تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,459 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,488 |
نقش عوامل روانشناختی در عملکرد دانشآموزان کشتیگیر | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مهر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.8375.4660 | ||
نویسندگان | ||
رضا فرضی زاده* 1؛ اکبر آبروش2 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی-دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی-دانشگاه محقق اردبیلی-اردبیل-ایران | ||
2دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل روانشناختی شامل استرس، اضطراب و افسردگی در عملکرد دانشآموزان کشتیگیر در رقابتهای قهرمانی کشوری انجام شد. روش پژوهش توصیفی و همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانشآموزان کشتیگیر بود که در مسابقات قهرمانی کشور در سال 97 شرکت کردهاند. نمونه مورد بررسی شامل 76 دانشآموز بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. میزان استرس، اضطراب و افسردگی از پرسشنامه داس-21 بهدست آمد ه و برای تحلیل دادهها از رگرسیون لوژستیک استفاده شد. یافتههای این مطالعه نشان داد که میزان استرس، اضطراب و افسردگی در عملکرد کشتیگیران دانشآموز تأثیر منفی معنیداری (000/0 =P) دارد . بعلاوه، استرس با ضریب تأثیر 554/1- ، اضطراب با ضریب تأثیر 478/1- و افسردگی با ضریب تأثیر 705/0- به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد دانشآموزان کشتیگیر دارند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت کنترل استرس، اضطراب و افسردگی میتواند تاثیر بسزایی در موفقیت دانشآموزان کشتیگیر داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استرس؛ اضطراب؛ افسردگی؛ کشتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 744 |