تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 373 |
تعداد مقالات | 3,302 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,894,686 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,350,767 |
ارائه مدلی برای تسهیل اثربخشی تدریس اعضای هیئتعلمی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آبان 1401، صفحه 35-48 اصل مقاله (761.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11394.1146 | ||
نویسندگان | ||
اعظم الهیاری1؛ حمید رضا آراسته* 2؛ نادرقلی قورچیان3؛ حمیده رشادت جو4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت بحران و مدیریت شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از دغدغههای اصلی نظام آموزش عالی کشور به ثمر رسیدن رسالتهای تعلیم و تربیت عملی در خروجی فرآیند سیستم دانشگاهها یعنی دانشجویان است. ازاینرو با توجه به مباحث مرتبط با اثربخشی تدریس استادان، هدف از این پژوهش ارائه مدل تسهیل اثربخشی تدریس اعضای هیئتعلمی و سازوکار اجرایی آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بوده است. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و با مصاحبههای نیمه ساختار یافته از 15 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران صورت گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها و یافتهها حاکی از آن بود که 50 مفهوم در منابع علمی مختلف، 126 مفهوم جدید در متن مصاحبهها و نهایتاً 150 مفهوم جدید پس از سازماندهی مفاهیم احصاء شده از مصاحبهها و منابع علمی مورد شناسایی قرار گرفت. مقولهها و راهبردهای اصلی در تسهیل اثربخشی تدریس اعضای هیئتعلمی در ابعاد توانمندی علمی-پژوهشی استاد، ویژگیهای حرفهای استاد، مهارتهای فردی-آموزشی، راهبردهای مربوط به استادان، راهبردهای مربوط به آموزش و راهبردهای مربوط به دانشگاه طبقهبندی شدند. کاربست این الگو و آگاهی از مؤلفههای آن در بخشهای مختلف میتواند در بهبود کارایی و اثربخشی تدریس ایفای نقش کرده و قادر است تا احتمال توسعه دانشگاههای ایران در آینده را افزایش بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی تدریس؛ تدریس مؤثر؛ اعضای هیئتعلمی؛ راهبردهای تدریس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,511 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 819 |