in African American adolescent girls: Implications for prevention interventions. Journal of Pediatric Psychology, 27(6), 519-30. Ball, S. A. (2004). Personality traits, disorders, and substance abuse. In R. M. Stelmack (Ed.), On the psychobiology of personality: Essays in honor of Marvin Zuckerman. New York: Pergamon. Ball, S. A. (2005). Personality traits, problems, and disorders: Clinical applications to substance use disorders. Journal of Research in Personality, 39(1), 84-102 Benson, P. L. & Leffert, N. (1998). Developmental Assets: Measurement and Prediction of Risk Behaviors among Adolescents. Journal of Applied Developmental Science, 2(4),209-230. Bonomo, Y., Coffey, C., Wolfe, R., Lynskey, M., Bowes, G. & Patton, G. (2001). Adverse outcomes of alcohol use in adolescents. Addiction, 96(10), 1485–1496 Braverman, M. T. (2001). Applying Resilience Theory to the Prevention of Adolescent Substance Abuse. The University of California, Davis, Center for Youth Development رابطه ی بین حل مسأله و تاب آوری با میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان.... 42 Brener, N. D., Kann, L. & McManus, T. (2002). Reliability of the 1999 Youth Risk Behavior Survey Questionnaire. Journal of Adolescent Health, 31:336-342. Connor, K. M. & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale(CD-RISC). Depress Anxiety, 18(1),76-82. Elliot, T. R., Shewchuk, R. M. & Richard, J. S. (1999). Caregiver social problem solving abilities and family member adjustment to recent-onset physical disability. Rehabilitation Psychology, 44(1), 104- 123. Fornells, A. & Olivers, A. (2000). Impulsive-careless problem solving style as predictor of subsequent academic achievement. Personality and Individual Differences, 28(1),639- 645. Fergusson, D., Swain-Campbell, N. & Horwood, J. (2004). How dose childhood economic disadvantage lead to crime?.Child Psychol Psychiatry, 45(5), 956-66. Issacson, B. (2002). Characteristics and enhancement of resiliency in young people, A Research paper for master of Science Degree with major in guidance and counseling,university of Wisconsin-stout Jeffrey, P. (2002). Competency coping and contributory life skills. Journal of agricultural Education Pennsylvania university, 68-74. Kodjo, C. M., Auinger, P. & Ryan, S. A. (2004).Prevalence of, and factors associated with, adolescent physical fighting while under the influence of alcohol or drugs. Journal of Adolescent Health, 346 (35), 11-16. Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2006). Academic resilience and its psychological and educational correlates: A construct validity approach. Psychology in the Schools, 43(3), 267-81. Stansfield, K. H. & Kirstein, C. L. (2005). Neurochemical effects of cocaine in adolescence compared to adulthood. Development Brain Research, 159(2), 25-119 Wu, T. F., Custer, R. L. & Dyrenfurth, M. J. (1996). Technological and personal problem solving styles: Is there a difference? Journal of Technology Education, 7(2), 55-71 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,758 |