تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,610 |
آسیبشناسی برنامۀ آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته مهندسی معماری از زاویه دید نیاز و اشتغال حرفهای | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1402، صفحه 181-195 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.10931.1101 | ||
نویسنده | ||
علی عسگری* | ||
استادیار گروه معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از معیارهای قضاوت در مورد اثربخشی آموزش معماری کشور، مناسب بودن کیفیت یادگیری افراد با توجه به محیط کاری رشته دانشگاهی آنها است. این پژوهش درصدد فهم زمینههای اشتغال و توانمندیهای متأثر از حوزههای دانشی و مهارتی است که هر جایگاه شغلی بهتبع نیازهای موردنظر خود، مطالبه مینماید. بدین منظور نحوه چینش و برنامهریزی دروس رشته معماری از منظر روابط آنها با هر مهارت، حائز ارزش جهت بازنگری کیفی و کمی در برنامۀ مصوب آموزشی مقطع کارشناسی پیوسته این رشتهی دانشگاهی خواهد بود. بدین منظور نوشتار حاضر از منظر هدف یک پژوهش کاربردی و توسعهای بوده که ماهیت توصیفی-تحلیلی دارا است و تحت روش کیفی و با رویکرد استدلال منطقی درصدد فهم ارتباط پارامترهای مؤثر در زمینههای متداول اشتغال فارغالتحصیلان معماری با دروس آموزشی مصوب رشته در مقطع کارشناسی پیوسته پیش میرود و برای این منظور از قیاس زوجی پارامترهای مهارتی - تخصصی اشتغال معماری و تحلیل سلسله مراتبی، جهت سنجش فراوانی دروس و فراوانی وزنی معیارها و درنهایت تجزیهوتحلیل آماری و استقرایی خود، بهره میبرد. برایناساس برنامۀ آموزشی مصوب ابلاغی دارای بدنهای صلب و غیر انعطافپذیر بوده که ضمن عدم پاسخگویی در ایجاد زمینههای مؤثر بر تقویت توان مهارتی دانشجویان جهت ورود به حوزههای متنوع اشتغال به دلیل دید محوری خود، سبب اتلاف وقت دانشجو در حین تحصیل و یادگیری سرفصلهایی گردیده که مخاطب به میزان ارائهشده، از ایشان در محیط حرفهای استفاده نمینماید. از سویی دیگر فارغالتحصیلان برتر این نظام آموزشی در تشابه بسیار زیاد با یکدیگر از منظر آموختههای مشابه، رقابت زیادی در زمینههای محدودی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ اشتغال؛ معماری حرفهای؛ کسبوکار؛ آموزش دانشگاهی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Akbari, A. A., Javadipour, M., & Shabani Bahar, G. R. (2014). Analysis of the Effectiveness of Higher Education on the Issue of Youth Employment. Strategic Studies on Youth and Sports, 13(24), 75-94. (In Persian). Akomaning, E. (2019). Improving student internship through collaborative curriculum design: Needs and context analysis to inform the design process. In Collaborative curriculum design for sustainable innovation and teacher learning (pp. 105-114). Springer, Cham. Asgari, A. (2022). Modeling Flexible Architecture Education Using Semester-Centered Educational Planning. Andišnāme-ye Me’māri, 2(3), 81-100. doi: 10.30480/arcand.2022.4166.1022. (In Persian) Asgari, A., Nasir Salami, S. M., Soltanzadeh, H., & Hashemzadeh Shirazi, H. (2020). An Analysis of Skills Priorities in the Architectural Education System at the Bachelor’s Degree (Comparative Study of the Top Ten Architecture Schools of Iran and the World). Armanshahr Architecture & Urban Development, 12(29), 125-140. doi: 10.22034/aaud.2020.102369. Azizi, N. (2008). Examining the challenges and inadequacies of university education in the field of humanities, reflecting on students' opinions. ihej: Iranian Higher Education Journal, 1(2), 1-29. Crysler, C. Greig. (1995). Critical pedagogy and architectural education. Journal of Architectural Education, 48(4), 208-217. (In Persian). Groat, L. N., & Wang, D. (2013). Architectural research methods. John Wiley & Sons Press. Hadizadeh, M., khosravibabadi, A., Assareh, A., & Norouzzadeh, R. (2020). Designing a Competency-Based Curriculum in Higher VET Education (Case Study: University of Applied Sciences). Research in Curriculum Planning, 17(66), 1-21. doi: 10.30486/jsre.2020.1900348.1650. (In Persian) Hafeznia, M, R. (2013). An Introduction to the Research Method in Humanities (total revision with additions), Tehran, SAMT Organization Press. (In Persian). Hassanpour, Badiossadat, Nangkula Utaberta, and Adi Irfan Che Ani. (2013). Tutor-based approach toward sustainable architecture education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 102, 33-41. Hearn, M. Fil. (2003). Ideas that shaped buildings. Mit Press. Hojjat, I. (2012). Tradition and Innovation in Architecture Education., Tehran: University of Tehran Press. (In Persian). Kameli, M., Azemati, H., & Ramazi, F. (2016). The role of architectural design knowledge in vocational rehabilitation of architectural engineers. Technology of Education Journal (TEJ), 10(4), 341-350. doi: 10.22061/tej.2016.555. (In Persian). lalbakhsh, E., Ghobadian, V., & Azizi, S. (2020). New Model for Collaborative Education in Architectural Design in Iranian Universities. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(42), 317-338. (In Persian). Mahdavipour, H., & Shariatrad, F. (2012). Professionalism of Architectural Graduates: the Role of Final Design Course. Soffeh, 22(4), 25-37. (In Persian). Mahfar, M, Shahbazi, B. (2021). How to design and develop a higher education curriculum based on employment in the field of educational sciences. Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, 7(58), 93-110. (In Persian). Mahmoodi, A. S. M. (2013). a Step Towards Transformation in Educational Planning, Revision of Architectural Engineering Undergraduate Courses, University of Tehran, 5th Architecture Education Conference, Tehran. (In Persian). Mirjalili, T. (2022). Assessment of Various Employable Skills of Female Graduates in the Field of Architecture at Yazd Girls Technical and Vocational College. Karafan Quarterly Scientific Journal, 18(4), 297-315. doi: 10.48301/kssa.2022.296750.1641. (In Persian). Sedaghati, A., & Hojjat, I. (2019). A Comparative Study of Contiguous and Non-contiguous Master's Degree Courses in Architecture from Professors, Employers, and Graduates' Perspective in Iranian Context. Journal of Fine Arts: Architecture & Urban Planning, 24(4), 5-20. doi: 10.22059/jfaup.2018.255646.672002. (In Persian). Shafiee, M., & Yazdanian, V. (2008). Concept Development of Industry-University Collaboration: From Practical-oriented to the Structural-Oriented Methods. Iranian Journal of Engineering Education, 9(36), 81-110. doi: 10.22047/ijee.2008.57. (In Persian). Simoni, P., & Abbasi, M. (2022). Evaluation of Education According to the Perspective of Faculty Members and Students in Faculty of Architecture and Urban Planning, University of Art. Journal of Architecture and Urban Planning, 14(34), 5-24. doi: 10.30480/aup.2020.2886.1579. (In Persian). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 516 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |