تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,782 |
بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفتشناختی، نیازهای اساسی روانشناختی با انگیزش پیشرفت دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 3، مهر 1401، صفحه 86-97 اصل مقاله (703.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2022.1810 | ||
نویسندگان | ||
جیران مرادی1؛ یحیی یاراحمدی* 2؛ محمود گودرزی3؛ امید مرادی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2استادیارگروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
3استادیارگروه مشاوره، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: انگیزه پدیده ای است درونی که فرد را از درون به فعالیت واداشته و منبعث از نیازهای فرد است. در این میان جهت افزایش انگیزه دانش آموزان لازم است به پرورش شاخص هایی از قبیل هویت تحصیلی موفق، باورمعرفت شناختی و نیازهای اساسی پرداخت. روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانش آموزان دختر شاغل به تحصیل در پایه ی یازدهم ناحیهی 1و2و3 در سال تحصیلی 98-97 در کرمانشاه است. نمونه مورد نظر برای انجام پژوهش با بکارگیری روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از فرمول کوکران 400 نفر برآورد گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفت شناختی، نیازهای اساسی دانشآموزان و انگیزش تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (05>p). همچنین نتایج موید نقش واسطهی خودکارآمدی در رابطه میان هویت تحصیلی موفق، باورهای معرفتشناختی، نیازهای اساسی دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنهاست (05>p). نتیجه گیری: بنابراین، توجه به متغیرهایی همچون خودکارآمدی، نیازهای اساسی دانشآموزان، باورهای معرفت شناختی و هویت تحصیلی موفق در افزایش انگیزش پیشرفت دانشآموزان امری ضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش پیشرفت؛ باورهای معرفت شناختی؛ خودکارآمدی؛ نیازهای اساسی؛ هویت تحصیلی موفق | ||
مراجع | ||
افشاری، علی. (1401). اثر بخشی روش آموزش ایفای نقش بر خودکارآمدی تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزه تحصیلی در دانشآموزان با اختلال یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری،11(3)، 29-15. [Doi: 10.22098/JLD.2022.8276.1871] اکبری، ب. (1386). روایی و اعتبار آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانشآموزان دوره متوسطه استان گیلان. دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 16، 96-73.https://www.sid.ir/paper/127508/fa حسن زاده، ر. (1381). رابطه بین انگیزش (درونی - بیرونی) و منبع کنترل (درونی - بیرونی) و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه روانشناسی آموزشی، 1(2)، 119-107. http://noavaryedu.oerp.ir/article_78721.html حسینی منش، ز.، امیدیان، م.، بفرویی، ک. (1396). نقش اهداف، باورهای معرفت شناختی و کیفیت تجارب یادگیری در اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی، 13(2)، 70-53.[Doi: 10.22051/JONTOE.2017.1848] حجازی، ا.، امانی، ح.، یزدانی، م. (1390). ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 2(5)، 15-1. https://unitahlil.ir/product شیخ الاسلامی، ر.، رضویه، ا. (1384). پیشبینی خلاقیت دانشجویان شیراز با توجه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیت. مجله علوم انسانی دانشگاه شیراز، 22، 103-94. https://www.sid.ir/paper/13370/fa رحیمی، م.، فرهادی، س. (1396). نقش واسط گری انگیزش تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی و ابعاد بهزیستی هیجانی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 9، 36-20.https://www.sid.ir/paper/357665/fa فرامرزی، ح.، مکتبی، غ.، قاسمی خواه، س.، فرزادی، ف. (1395). رابطه بین جهتگیریهای انگیزشی و خودکارآمدی تحصیلی با هویت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز. فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 354-346. https://www.google.com/search?q قمری، م. (1392). رابطه بین سرمایه اجتماعی و انگیزش دورنی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر کرج. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 6(22)، 88-45. https://jinev.tabriz.iau.ir/article_521538.html علی بخشی، ز.، زارع، ح. (1389). اثربخشی آموزش خودتنظیمی یادگیری و مهارتهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 4(3)، 80-69.[Doi: 20.1001.1.20084331.1389.4.4.3.7] کریم زاده، م. (1380). بررسی رابطه مفهوم خود (تحصیلی- غیرتحصیلی) و خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.https://www.sid.ir/paper/66059/fa نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 91-78. D_JLD_3_2_92_12_25_5 Afshari, A. (2022). The effectiveness of role-playing training on academic self-efficacy, social adjustment and academic motivation in elementary school students. Journal of Learning Disabilities, 11(3), 15-29. (Persian) [Doi: 10.22098/JLD.2022.8276.1871] Duffin, L. C., French, B. F., & Patrick, H. (2012). The teachers’ sense of efficacy scale: Confirming the factor structure with beginning pre-service teachers. Journal of Teaching and Teacher Education, 28, 827-834. [Doi:10.1016/j.tate.2012.03.004] Eyni, S. (2020). The effectiveness of mentalization-based therapy on improving object relations of people with borderline personality disorder. Journal of Research in Psychopathology, 1(1), 16-23. [Doi: 10.22098/JRP.2020.1028] Fernando Doménech-Betoret, Laura Abellán-Roselló, and Amparo Gómez-Artiga. (2017). Self-Efficacy, Satisfaction, and Academic Achievement: The Mediator Role of Students' Expectancy-Value Beliefs. Published online 2017 Jul 18. [Doi: 10.3389/fpsyg.2017.01193]. Hou, A. (2015). A Study on the Relationships among High School Students' Ego Identity, Academic Motivation and Academic Performance. Unpublished Master Thesis. NSYSU University. [Doi:10.1093/rfs/hhu068] Johnston, M. & Finney, S. (2010). Measuring basic needs satisfaction: evaluating previous andconducting new psychometric evaluations of the basic needs satisfaction in general scale. Psychology of Export and Exercis, 11, 91-99. [Doi:10.1016/j.cedpsych.2010.04.003] Lin, T. J., Deng, F., Chai, C. S., & Tsai, C. C. (2013). High school students’ scientific epistemological beliefs, motivation in learning science, and their relationships: A comparative study within the Chinese culture. International Journal of Educational Development, 33(1), 37-47. [Doi:10.1016/j.ijedudev.2012.01.007] Luong, C.; Strobel, A.; Wollschläger, R.; Greiff, S.; Vainikainen, M. & Preckel. F. (2017). Need for cognition in children and adolescents: Behavioral correlates and relations to academic achievement and potential. Learning and Individual Differences, 53, 103-113. [Doi:10.1016/j.lindif.2016.10.019] Martos, T., & Sally, V. (2017). Self-determination theory and the emerging fields of relationship science and Nich construction theory. European Journal of Mental Health, 1(12), 73-87. [Doi: 10.5708/EJMH.12.2017.1.5] Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (Persian) D_JLD_3_2_92_12_25_5 Peng, H. & Fitzgerald, G. E. (2006). Relationships between teacher education students' epistemological beliefs and their learning outcomes in a case-based hypermedia learning environment. Journal of Technology and Teacher Education, 4, 255-281https://www.learntechlib.org/p/5690/ Ratelle, C. F., & Duchesne, S. (2014). Trajectories of psychological need satisfaction from early to late adolescence as a predictor of adjustment in school. Journal of Contemporary Educational Psychology, 39(4), 388-400. Doi: [Doi:10.1016/j.cedpsych.2014.09.003] Schommer-Aikins, M., Duell, O. K. & Hutter, R. (2005). Epistemological Beliefs, Mathematical Problem-Solving Beliefs, and Academic Performance. The Elementary School. 105, 3; Academic Research Library pg. 289. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/428745 Shkullaku, R. (2013). The Relationship between Self Efficacy and Academic Performance in the context of gender among Albanian Students. Journal of European Academic Research, 4, 467-478. Doi: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.1089.6533&rep=rep1&type=pdf Vandercammen, L., Hofmans, J., & Theuns, P. (2014). The mediating role of affect in the relationship between need satisfaction and autonomous motivation. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 87(1), 62-79. [Doi:10.1111/joop.12032] Vuong, M., Brown-Welty, S., & Tracz, S. (2010). The effects of self-efficacy on academic success of first-generation college sophomore students. Journal of College Student Development, 51(1), 50-64. [Doi: 10.1353/csd.0.0109] Was, C. A, Harthy, I. A, Oden, M.S, et al. (2009). Academic identity status and Relationshi to achievement goal orientation. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 7(2), 627 -652. [Doi:10.25115/ejrep.v7i18.1363] Webb, T. L., & Sheeran, P. (2008). Mechanisms ofimplementation intention effects: The role of goal intentions, selfefficacy, and accessibility of plan components. British Journal of Social Psychology, 47, 373–395. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,837 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 803 |