تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,222 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,739,405 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,559 |
بررسی مقایسه ای سبک های دلبستگی و سبک های هویتی بین دانش آموزان مضطرب و غیرمضطرب دوره ی دوم متوسطه پسرانه شهرستان اردکان | ||
مشاوره مدرسه | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، خرداد 1401، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsc.2022.11474.1055 | ||
نویسندگان | ||
نجمه السادات جوادیان1؛ محمدحسین دهقانی فیروزآبادی* 2؛ مرضیه نوریان اردکانی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد، یزد، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک های دلبستگی و سبک های هویتی در دانش آموزان مضطرب و غیرمضطرب دوره ی دوم متوسطه پسرانه صورت گرفت. روش: روش پژوهش، از نوع مطالعات علّی- مقایسه ای و روش گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان عادی و مضطرب دوره ی دوم پسرانه شهرستان اردکان در سال تحصیلی 1400- 1399 که مشغول به تحصیل بودند که از بین آن ها 140 نفر از دانش آموزان با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند که به دو گروه دانش آموزان عادی و مضطرب تقسیم شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه های معتبر و پرکاربرد ازجمله پرسشنامه سبک های دلبستگی کولینز و رید (1990)، سبک های هویت برزونسکی (1992) و اضطراب بک (1990) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامهها نیز با توجه به استاندارد بودن ابزارهای مورد استفاده در پژوهشهای پیشین مورد تأیید قرار گرفته بود. یافته ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات سبکهای دلبستگی ناایمن و مولفه های آن در دانش آموزان عادی و مضطرب وجود دارد (01/0>P). همچنین در متغیر سبک هویت اجتنابی در دوگروه دانش آموزان عادی و مضطرب این تفاوت معنادار است (01/0>P). یعنی دانش آموزان عادی هویت اجتنابی کمتری نسبت به دانش آموزان مضطرب دارند. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت دانش آموزان عادی از سبک دلبستگی ناایمن پایین تری نسبت به دانش آموزان مضطرب برخوردارند و همچنین سبک هویت اجتنابی در دانش آموزان مضطرب نسبت به دانش آموزان عادی بیشتر دیده می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان مضطرب؛ سبک های دلبستگی؛ سبک های هویت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |