تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,470 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,220,965 |
بررسی تاثیر رهبری اصیل بر مهارتافزایی با تاکید بر نقش میانجی خودکارآمدی حرفهای معلمان | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، آبان 1401، صفحه 69-82 اصل مقاله (473.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2022.11472.1152 | ||
نویسندگان | ||
پروانه محمدی* 1؛ محمد رضا اردلان2؛ محسن احمدی3؛ احمد عزیزی3 | ||
1معلم آموزش و پرورش، ایران | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
3دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رهبری اصیل بر مهارت افزایی با تاکید بر نقش میانجی خودکارآمدی حرفه ای معلمان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مقاطع سه گانه شهرستان نهاوند بود. تعداد 331 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای جهت مطالعه انتخاب شدند. روش برآورد حجم نمونه آماری جدول مورگان بود. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل، مهارت افزایی و خودکارآمدی حرفه ای استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی ساختاری در نرم افزارهای آماری Lisrel وSPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تاثیر رهبری اصیل و خودکارآمدی حرفه ای بر مهارت افزایی مثبت و معنی دار می باشد، همچنین مشخص شد که تاثیر رهبری اصیل بر مهارت افزایی با نقش میانجی خودکارآمدی حرفه ای مثبت و معنی دار بود. در نتیجه از عوامل اثر گذار بر مهارت افزایی معلمان توجه به رهبری اصیل و خودکارآمدی حرفه ای می تواند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری اصیل"؛ مهارت افزایی"؛ خودکارآمدی حرفه ای"؛ معلمان" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,941 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |