تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,518 |
تعیین سهم مولفههای حمایت اجتماعی و خودکنترلی در پیشبینی فرسودگی شغلی مدیران مدارس ابتدایی | ||
مشاوره مدرسه | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.57 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2022.11497.1056 | ||
نویسندگان | ||
امیرمحمد خاکی گودرزی1؛ رضا شیبانی فر* 2؛ حمید محمدی3؛ خاطره معصومی4 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه مشاوره مدرسه، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران | ||
4کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: مدیران مدارس با خواستههای جدید، تصمیمات پیچیدهتر و مسئولیتهای اضافی بیش از هر زمان دیگری مواجه هستند. روز آنها معمولاً با عملکردهای مختلف مدیریتی مانند تهیه منابع، مدیریت نظم فراگیرنده، حل تعارضات با والدین و برخورد با بحرانهای غیرمنتظره معلم و فراگیر پر میشود. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم مولفههای حمایت اجتماعی و خودکنترلی در پیشبینی فرسودگی شغلی مدیران مدارس ابتدایی انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی_همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی بود . جامعه آماری پژوهش را تعداد 250 نفر از مدیران و معاونان مدارس آموزش و پرورش اشترینان در سال تحصیلی99_98 تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 86 نفر به روش نمونهگیری طبقهای ( سهمیهای) بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه های استاندارد حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (1991) ، خودکنترلی تانجی (2004) ، فرسودگی شغلی مسلش (1981) استفاده شده است. دادههای جمعآوریشده با بهرهگیری از آزمونهای توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار21 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین حمایت اجتماعی (حمایت اطلاعاتی،حماایت شبکه اجتماعی،حمایت عزت نفس،حمایت وسیله) و خود کنترلی(خودکنترلی اولیه ،خودکنترلی منع کننده) با ضرایب همبستگی به ترتیب 624/0-،678/0-،540/0-،587/0-و 673/0-،709/0- با فرسودگی شغلی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به این مسئله ارائه آموزشها و ایجاد سیستمهای حمایتی و آموزش خودکنترلی مدیران مدارس ابتدایی ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی؛ خود کنترلی؛ مدیرانمدارس؛ فرسودگی شغلی؛ ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 427 |