تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,597 |
تأثیر برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد و خود پنداره تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانش آموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، فروردین 1391، صفحه 27-45 اصل مقاله (243.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا خجسته مهر* 1؛ ذبیح اله عباسپور2؛ امین کرایی3؛ رحیم کوچکی3 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی یک برنامه موفقیت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی، نگرش نسبت به مدرسه، خودپنداره تحصیلی، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه و سازگاری اجتماعی دانشآموزان بود . نمونه مو رد مطالعه 52 دانش آموز پایه دوم راهنمایی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک شهر اهواز بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش ( 26 دانش آموز ) و کنترل ( 26 دانش آموز) تقسیم شدند . طرح پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون بود . ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از : مقیاس خودپنداره تحصیلی دلاور، آزمون شخصیت سنج کالیفرنیا، مقیاس یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه گرلر و مقیاس نگرش نسبت به مدرسه گرلر . میانگین نوبت اول و نوبت دوم نیز به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد . نتایج تحلیل کواریانس چند باعث « موفقیت تحصیلی » متغیری (مانکوا) نشان داد که آموزش برنامه افزایش معنی دار نگرش نسبت به مدرسه، یادگیری شیوه موفقیت در مدرسه، عملکرد تحصیلی و سازگاری اجتماعی می شود . نتایج این پژوهش نشان داد که این برنامه می تواند به عنوان یک برنا مه تکمیلی باعث بهبود عملکرد دانشآموزان پایه دوم راهنمایی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
موفقیت تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی؛ نگرش نسبت به مدرسه؛ خودپنداره تحصیلی و سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی قوام آبادی، صغری ( 1377 ). اثربخشی سه روش راهبرد یادگیری ( آموزش دوجانبه، توضیح مستقیم و چرخه افکار) بر درک مطلب، حل مسئله، دانش فراشناخت، خودپنداره تحصیلی و سرعت یادگیری در دان شآموزان دختر دو مراهنمایی معدل پایی نتر از 15 شهر تهران. پایان نامه دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. حسینی نسب ، سید داود و میکائیل ی منیع، فرزانه ( 1377 ). ادراک دانش آموزان از محیط روانشناختی کلاس و رابطه آ ن با پیشرفت تحصیلی ، انگیز ش درونی و اضطراب آنان . مجله علو م تربیت ی و روانشناسی، .55-72 ،(5) دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 خجستهمهر، غلامرضا ( 1373 ) مقایسه ویژگی های شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا. مجله علوم تربیتی و .90-105 ،(1) روانشناسی، 3 رشیدی، مهرداد ( 1387 ). بررسی برخی متغیرهای شناختی و غیر شناختی به عنوان پیش بی نهای موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی دانشآموزان پسر سال اول دبیرستا نهای شهرستان رامهرم . ز پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. سیف، علی اکبر ( 1384 ). روانشناسی پرورشی (روانشناسی برای یادگیری وآموزش). تهران: انتشارات آگاه. Brigman, G. & Campbell, C. (2003). Helping students improve academic achievement and school success behavior. Professional School Counseling, 7, 91-99. DeEadra A. N.. (2005). Teacher’, Parents’, and Students’ perception of effectiveness school characteristics of two Texas urban exemplary open –enrolment charter schools. A Dissertation Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University. Gerler, E. R. & Anderson, R. F. (1986). The effects of classroom guidance on children’s success in school. Journal of Counseling & Development, 65, 78-81. Gerler, E. R. & Drew, N. S. (1990). Succeeding in middle school: A multimodal approach. Elementary School Guidance & Counseling, 24, 263-272. Gerler, E. R. & Herndon, E. Y. (1993). Learning how to succeed academically in middle school. Elementary School Guidance & Counseling, 27, 186-198. Gerler, E. R. (2001). Succeeding in School. Retrieved April 23, 2006, from http:// genesislight.com/web%20files/index.htm. Lee, R. S. (1993). Effects of classroom guidance on student achievement. Elementary School Guidance & Counseling, 27, 163-172. Moyer, V. S. (2008). The role of user motivations in moderating the relationship between video games playing and children’s adjustment. Dissertation submitted to the Graduate College of Bowling Green State University. Pentelichuk,. M. W. (1989). A Study of the School Attitudes of Grades 4-6 Indian Students in the Schools Northwestern Saskatchewan. A thesis submitted to The Faculty of Graduate Studies and Research, University of Saskatchewan. Ruben, A. M. (1989). Preventing school dropouts through classroom guidance. Elementary School Guidance and Counseling, 24, 21-29. Zyromski, B. E. D. (2007). Succeeding in School: A Qualitative Analysis. A dissertation submitted to the Graduate Faculty of North Carolina State University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,421 |