تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,394 |
تاثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان مدارس دخترانه اسلامشهر | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، فروردین 1402، صفحه 79-96 اصل مقاله (783.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2023.10881.1097 | ||
نویسندگان | ||
حاجیه رجبی فرجاد* 1؛ سمیه قراچلو2 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد ، رشته مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد الکترونیکی، تهران ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت در رضایت شغلی در سیستم آموزش و پرورش به ویژه معلمان در تربیت و آموزش نسل آینده ساز جامعه این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر رهبری توزیع شده بر رضایت شغلی معلمان با نقش میانجی خودکارآمدی معلمان در مدارس دخترانه اسلامشهر صورت پذیرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و نهایتاً از نظر نحوه جمع-آوری دادهها جزء تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان و مدیران مدارس دخترانه شهر اسلامشهر به تعداد870 بود که با استفاده از فرمول کوکران، 266 نفر به عنوان نمونه انتخاب که به270 نفر افزایش یافت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود و روایی آن بر اساس روایی محتوایی و پایایی آن با آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری توزیع شده(825/0)، رضایت شغلی(889/0)و خودکارآمدی (837/0) بدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از شاخصهای آمار توصیفی و در بخش استنباطی از روش معادلات ساختاری و تحلیل دو سطحی با نرمافزار PLSوHLM استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری توزیع شده با آماره t مسیر برابر با 929/3 بر رضایت شغلی معلمان تاثیرگذار است همچنین آماره t مسیر متغیر رهبری توزیع شده به خودکارآمدی برابر با 182/5بود نشان از رابطه مثبت و معنادار میان این دو متغیر دارد. اما رابطه میان خودکارآمدی معلمان به رضایت شغلی با آماره t مسیر برابر با 279/1 و مورد تایید قرار نگرفت. براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با استفاده از سبک رهبری توزیع شده میتوان رضایت شغلی در سطح معلم و مدرسه را بهبود بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری توزیع شده؛ رضایت شغلی؛ خودکارآمدی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ariyanfar, K., Navidi Nekoo, R., Farahinejad, M. (2012). Distributed leadership and its impacts on organizational citizenship behaviors (OCB) and teachers 'sense of efficacy (Case Study: Boys' schools in Tehran). Future study Management, 23(94-95), 67-77. [in Persian] Aelterman, A., Engels, N., Van Petegem, K., Verhaeghe, J.P. (2007). The well-being of teachers in Flanders: The importance of a supportive school culture. Educational Studies, 33: 285–297. Bandura, A. (2000). Cultivate self–efficacy for personal and organizational effectiveness. Handbook of principles of organization behavior. Oxford, UK: Blackwell. Bennett, N., Wise, C., Woods, P., Harvey, J .A. (2003). Distributed leadership. London: National College for School Leadership. Bogler, R., Somech, A. (2004). Influence of teacher empowerment on teachers’ organizational commitment, professional commitment and organizational citizenship behavior in schools. Teaching and Teacher Education, 20: 277–289. Bush, T., Glover, D. (2003). School leadership: Concepts and evidence (Full Report). UK: National College for School Leadership. Camburn, E., Rowan, B., Taylor, J.E. (2003). Distributed leadership in schools: the case of elementary schools adopting comprehensive school reform models. Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(4): 34-73. Dee, J.R., Henkin, A.B., Singleton, C.A. (2006). Organizational commitment of teachers in urban schools: Examining the effects of team structures. Urban Education, 41: 603–627. Fiedler, F. (1996). Research on leadership selection and training: one view of the future. Administrative Science Quarterly, 41: 241-250. Firestone, W. A., Martinez, M. C. (2007). Districts, teacher leaders, and distributed leadership: Changing instructional practice. Leadership and Policy in Schools, 6: 3-35. Greenleaf, R. (1977). Servant leadership: a journey into the nature of legitimate power and greatness. New York: Paulist Press. Gronn, P. (2000). Distributed properties: A new architecture for leadership. Educational Management and Administration, 28(3): 