| تعداد نشریات | 30 |
| تعداد شمارهها | 438 |
| تعداد مقالات | 3,838 |
| تعداد مشاهده مقاله | 6,374,314 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,269,713 |
تحلیل پیشایندها و پسایندهای پیاده سازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی | ||
| رهبری آموزشی کاربردی | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، آذر 1401، صفحه 79-96 اصل مقاله (1.14 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11422.1147 | ||
| نویسندگان | ||
| سیده نیلوفر شامرادی1؛ مجتبی معظمی* 2؛ فاطمه احمدبیگی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، واحد دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر دارای رویکردی آمیخته، از نظر هدف کاربردی و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی و کمّی پژوهش شامل اساتید و خبرگان میباشند روش نمونهگیری هدفمند و 23 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه است که روایی آن با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از نرخ ناسازگاری مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی پژوهش دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار MAXQDA و فرآیند کدگذاری تحلیل و از این طریق پیشایندها و پسایندهای پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی شناسایی شدند. در نهایت در بخش کمّی برای مشخص نمودن میزان اهمیت و اولویتبندی آنها از روش دلفی فازی بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که امکانات و فناوری به روز، ایجاد پایگاه دانش، تسهیم دانش، خطمشیگذاری برای بسط و تعامل دانش، ایجاد و جذب دانش، ایجاد انگیزه در سازمان، هدف گذاری در استقرار دانش، ذخیرهسازی دانش، حمایت سازمانی، ایجاد سیستم ارتباطی مؤثر، تمرکززدایی و رسمیتزدایی، آموزش کارکنان و ساماندهی دانش به عنوان پیشایندهای پیادهسازی مدیریت دانش و افزایش بهرهوری، بهبود یادگیری، انعطافپذیری، افزایش توجه به محیط درونی و بیرونی، توانمندسازی کارکنان، بهبود فرهنگ کارگروهی، همراستایی اهداف سازمانی با اهداف مدیریت دانش، بهبود فرهنگ مشارکتی، افزایش شفافیت و پاسخگویی، تغییر رفتار کارکنان، افزایش سطح آگاهی، ارائه خدمات بهتر و ممانعت از دوبارهکاری نیز به عنوان پسایندهای پیادهسازی مدیریت دانش در نظام آموزش عالی مشخص شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پیشایندها؛ پسایندها؛ مدیریت دانش؛ نظام آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,126 |
||