317-337. Gronn, P. (2002). Distributed leadership as a unit of analysis. Distributed leadership as a unit of analysis. The Leadership Quarterly, 13: 423-451. Hammersley-Fletcher, L., Brundrett, M. (2005). Leaders on leadership: the impressions of primary school head teachers and subject leaders. School Leadership and Management, 25(1): 59-75. Harris, A., Muijs, D. (2005). Improving schools through teacher leadership. Berkshire, UK: Open University Press. Hoy, W. K., Tarter, C. J., Hoy, A. (2007). Academic optimism of schools: A force for student achievement. In W. K. Hoy & M. F. DiPaola (Eds.). Essential Ideas for the Reform of American Schools. Charlotte, NC: Information Age. Huang, Q., Davison, R., Hefu, L., Jibao, G. (2008). The impact of leadership style on 23) knowledge-sharing intentions in China. Journal of Global Information Management, 16(4): 67-91. Hulpia H. Devos G. & Rosseel Y. (2008). Development and validation of scores on the distributed leadership inventory. Educational Psychological Measurement, 69(6): 1013-1034 Leithwood, K., Seashore, L. K., Anderson, S., Wahlstrom, K. (2004). How Leadership Influences Student Learning: A Review of Research for the Learning from Leadership Project, New York: The Wallace Foundation. Mascall, B., Leithwood, K., Strauss, T., Sacks R. (2008). The relationship between distributed leadership and teachers’ academic optimism. Journal of Educational Administration, 46: 214–228. Mayrowetz, D., Murphy, J., Louis, K.S., Smylie, M. (2008). Distributed leadership as work redesign: retrofitting the job characteristics model. Leadership and Policy in Schools, 6(1): 69-101. Mahram, B, Dashti Rahmat-Abadi, M. (2010). The Effect of Managers’ Leadership Styles on Employees’ Equity Feeling in Mashhad University of Medical Sciences, Iran. Jha, 12 (38) :7-16 [in Persian] Nasiri Valik Bani, F, Ghanbari, E. (2016). Analysis of the Relationship between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness of High Schools in Hamadan. 2(31) :110-132. [in Persian] Ross, J.A. (1998). The antecedents and consequences of teacher efficacy. Advances in search in Teaching, 7: 49-73. Scribner, J.P., Sawyer, R.K., Watson, S.T., Myers, V.L. (2004). Teacher teams and distributed leadership: A study of group discourse and collaboration. Columbia. Spillane, J. P. (2006). Distributed leadership. Educational Forum, 69: 143-150. Spillane, J.P. Diamond, J.B. (2016). Distributed Leadership in Practic (Critical Issues in Education Leadership), Teachers' College Press. Storey, A. (2004). The problem of distributed leadership in schools. School Leadership and Management, 24: 249–265. Sun, A., Xia, J. (2018). Teacher-distributed leadership, teacher self-efficacy and job satisfaction: A multilevel SEM approach using the 2013 TALIS data. International Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.09.006 Timperley, H. (2008). Distributed leadership: developing theory from practice. Journal of Curriculum Studies, 37(4): 395-420. Woods, P., Bennett, N., Harvey, J., Wise, C. (2016). Variability’s and dualities in distributed leadership: Findings from a systemic literature review. Educational Management Administration and Leadership, 32(4): 439-57. Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations (5th Ed.). Upper Saddle River, NY: Prentice Hall. Yasini, A., Abbasian, A., Yasini, T. (2013). The Effect of Principals’ Distributed Leadership Style on Teacher job Performance: Introducing a Model. Journal of New Approaches in Educational Administration, 4(13), 33-50. [in Persian] Yasini, A., Mohammadi, F., Yasini, T. (2014). The Effect of Distributed Leadership Style on Organizational Commitment and Job Satisfaction of Karaj Primary School Teachers. Journal of Management and Planning In Educational System, 7(1), 146-176. [in Persian] Yasini, Y., Zeinabadi, Z., Navehebrahim, N., Arasteh, A. (2013). The Mediating Role of Sense of Efficacy in Influencing Distributed Leadership on Organizational Commitment and Job Satisfaction of State-Run Schools Employees. Journal of Public Administration, 4(12), 129-148. [in Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,696 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 450 |